Ga naar inhoud


Juridisch vraag betreft betaald verlof en vakantie.


Greatone

Aanbevolen berichten

De contract van 1 van mijn personeelsleden liep op 1 september af. Nu heeft de desbetreffende persoon in de 1e week van augustus een collega bedreigd, waarop ik haar tot einde contract naar huis heb gestuurd. Om veel gezeur te voorkomen heb ik afgesproken dat ze betaald verlof kreeg tot einde contract.

 

Wel had ze tijdens die betaald verlof al 1 week vakantie staan die ze eerder al had opgenomen/gepland.

 

Ik had afgesproken dat de week vakantie zou blijven staan, dus van de resterende 3 weken zou ze 2 weken betaald verlof krijgen en ik zou de week vakantie inhouden.

 

Ik vind dat ik behoorlijk coulant ben geweest richting haar. Nu dreigt haar moeder met juridische stappen omdat ik de week vakantie niet had mogen inhouden aangezien ik haar op betaald verlof had gestuurd.

 

Wat zijn mijn rechten hierin??

* VU+ Duo 2 sat/kabel - Amiko A3 combo - Coolstream Trinity - Dreambox 800 HD SE - Xsarius Fusion HD SE - Mag254 iptv *

* LG 65inch smart 3D tv - Playstation 4 *

Link naar reactie
Delen op andere sites


Denk dat je zeer coulant bent geweest, je had er wellicht ook op staande voet kunnen ontslaan.

 

Je zeg eerst dat je had afgesproken dat ze betaald verlof kreeg tot einde contract. In dit geval zou ik zeggen, na het einde van het contract uitbetaling van het verlof wat nog te goed was.

 

Later heb je het over 1 week vakantie en de rest doorbetaald verlof.

 

Is er wat op papier gezet, zijn er getuigen die wat van de afspraak weten?

 

Ik vraag me af of het zin heeft om te procuderen, wat kost een week extra betalen en wat kost een bezoekje aan je advocaat (jou en zijn uren).

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het een juridische zaak zou worden en je zou verliezen, kost je dat meer dan nog een week nabetalen. Die collega zou moeten getuigen dat hij of zij bedreigd is tijdens de eventuele rechtzaak en die ben je dan ook een dag kwijt. In iedere stad is wel een buro rechtshulp die zou je ook even kunnen bellen en het verhaal uitleggen.

 

Salu2, D.Quijote

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vakantie en ontslag is altijd moeilijk.

 

De werknemen heeft volgens mij altijd (tenzij onslag op staande

voet) recht op uitbetaling van look tot dat decontract periode of opzeg termijn verlopen is.

Over de periode die ze gewerkt heeft heeft ze recht op 8% (bruto)

vakantie geld (dus over de gehele periode dat ze gewerkt heeft).

Plus ze heeft recht op betaalde verlof dagen.

Over de periode wanneer verlog mag of moet genomen wordt moet

onderling overeen gekomen worden.

 

Het kan zo uitdraaien dat je na de contract periode de betaalde

verlof dagen nog moet betalen maar zeer zeker het vakantie geld.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik niet helemaal begrepen ben:

 

Persoon is in de tweede week van augustus naar huis gestuurd. Die week heeft ze betaald verlof gekregen. Derde week van augustus had ze reeds vakantie aangevraagd. Die week trek ik dus van haar verlofdagen af. Vierde week van augustus heeft ze ook betaald verlof gekregen.

 

Eindbalans is dat ze na aftrek van de vakantie in de derde week van augustus nog 8 vakantiedagen over had die ik netjes heb uitbetaald samen met haar loon over augustus.

 

Waar het op neerkomt is dat de moeder van die persoon nu de week vakantie opeist, terwijl ik op papier vast heb staan dat de vakantie al in januari door haar is aangevraagd en ondertekend door haar en mij.

 

Dus mijn vraag is: kunnen ze aanspraak maken op die vakantiedagen of niet?

 

@ Sjaak K: ik ben toch zeker van mening dat ik behoorlijk coulant ben geweest om het op deze manier op te lossen. Had ik haar op staande voet ontslagen, dan had ik haar geen loon meer hoeven betalen over augustus. Er waren diverse getuigen aanwezig in de zaak (klanten) die het voorval hebben meegekregen met haar collega. Dus ontslag op staande voet was zeker een mogelijkheid, maar ik wou het proberen netjes op te lossen.

* VU+ Duo 2 sat/kabel - Amiko A3 combo - Coolstream Trinity - Dreambox 800 HD SE - Xsarius Fusion HD SE - Mag254 iptv *

* LG 65inch smart 3D tv - Playstation 4 *

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sjaak: Haar vakantie had ze reeds in januari aangevraagd, die stond dus al. Verder heeft zij ook ondertekend dat ze akkoord ging met 2 weken betaald verlof, en dat de week vakantie door mij zou worden ingehouden. Die vakantiedagen worden dus gewoon gekort op haar opgebouwde/reeds staande uren. Wat dus inhoudt dat ze de week vakantie wel gewoon uitbetaald krijgt, maar wel gekort wordt op haar al staande verlofdagen.

 

Verder ben ik rechtsbijstand verzekerd, en kost het procederen mij niets.

* VU+ Duo 2 sat/kabel - Amiko A3 combo - Coolstream Trinity - Dreambox 800 HD SE - Xsarius Fusion HD SE - Mag254 iptv *

* LG 65inch smart 3D tv - Playstation 4 *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik niet te moeilijk doen. Als ze vervelend loopt te doen gewoon die week betalen. Zou zelf mijn energie in de zaak steken. Procederen kent eigenlijk alleen maar verliezen ( ja als je wint is het goed voor je eergevoel )

 

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt er van af hoe "betaald verlof" is overeen gekomen.

 

1.je zegt "blijf maar thuis wil je hier niet zien" dan is die

periode dat ze thuis zit werktijd en geen verlof ,dus ze houd het recht op

betaald verlof ,ook na contract periode.

 

2.Ben je overeen gekomen dat zij in de rest periode van aug.

haar vakantie opneemt ,dan heeft ze geen vakantie meer dagen over.

 

Als niets schriftelijk is overeengekomen staat jou woord tegenover

dat van haar ,meestal geeft de rechter de zwakkere (financiele)

partij gelijk.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

met haar overeengekomen:

 

* Tweede week augustus thuis blijven op mijn kosten

* Derde week augustus vakantie die ze reeds had aangevraagd: die week wordt wel uitbetaald als vakantie door mij. Ze had 13 dagen staan, en daar houd ik er dus 5 van in.

* Vierde week augustus betaald verlof op mijn kosten.

 

* 31 augustus: einde contract

 

Waar het op neerkomt dat ze van mij thuis mocht blijven op mijn kosten, ze was dus in principe nog gewoon aan het werk bij mij, maar mocht gewoon thuis blijven met doorbetaling van loon.

 

@Sjaak: als eigenaar van diverse ondernemingen moet en ben ik dus goed verzekerd, ook voor juridische zaken smile dat is allemaal dus al betaald.

* VU+ Duo 2 sat/kabel - Amiko A3 combo - Coolstream Trinity - Dreambox 800 HD SE - Xsarius Fusion HD SE - Mag254 iptv *

* LG 65inch smart 3D tv - Playstation 4 *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Greatone
met haar overeengekomen:

* Tweede week augustus thuis blijven op mijn kosten
* Derde week augustus vakantie die ze reeds had aangevraagd: die week wordt wel uitbetaald als vakantie door mij. Ze had 13 dagen staan, en daar houd ik er dus 5 van in.
* Vierde week augustus betaald verlof op mijn kosten.

* 31 augustus: einde contract


Ze had 13 dagen verlof en in aug. 5 dagen opgenomen
dan houd ze 8 werkdagen verlof over ,die heeft ze niet
opgenomen maar heeft er wel nog recht op.

Dus 8 werkdagen na betalen plus 8% vakantie geld over die
(ekstra) verlof dagen na contract periode nabetalen.

Of staat in het arbeids contract dat verlof dagen niet
overnomen worden na contract periode ?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en die 8 dagen + vakantiegeld en loon augustus heeft ze dus uitbetaald gekregen. Waar het mij dus om gaat zijn die 5 dagen, daar willen ze aanspraak op maken.

* VU+ Duo 2 sat/kabel - Amiko A3 combo - Coolstream Trinity - Dreambox 800 HD SE - Xsarius Fusion HD SE - Mag254 iptv *

* LG 65inch smart 3D tv - Playstation 4 *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn conclusie kan mank gaan lopen als je in aug. tegen haar

gezegd hebt "blijf maar thuis tot einde contract".

 

Het eenzijdig opdwingen van "betaald verlof" werkt niet

tenzij in het contract verlof perioden overeen gekomen is.

 

In dat geval heeft ze in aug. geen verlof opgenomen en daardoor

nog recht op 5 dagen.

 

Je moet ook het arbeids contract nalezen of daar iets staat van

b.v. verlof dient binnen de contracts periode opgenomen worden.

 

In dat geval heeft ze na 31 aug. totaal geen recht meer op

verlof dagen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...