Ga naar inhoud


COAX splitsen, is dit mogelijk ?


ronaldsl

Aanbevolen berichten


tja, dat is decoder afhankelijk.

 

Vroeger had ik een coax switch. Als er op een ingang spanning stond schakelde hij naar deze. Als er op deze ingang geen spanning stond schakelde hij naar de andere ingang. Misschien is dat wat

Beter 1 sateliet in de lucht dan 10 in de hand

 

Philips 7072, 2000, 5400 (7005)

Kathrein CAS90,UAS485 + een paar andere LNB's

H126 kabel, Matrix reborn, revolution, ORF

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Satori
Voordat iemand een tuner opblaast:

Coax splitsen kan, maar niet voor Satelliet ontvangers en LNB's
Je loopt zelfs het risico om een tuner op te blazen.
De reden is dat de tuner een spanning levert die de LNB van energie voorziet en daarnaast dmv spanningsverhoging en LF wisselstroomsignalen de LNB in de juiste positie zet.
Als je de coax splitst dan kan dat alleen maar als je, naast het HF zendersignaal, vanaf 1 ontvanger spanning (DC) doorgeeft en het LF stuursignaal (toneburst), terwijl naar de andere ontvanger alleen maar het HF signaal doorgeeft.
Met een standard Diseq komt er nog het Diseq stuursignaal bij.
Deze 4 spanningen+signalen komen allemaal UIT de tuner

1) DC voeding (13V)
2) Schakelen door de voeding op 18V te brengen (13V-18V => vertikaal/horizontaal)
3) Toonburst 22 kHz(LF) (Hoge band/lage band)
4) Diseq stuursignaal (ook 22 kHz)


Normale situatie (<- Tuner in) (-> Tuner uit)
----------------
<Plaatje 1>
----------------

[____________HF <-]
| ontv_1: ---- DC ->|---------- LNB
[____________LF ->]

---------------------------------------------------------------

----------------
<Plaatje 2>
----------------
Met coax splitter + FILTER:

[____________HF <-]
| ontv_1: ---- DC ->|------------------------+---------- LNB
[____________LF >-]______________________|
________________________________________|
________________________________________|
________________________________________|
[____________HF ->]____[i____________]____|
| ontv_2: ---- DC ->|----| Filter -- HF <-|----+
[____________LF ->]____[i____________]



In plaatje 2 zie je dat ZONDER filter de DC's van de ontvangers met elkaar verbonden worden met alle risico's van dien. Daarnaast maken de LF stuursignalen die van verschillende bronnen komen het het aansturen van de LNB niet erg betrouwbaar.

Groeten,
Satori

-------------------------------------------------------------
Satori, satelliet kabel slitsen kan wel, Zoals Zak al antwoorde
maar zoals eerder gezegt alleen met 'n splitter die maar aan een uitgang spanning doorlaat. En u.a. pepaald ook die ontvanger of er hor. of ver. gekeken kan worden.

hobby groeten

Wiel.

Door kennis delen, wordt men wijzer.

 

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik meng mij toch weer even in deze discussie betreffende de gelijkspanningsterugkoppeling in splitters.

Ik heb met verschillende merken splitters gewerkt, en altijd met gelijkstroom doorgang op alle aansluitingen.

In een goede splitter vindt geen terugkoppeling van de gelijkspanning naar de andere tuneraansluitingen plaats.

Dit gebeurt bij een F connector T stukje en simpele TV splitters wel, maar bij splitters voor een freqeuntiebereik tot ruim 2 GHz met gelijkstroomdoorgang ben ik dat nog niet tegengekomen.

Als er alijd maar één ontvanger gebruikt wordt werkt iedere ontvanger volledig en zonder beperkingen. Het signaalverlies natuurlijk daargelaten.

Als er meer ontvangers gelijktijdig aanstaan ontstaan er beperkingen. Als één van de ontvangers afstemd op een horizontale transponder, dus 19V op de coax zet, schakelt de LNB op horizontale ontvangst en moeten dus de andere ontvangers ook noodgedwongen horizontaal kijken.

Als één van de ontvangers de 22KHz toon op de coax zet schakelt de LNB naar de hoge band en kunnen de andere ontvanger(s) dus ook alleen maar hogeband transponders bekijken.

Als twee of meer ontvangers 22KHz op de coax zetten kan er een instabiele situatie ontstaan waarbij de LNB regelmatig in de onderband terugvalt. Als de 22KHz signalen in tegenfase op de cfoax komen zullen ze elkaar opheffen en valt de LNB dus in de onderband terug. Een klein frequentie verschil zal dan de LNB heel ritmisch op en af laten schakelen.

DiSEqC kommando's bestaan uit onderbrekingen in het 22KHz signaal en zullen ook niet werken als een andere ontvanger een konstant 22KHz signaal op de coax houdt.

Van ontvangers opblazen is echt geen sprake bij gebruik van een goede splitter.

Ik ken de schakeling van de tuner ingangen niet, maar ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat hier geen beveiliging voor een opgedrongen spanning aanwezig is. Een simpele diode is hiervoor al afdoende.

 

Albert_H.

 

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals al eer der gemeld kun je een coax kabel met een powerpas splitter prima delen.

 

De kabel die aan de powerpas gekoppeld zit moet echter continu aan staan en bepaalt of de lnb op horizontaal of verticaal staat.

Bij ons op de zaak werken alle demonstratie ontvangers zo al jaren.

Wij gebruiken ze van het merk Archsat het voordeel van deze is dat er maar 1 maal de powerpas op zit waardoor er ook maar 1 ontvanger de master is.

 

1x In

1x uit power pass

1x uit passief ( Of meerdere malen passief uit )

 

Je hebt ook de speciale LNB van Inverto unicable lnb die je kunt splitten en waarmee je 4 ontvangers onafhankelijk van elkaar kunt bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gaat ook prima Testertje.

Maar ook een splitter met een powerpass in beide takken werkt prima voor de vraagsteller, omdat hij aangeeft dat er altijd maar één ontvanger gebruikt wordt. Hij kan dan van beide ontvangers zonder beperkingen werken als de andere maar uit staat.

 

Die UniCable LNB of het OneLiner systeem werkt alleen met ontvangers die daarvoor geschikt zijn.

Met de Stacker / Destacker combinatie van Johansson kun je een twin LNB via één kabel op twee ontvangers aansluiten.

Daarmee heb je dan op beide ontvangers de volle vrijheid.

 

Maar, ronaldsl blijkt tevreden met zijn 2 weg splitter dus probleem opgelost.

 

Albert_H.

 

 

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Albert_H
Dat gaat ook prima Testertje.
Maar ook een splitter met een powerpass in beide takken werkt prima voor de vraagsteller, omdat hij aangeeft dat er altijd maar één ontvanger gebruikt wordt. Hij kan dan van beide ontvangers zonder beperkingen werken als de andere maar uit staat.

Die UniCable LNB of het OneLiner systeem werkt alleen met ontvangers die daarvoor geschikt zijn.
Met de Stacker / Destacker combinatie van Johansson kun je een twin LNB via één kabel op twee ontvangers aansluiten.
Daarmee heb je dan op beide ontvangers de volle vrijheid.

Maar, ronaldsl blijkt tevreden met zijn 2 weg splitter dus probleem opgelost.

Albert_H.



----------------------------------------------------------

Albert.
Ik gebruik op mijn bijde schotels twin lnb's, en heb in mijn woonkamer twee ontvangers staan en een in de slaapkamer. ik heb achter mijn ontvangers in de woonkamer die vierde kabel liggen, die ik regelmatig gebruik om met andere ontvangers te stoeien zonders iets te hoeven afkoppelen.
Ik heb met mijn antwoord aan Satori, alleen wille aangeven dat je coax wel kunt splitsen, maar persoonlijk vind ik dat iedere ontvanger, 'n eigen aansluitng moet hebben

hobby gr.

Wiel.

Door kennis delen, wordt men wijzer.

 

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik geheel met je eens Wielleke.

Een splitter blijft een oplossing met beperkingen en met heel verwarrende en onverwachte resultaten als je niet precies weet wat er gebeurd en kan gebeuren.

Voor de topic starter is het echter naar mijn mening de goedkoopste oplossing als hij altijd maar één van beide ontvangers blijft gebruiken.

Ik hoop echter wel dat hij een goede splitter gebruikt heeft en geen TV splitter of een F connector T stukje. Maar ook dat kan prima werken, totdat bij een regenbui blijkt dat je met die opstelling toch wat weinig reserve hebt.

 

Albert-H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...