Ga naar inhoud


Foto's van camera in 2 mappen opslaan


Bolliebol

Aanbevolen berichten

Als ik mijn foto's binnenhaal op mijn laptop, wil ik graag direct dat er een kopie (mijn reserve back-up) gemaakt wordt in een andere map op drive

 

Waarom?? Ik maak vaak foto's die ik direct bewerk en dan doorstuur. En omdat er soms wat tijdsdruk achter zit, maak ik wel eens een foutje. Ik heb dan bv. iemand weggekaderd die er toch op moest.

 

Weet iemand een progje die dus, als ik mijn camera aansluit en mijn foto's binnenhaal, direct een kopie maakt van de foto's in een andere map ?

 

Alvast bebankt

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je moet alleen uitkijken met automatiseren. Dit kan wel eens vreemder uitpakken dan je denkt.

 

Ik laat bijvoorbeeld door een synchronisatie tool (goodsync) automatisch mijn foto's (en andere zaken) naar mijn server kopiëren als de computer opnieuw opstart. Dit tooltje vergelijkt wat nieuw is en begint met kopiëren. Indien je een foto bewerkt krijgt deze ook een andere (huidige) datum mee. Voor het systeem wordt dit bestand dus gezien als nieuw en wordt bij de volgende doorgang vrolijk naar de server gekopieerd en overschrijft het oude bestand. Je kunt dus aangeven dat er niet overschreven mag worden, maar dat is ook niet altijd even handig.

 

Gewoon een voorbeeldje dat je wel moet nadenken wat je precies wilt en wat de gevolgen kunnen zijn.

 

In mijn geval heb ik altijd de originele RAW bestanden nog. Een bewerkte foto zal in 99 vd 100 x als jpg bewaard worden. Indien niet zet ik achter de bestaande filenaam altijd een extra letter of aanduiding zoals img_0470 bew.RAW

 

 

 

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat voor camera heb je eigenlijk?

 

ik weet dat enkele met een speciefiek RAW formaat werken en andere gelimiteerd door hun firmware met CHW+THM (canon G serie)

 

afhankelijk daarvan moet je met speciefieke merkgebonden software de camera uitlezen OF is het opslagmedium altijd een extern opslagmedium a-la usb drive

dan is het ophalen / uitlezen eventueel met software van derden te automatiseren, indien we weten hoe de bestandsformaten zijn vastgelegd op de camera.

 

bijvoorbeeld is de laatste nieuwe ACDsee met RAW plugin een fijn proggie voor archiveren/sorteren/favorieten en met meerdere batchtools als hernoemen, resizen of kopieren etc.

 

mijn broertje wilde die destijds niet toepassen omdat met zijn Canon EOS-1D Mark III bepaalde zaken verloren gingen

nu met de RAW plugin, blijft het origineel inderdaad origineel en de bewerkte versie wordt een kopie.

de liefde voor deze moordenaar bracht 'm ertoe enkele muizen te fotograferen.

 

LETOP niet ECHT voor mensen die geen bloed kunnen zien... echt :D

 

cheers

 

 

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k zal eens gaan stoeien met goodsync, er is een free trial te downloaden.

 

Voor mijn "snelle werk" gebruik ik nooit RAW. Gewoon jpg is voor 99% van de mensen meer dan goed. Ze zien het verschil echt niet. En omdat ik er geen drol mee verdien (ook deze hobby kost veel geld)wil ik er niet te veel op nabewerken. simpel uitkaderen en een beetje densiteit erbij/eraf is genoeg.

 

Mijn eigen foto's gaan gewoon in RAW. Maar die bewerk ik ook in alle rust.

 

@ Tonskidutch

Het is een Sony @100. Ik heb hem destijds gekocht omdat ik gewend was met de minolta 700si, en deze hardwarematig bijna hetzelfde is. Ook de objectieven kan je (beperkt) gewoon blijven gebruiken.

 

Ik gebruik altijd de bijgeleverde sony uitleessoftware, die mijn foto's gewoon in datum-mappen opslaat. Vandaar dat ik aan een progje dacht die bv. elke 5 min scant of er een map is bijgekomen.

 

ps: Tonskidutch, is die moordenaar ook in te huren. Mijn schuurtje kan hem wel eens gebruiken........... :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...