Ga naar inhoud


[7000] welke NAS werkt op dreambox 7000?


tajvdz

Aanbevolen berichten

Wie gebruikt er een NAS en kan die mounten aan de dreambox? Ik heb een 7000. Ik heb wat problemen gehad met een printerserver waarmee je ook een harde schijf op het netwerk kon krijgen maar dat was door de dreambox niet te benaderen. Ik wil de schijf in de NAS alleen maar gebruiken om af te spelen en niet om op te nemen. Dat blijf ik gewoon op de schijf in de dreambox doen.

Het liefste koop ik een losse NAS behuizing waar ik zelf een schijf (of 2)in kan stoppen en ook eventueel nog extra usb aansluitingen.

 

hier staat nog wat meer info: http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php/ubb/showflat/Number/1524414#Post1524414 maar daar reageert niemand op dus heb ik even een andere titel genomen. Als het plaatsen van merknamen wat problematisch is dan stuur me maar een prive bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb de NLSU2 van Linksys en die werkt goed. Kun je twee losse USB disks aan koppelen. Maar als je zoekt op NLSU2 vind je genoeg om de mogelijkheden te bekijken denk ik.

-------------------------------------------------

*** VU+ DUO (500Gb HD) + DM600PVR (160Gb HD), 95 cm met 4 lnb's ***

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh die ken ik wel volgens mij. daar kunnen geen losse schijven in he? Ik was eigenlijk geinteresseerd in de duurdere uitvoering van Linksys de NAS200. maar van beide lees ik nogal wat negatieve berichten. De NAS200 zou voor mij het ideale apparaat zijn als die goed werkt dan in ieder geval. Mij lijkt als die goedkopere versie werkt dat die duurdere ook wel gaat lukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: sretlow
Ik heb de NLSU2 van Linksys en die werkt goed. Kun je twee losse USB disks aan koppelen. Maar als je zoekt op NLSU2 vind je genoeg om de mogelijkheden te bekijken denk ik.


ik zie wel dat je een wat andere dreambox hebt dan mij. zou dat geen probleem opleveren met mounten? welke image draai je er op?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een 7000 en een 500. De 7000 werkte goed, de 500 werkte goed (mount) maar netwerk was te traag voor goede opnames. Afspelen van films die met de 7000 opgenomen waren werkte ook goed. Ik heb nu de 800 en de 600. De 800 werkt goed m.u.v. HD opnames. Die werken niet goed. De 600 heb ik nog niet getest. Mounten gaat altijd wel goed middels CIFS. Images die ik gebruik zijn PLi en Gemini.

-------------------------------------------------

*** VU+ DUO (500Gb HD) + DM600PVR (160Gb HD), 95 cm met 4 lnb's ***

Link naar reactie
Delen op andere sites

luister of eh lees 9 pagina's met NAS reviews

(een goede bron om tests na te lezen)

 

de NSLU2 die ik jaren heb gebruikt, is een heel potent en goedkope NAS

daar kan elke dreambox relatief eenvoudig op mounten per CIFS

en daarop heb ik met meerdere dreamboxen gemount voor multipel opnemen en ook voor multipel afspelen (dus dat gaat gewoon werken

 

als je een van de anderen NAS reviews naleest zul je merken dat er verschillen en overeenkomsten zijn die allemaal door jouzelf zullen moeten worden beoordeeld.

 

zo is een der wegingen (wat belangrijk kan zijn voor jou) dat je tevens in je thuisnetwerk snel met die op de nas opgeslagen bestanden kunt werken en heen en weer kopieren.

bijvoorbeeld om van opnames dvd's te maken voor archivering.

Of

kan het zijn dat je weging is om die bestanden ook via internet te kunnen benaderen op een veilige en snelle manier.

 

veel voorkomende nas merken en types zijn bij de dreambox bezitters:

NSLU2 van linksys

Synology

Buffalo linkstation

 

ik heb zelf onlangs een hogere klasse gekocht van QNAP om ook andere zaken dan enkel opnemen en afspelen op een hoger niveau te brengen... maar die zal je wellicht te duur zijn

 

al met al is de NSLU2 een heel leuke NAS voor weinig geld en wat je beschrijft te willen doen kun je ermee.

 

cheers

 

 

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: sretlow
Ik had een 7000 en een 500. De 7000 werkte goed, de 500 werkte goed (mount) maar netwerk was te traag voor goede opnames. Afspelen van films die met de 7000 opgenomen waren werkte ook goed. Ik heb nu de 800 en de 600. De 800 werkt goed m.u.v. HD opnames. Die werken niet goed. De 600 heb ik nog niet getest. Mounten gaat altijd wel goed middels CIFS. Images die ik gebruik zijn PLi en Gemini.


Pak maar eens een 500+, daarmee gaat het wel goed.

Een beetje van mezelf en een beetje van jullie....

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik dit zo lees en de NLSU2 is werkend te krijgen dan vind ik het toch vreemd dat ik mijn sitecom printerserver die ook werkt met usb schijven en CIFS ondersteund niet gemount krijg. Heeft er niemand ervaring met de NAS200 van Linksys? Daar kunnen 2 schijven in en ook 2 via usb. Die Drobo is niet wat ik zoek want die kan niet aan het netwerk. ik wil het niet via een pc aansluiten. verder zal ik de andere merken eens bekijken. wat ik trouwens van de NAS200 te weten ben gekomen dat ie niet kan lezen en schrijven op NTFS. beetje raar toch? Hoe zit dat met de NLSU2?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: arnoldl
heb zelf tijden een nslu2 gebruikt...gebruik nu de ch3snas..
de laatste is een stuk stabieler/sneller bij bij.

grtx , arnold


dat is ook een lege behuizing of niet? kunnen daar 2 schijven in?
ook nog met extra usb aansluitingen of dat niet?
kun je ntfs lezen vanaf de schijven en wat voor dreambox heb je eigenlijk? is er aparte software voor nodig? Het liefst maak ik er een cifs mount van

ik heb namelijk ook zo'n idee dat die nslu2 wel werkt maar het net niet is..
Link naar reactie
Delen op andere sites

nou dat moet een korreltje zout hebben.

(en ik laat gaarne een nog betere uitleg de mijne vervangen en/of corrigeren)

 

de printserver, is zoals ik hem ken, niet echt programmeerbaar met open commando's via webinterface en commando's per telnet voor het CIFS protocol is eerder een verkapte/geknepen samba-server op de chip geflashed (ingebakken)

 

indien wel aanspreekbaar en te veranderen, dan moest je er ook echt wel op kunnen mounten.

 

samba en cifs zijn wel soortgelijke protocollen maar niet gelijkwaardig ontwikkeld en zeker niet 1op1 uitwisselbaar

 

wat zeg ik nu?

 

een linux pc (zoals de dreambox in principe als afgeleide is) kent een specifieke syntax vastgelegd in voornamelijk de busybox

 

zoek je op syntax vindt je een uitleg over hoe er met correcte geschreven/getypte woorden en symbolen iets van de programmatuur gestart wordt of ook wel actie tot stand komt.

 

de busybox (verkleinde commando-centrale) in de dreambox die in samenwerking met de kernel versie van je image enkele beperkte geschreven commando's toestaat zal op bepaalde "codepage" afgeweken asci en foutieve kleinschrift<>grootschrift opdrachten niet reageren of enkel foutmeldingen (echo) geven.

 

samba server/client is een erg uitgebreide plugin voor de dreambox, op een dm 7000 gaat dat met zeer grote moeite lukken.

 

maar daarnaast zijn er ook andere problemen

 

acsi en codepage ken je van het afstemmen van je toetsenbord bijvoorbeeld onder windows, -en wel- dat een nederlands toetsenbord of een engels/US andere vertalingen gebruiken en dan zijn er verschillen in (onderhuidse) geschreven syntax die je intypt of schrijft

{enkelen kennen het symptoom dat hun @ niet als shift toets-2 verschijnt maar onder shift "

 

de syntax van een beheerssysteem en dus ook busybox dient echter nauwkeurig nageleefd te worden.

 

omdat windows een zeer uitgebreid beheerssysteem is zal het enerzijds veel meer mogelijkheden bieden dergelijke instellingen en afstemmingen mogelijk te maken.

 

maar dat is niet de hoofdreden waarom een PC wel op die printserver usb disks kan komen en je dreambox niet.

 

er kan ook nog een simpele samba-server relevant probleem bestaan aangaande de codepage instelling op die server...

dat is terug te vinden in het internet via google of andere search-engine

 

je weet dat een linux bestand met betrekking tot de schrijfwijze, hoofdletters of kleine letters "case-sensative" IS, maar ook dus spaties en vreemde tekens kunnen niet zomaar gebruikt worden.

 

onder windows kun je op die usb schijven en DAT betekend dat je eigenlijk de onderhuidse windows commando's (schrijven-typen ofwel commandprompt) en terugkoppeling (feedback-echo> print ofwel weergave) zou moeten kunnen loggen (vastleggen)

 

om uiteindelijk te kunnen nalezen in zo'n LOGbestand wat er eigenlijk gesproken/geschreven wordt opdat je de syntax zou kunnen preciseren.

 

als je dat voor elkaar hebt moest het met die printserver ook onder linux <> enigma1 kunnen gaan werken.

 

Maar de basis van die sitecom printserver "kan" een ouwe generieke versie van samba server zijn en dus kan er wegens een ongebruikelijke of onbekende codepage die beider vertaling van de syntax niet toestaan blijvend de communicatie gestoord zijn.

 

dus om je probleem te verhelpen kun je heel veel gaan lezen, testen, loggen en analyseren maar je kunt ook

 

een NSLU2 nemen die met de adequate firmware erin ext3 en ntfs usb schijven gebruiken kan.

 

windows is niet gelijk aan Linux/Enigma1/busybox

samba printserver is niet gelijk aan een NAS

 

cheers

 

 

 

 

 

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...