Ga naar inhoud


COAX splitsen, is dit mogelijk ?


ronaldsl

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik heb ff gezocht op het board maar kon niet vinden wat ik wil weten.

 

Ik heb een wok met dual lnb. 1 kabel gaat naar mn DM7000 de ander naar een backup AssCom. Nu wil ik graag de kabel die naar de AssCom gaat doortrekken naar de slaapkamer van mn dochter dmv een T stukje ? (ik heb NOG een AssCOm staan....)

 

Ik weet wel natuurlijk, dat als ik op de 7000 kijk naar 13 graden..... dat ze geen beeld heeft etc...

 

Het gaat mij erom, kan ik die tweede kabel van mn wok splitsen naar beneden en naar boven, en zonder de behoefte en noodzaak dat er op die tweede kabel met 2 receivers TEGELIJK wordt gekeken ..

 

greet

ronald

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


En het is ook mogelijk een splitter te gebruiken. Een splitter met 'power pass' en een bandbreedte tot 1950 MHz. Dat staat er dan op. Die voor kabel-TV gaan tot 860 MHz of zo en zijn niet geschikt.

 

Zo'n metalen blokje met 3 of 4 F-connectors. Als de bekabeling niet te lang is maakt het verlies niet uit voor de ontvangst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als de ene naar een vertikale transponder kijkt en de ander naar een horizontale gaat het niet lukken.

 

Kijk je op beide alleen nederlandse kanalen kan het wel.....

 

Sorry niet goed gelezen, als er niet tegelijk gekeken wordt zou het mogelijk zijn, maar ik zou een kabel trekken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat iemand een tuner opblaast:

 

Coax splitsen kan, maar niet voor Satelliet ontvangers en LNB's

Je loopt zelfs het risico om een tuner op te blazen.

De reden is dat de tuner een spanning levert die de LNB van energie voorziet en daarnaast dmv spanningsverhoging en LF wisselstroomsignalen de LNB in de juiste positie zet.

Als je de coax splitst dan kan dat alleen maar als je, naast het HF zendersignaal, vanaf 1 ontvanger spanning (DC) doorgeeft en het LF stuursignaal (toneburst), terwijl naar de andere ontvanger alleen maar het HF signaal doorgeeft.

Met een standard Diseq komt er nog het Diseq stuursignaal bij.

Deze 4 spanningen+signalen komen allemaal UIT de tuner

 

1) DC voeding (13V)

2) Schakelen door de voeding op 18V te brengen (13V-18V => vertikaal/horizontaal)

3) Toonburst 22 kHz(LF) (Hoge band/lage band)

4) Diseq stuursignaal (ook 22 kHz)

 

 

Normale situatie (<- Tuner in) (-> Tuner uit)

----------------

<Plaatje 1>

----------------

 

[____________HF <-]

| ontv_1: ---- DC ->|---------- LNB

[____________LF ->]

 

---------------------------------------------------------------

 

----------------

<Plaatje 2>

----------------

Met coax splitter + FILTER:

 

[____________HF <-]

| ontv_1: ---- DC ->|------------------------+---------- LNB

[____________LF >-]______________________|

________________________________________|

________________________________________|

________________________________________|

[____________HF ->]____[i____________]____|

| ontv_2: ---- DC ->|----| Filter -- HF <-|----+

[____________LF ->]____[i____________]

 

 

 

In plaatje 2 zie je dat ZONDER filter de DC's van de ontvangers met elkaar verbonden worden met alle risico's van dien. Daarnaast maken de LF stuursignalen die van verschillende bronnen komen het het aansturen van de LNB niet erg betrouwbaar.

 

Groeten,

Satori

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zover als ik weet zitten er in moderne ontvangers gewoon diodes in serie met de DC voeding naar de LNB... Dus dan geldt bij parallel schakeling van de ontvangers zal de "sterkste" winnen, maar niet de andere ontvanger opblazen.

De 22kHz is uiteraard hetzelfde. Een ontvanger op 22kHz is voldoende wink.

 

Ik zou zelf dit niet zo snel doen, tenzij ik bijvoorbeeld een aantal kanalen wil ontvangen van dezelfde transponder. Anders gewoon een quadro LNB met de juiste switch. smile

 

Vergeet trouwens niet dat een ontvanger op "standby" niet altijd de LNB voeding afschakelt!

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alleen in de ontvangers zit een blokkering voor een te hoge binnenkomende spanning op de coax aansluiting, ook een goede splitter met power doorlaat op beide takken zorgt ervoor dat er geen terugkoppeling van gelijkspanning ontstaat van de ene naar de andere ontvanger.

Binnen zijn beperkingen is een splitter goed en veilig bruikbaar.

Aangezien de topicstarter in zijn vraag al aangeeft dat het gelijktijdig gebruik van de ontvangers niet nodig is, is, na het doorlussen van de tweede ontvanger via de eerste, een splitter een prima en goedkope oplossing.

Ik gebruik voor testdoeleinden regelmatig een splitter en dat werkt prima als je de beperkingen kent.

 

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hoi,

 

Ik haal weer even een oud topic van mij naar voren.

 

Zoals al eerder gevraagd.... coax spitsen, kan dat ?

 

Maar ?

 

Kan ik de TWEEDE coax kabel niet in de eerste sat receiver op coax IN aansluiten en daarna op de eerste receiver met coax UIT naar de tweede receiver gaan ?

 

Nogmaals, beide receivers zullen NOOIT tegelijk aan staan....

 

ronald

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...