Ga naar inhoud

[DM-7020 DM-800] Opname/weergave met NAS Synology 207+

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb sinds enkele dagen het NAS-toestel Synology 207+.

Ik wil beginnen met het eenvoudigste: opnemen van Dreambox op de Syno met CIFS.

Ik gebruik Dreambox image Gemini 4.40.

1. Met de DM-7020 is het opnemen gelukt als volgt:

DM-7020 Menu - Instellingen - Geavanceerde instellingen - Communicatie instellingen:

a) Scherm Communicatie instellingen: IP van DM-7020, geen DHCP (router), Netwerk inschakelen=JA,

Port=80.

B) Scherm Mount Manager:

Mounts: IP van Syno, CIFS, Dir=media, LocalDir= /media/hdd>

Options: rw.soft.udp.nolock Extra: nolock, size=8192

User = naam user aangemaakt in Syno met alle rechten op de share Media aangemaakt in Syno

Pass= paswoord van deze user

2. Met de DM-800 lukt het opnemen niet:

Ik vind in instellingen niet de schermen "Communicatie instellingen" en "Mount Manager".

Ik kan wel mijn netwerkinstellingen controleren en die blijken OK (DHCP uit)

Het enige wat ik vind is via Menu - Blue Panel -Extra settings -

Automount editor:

daar geef ik in:

Mountpoint = media

Type=cifs

options: idem 7020

username=idem 7020

password=idem 7020

buffersize= idem 7020

server=IP-syno

share=media

Als ik een directe opname wil doen, krijg ik de melding "geen harde schijf..." en bij een timer geplande opname gebeurt er niets. Het lukt dus niet.

Eigenaardig genoeg kan ik met de DM-800 wel de opnames afspelen die de DM-7020 op de Syno gemaakt heeft....

Wat doe ik fout? Mogen 2 DM-toestellen wel gelijktijdig op dezelfde wijze naar de Syno schrijven?

(Misschien nog melden dat ik NFS aangezet heb in de Syno en in het exports bestand o.a. deze share "Media" heb opgenomen, wat mij toelaat van de Syno naar mijn hardware mediaplayer PopcornHour te streamen. Eigenlijk zou ik, eens CIFS in orde is met de Dreambox, daar ook NFS samen met de Syno wil gebruiken).

• Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:

Telnet naar Dm800 en eenmalig deze commando's uitvoeren:

rm -r /media/hdd

rm -r /hdd

ln -s /automount/hdd /media

ln -s /automount/hdd /

DM8000SSSC | Popcorn Hour C-200 | Synology DS1512+ | Visiosat BigSat: 28-23-19-13-9-5-1w-5w | Panasonic TH-46PZ85

Control4 Home Automation

Geplaatst:

In /var/etc/automount.conf moet zoiets staan:

hdd -fstype=cifs,rw,rsize=8192,wsize=8192,user=idem7020,pass=idem7020 ://IP-syno/media

DM8000SSSC | Popcorn Hour C-200 | Synology DS1512+ | Visiosat BigSat: 28-23-19-13-9-5-1w-5w | Panasonic TH-46PZ85

Control4 Home Automation

Geplaatst:

Beter is als je NFS gebruikt om op te nemen naar je NAS, dit loopt toch beter met de HD-kanalen dan CIFS. Zet dan deze regel in /var/etc/automount.conf :

hdd -fstype=nfs,rsize=8192,wsize=8192,rw,nolock IP-syno:/media

Samen met CIFS kan ook:

cifs -fstype=cifs,rw,rsize=8192,wsize=8192,user=idem7020,pass=idem7020 ://IP-syno/media

De localdir:hdd wordt gebruikt voor opnemen. Hier dus de NFS-mount.

Control4 Home Automation

Geplaatst:

Dank voor je hulp.

Omdat ik FTP met het programma DCC.exe gewend ben, was ik erachter gekomen

dat ik het bestand "automount.conf" met pad "/var/etc/automount.conf" nodig had.

Ik heb dit geediteerd tot volgende inhoud:

hdd -fstype=nfs,rsize=8192,wsize=8192,rw,nolock 192.168.123.***:/volume1/media

cifs -fstype=cifs,rw,soft,udp,nolock,rsize=8192,wsize=8192,user=rdw,password=r ://192.168.123.***/media

In kan mits het kiezen van "Locatie" in "Timer" in beide gevallen tot bij de movie-map komen en dit lijkt dus OK.

Dit geldt ook voor het afspelen met de Mediaplayer.

Opnemen wordt evenwel enkel uitgevoerd als ik "cifs" gekozen heb; als ik "hdd" kies gebeurt er niets (ook geen melding).

Ik ben er dus nog niet wat NFS betreft en dit is inderdaad de beste keuze voor streaming.

Merk op dat bij nfs na het IP-van de syno het pad staat "192.168.123.***:/volume1/media".

Is dit wel correct.? Het was wel de enige manier om tot de map movie te komen met NFS.

De share zoals die in het bestand "/etc/exports" van de Syno staat is letterlijk:

"/volume1/media 192.168.*(ro,no_root_squash)

Die "ro" staat toch voor "read only" denk ik. Zou dit er kunnen mee te maken hebben dat

ik niet kan schrijven op de Syno? (Ik kan bij NFS ook geen user en paswoord meegeven)

Wat die instructies via Telnet betreft: zou het kunnen dat die de standaard locatie wijzigen,

zodat de Syno de standaard locatie wordt?

Ik ken geen Telnet en zou toch graag weten of en met welke opdrachten ik de oorspronkelijke situatie

kan herstellen. Kan dit eventueel ook via DCC?

Geplaatst:

In mijn /etc/exports bestand staat achter het mountpunt: *(rw,no_root_squash,async), user en pass zijn niet nodig.

Die telnet instructies zijn inderdaad nodig om de standaard locatie te wijzigen. Uiteraard zijn die wijzigingen weer te herstellen, maar is niet nodig zolang er geen hdd in je dm800 zit. Dit kan met dcc.

Control4 Home Automation

Geplaatst:

Inderdaad, "rw" ipv "ro".

Mijn werkend automount.conf bestand:

cifs -fstype=cifs,rw,soft,udp,nolock,rsize=8192,wsize=8192,user=rdw,password=r ://192.168.123.***/media

Voor deze share aangemaakt in de Syno:

/volume1/media 192.168.*(rw,no_root_squash)

Nu nog het wijzigen van de standaard locatie voor hdd:

Als je schrijft dat ik dit met DCC.exe kan, bedoel je met de telnet module die daar insteekt denk ik. Zou je zo vriendelijk willen zijn om ook de commando's te geven die nodig zijn om de oorspronkelijke situatie te herstellen, zodat ik deze nu met een gerust gemoed kan wijzigen.

Nogmaals dank.

Geplaatst:

De telnetmodule in dcc is daar geschikt voor.

rm -r /media/hdd --> hier verwijder je dir /media/hdd

mkdir /media/hdd --> hier zet je hem weer terug

rm -r /hdd --> hier verwijder je dir /hdd

mkdir /hdd --> hier zet je hem weer terug

ln -s /automount/hdd /media --> dit is een symlink (snelkoppeling)

ln -s /automount/hdd / --> dit is een symlink (snelkoppeling)

rm -r /automount/hdd --> hier verwijder je de symlink, dus niet de bestanden waarnaar die verwijst.

En natuurlijk kan je hem altijd opnieuw flashen smile

Suc6.

Control4 Home Automation

Geplaatst:

Spijtig genoeg is het ingeven van telnet commando's mislukt.

De eerste keer kreeg ik bij het indrukken van de rode knop voor directe opname,

de melding "geen harde schijf..." maar ik kon wel nog bij Timer de juiste locatie kiezen en opnemen.

Ik heb toen geprobeerd om mijn ingaven ongedaan te maken en alles opnieuw uit te voeren. Resultaat "Geen harde schijf" maar bij het kiezen van Locatie kom ik (denk ik) ergens op het flashgeheugen van de DM-800 terecht:

hdd -> usr -> lib -> ipha -> info

Wat nu, dat zal niet gemakkelijk zijn.

Opmerking:

Heb je ermee rekening gehouden dat sinds het begin, automount.conf is gewijzigd van:

naar:

Geplaatst:

Ik heb even een upgrade van Gemini 3.6 naar 3.7 gedaan en de telnet commando's niet ingevoerd. De mounts waren gewoon actief, alleen bij intoetsen rode knop voor directe opname was er ook geen harde schijf gevonden. Door in het video-menu nog een keer op de videotoets te drukken kon ik ook een opnamepad selecteren, alleen niet de goede. Bij wijzigen liep box elke keer vast. Toen heb ik de mounts even verwijdert, door even een hekje, # , voor het mountpunt te plaatsen en te rebooten.

Daarna de telnetcommando's uitgevoerd, hekje weer weggehaald uit automount.conf, en weer een reboot.

Daarna op videoknop gedrukt, en alle opnames kwamen gewoon weer tevoorschijn. Rode knop ingedrukt, en directe opname kon meteen weer gestart worden.

Ik zou zeggen, je bent er bijna.

Control4 Home Automation

Geplaatst:
Origineel bericht van: riji

Opmerking:
Heb je ermee rekening gehouden dat sinds het begin, automount.conf is gewijzigd van:
naar:

Dat maakt niet uit, zolang er maar een movie-map in die directory zit. Ik gaf maar een voorbeeld van een mountpunt.

Control4 Home Automation

Geplaatst:

Ik ben even gaan kijken in de Syno 207+.

De map "media" is nu hoofdmap van volgende boom:

media - usr - lib - ipkg - info

en die zijn allemaal leeg.

Geen map "movie" meer te bespeuren.

Anderzijds heb ik in de DM800 nu een hoofdmap "Automount"

(dus op gelijke hoogte met mappen bin, boot, dev ..)

en dan ook nog eens zo wijzende hand "hdd-> /automount/hdd"

is die laatste misschien zo'n link als ik met Telnet moest aanmaken?

Geplaatst:

riji + albertmol,

ik begrijp enkele zaken niet.

misschien ligt er een waas van kennis overdracht en kundigheid over, die ik niet helemaal kan volgen

(dat was niet negatief bedoeld, maar een gemis aan duidelijkheid tussen jullie berichten-verloop)

als ik mount op een van de gedeelde mappen (dus die zijn vrijgegeven voor delen op het externe medium) hoef ik noppes niks met symlinks aan te maken als daartoe geen aanleiding bestaat

immers de basis symlinks in 't image geven genoeg opties voor het juiste mountpoint RW op dat externe gedeelde medium.

mountpoint voor opnemen is (in een dreambox zonder inerne hdd>> /****/hdd)

of dat nu per automount / mount per RM (remote control voor enigma1) of per telnet commando ingesteld wordt en dus aanwezig is in je lAN

een relatief nieuw in het image ingebouwde automount script (welke tijdelijke in het LAN voorradige mountpoints aanspreekt) is niet echt zinvol (of het kan niet anders door het image beperkt of voorgeschreven)

ik heb dus 2 sugesties het werkende te krijgen als Initiele Test:

1:

download het tool " Dreambox-Mount-Utility.exe " en stel de ipnummer waarop je wilt mounten correct in op de nas

2:

gebruik enkel telnet commando's om op een extern media te mounten waarbij je de syntax precies gebruikt zoals je ook al had onderkend bij de dm 7020

>>

Dir=/media, LocalDir= /media/hdd>

<<

/media was immers per syno207 gedeeld en beschrijfbaar met de dm 7020

media/hdd was immers het mountpoint voor opnemen op de dm7020

en dat kan dus enkel de LocalDir=/hdd of /var/media of /mnt/media voor je ongewijzigde dm 800 zijn....

3 opties die je moet te proberen in een telnet commando.

je eigen regel:

kan niet goed zijn (enkel per toeval)

je deelt 192.168.123.***

en als het slim is ingesteld, deel je enkel /media op de NAS en niet het volledige volume1

maar in jouw syno207+ Nas met gedeelde /media is vooraf een map aangemaakt via het webinterface van de syn of per telnet interface en die heet /movie

(als submap, met dezelfde rechten voor de dm 800 als de dm 800 heeft op /media zelve)

volgens mij moet je jezelf even concentreren op puur cifs omdat eventueel wijzigen naar nfs (indien een nfs-server op die syn207 draait) enkel nfs <staat voor> cifs en user:passwd, weglaten betekenen.

cheers

Stay Awhile (fidelis remix)

Röyksopp, Susannne Sundfor

Geplaatst:

Dan lijkt het erop dat het werkt. Wel even een movie map in /media plaatsen. En natuurlijk de telnet commando's uitvoeren. Eventueel even rebooten.

Control4 Home Automation

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen