Ga naar inhoud


Hotbird?


Gast

Aanbevolen berichten


@sahib<BR>Tjonge, tjonge ... jij bent dus echt een cowboy in de satelliet wereld. Ik zou je aanraden toch eerst een paar tijdschriften of weekbladen aan te schaffen over satelliet en deze eens goed door te lezen.<BR>Ik bedoel dit niet negatief hoor. wink.gif" border="0

Link naar reactie
Delen op andere sites

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originally posted by SatMan:<BR><STRONG>@sahib<BR>Tjonge, tjonge ... jij bent dus echt een cowboy in de satelliet wereld. Ik zou je aanraden toch eerst een paar tijdschriften of weekbladen aan te schaffen over satelliet en deze eens goed door te lezen.<BR>Ik bedoel dit niet negatief hoor. wink.gif" border="0</STRONG><HR></BLOCKQUOTE><P>Was niet mijn vraag.<BR>Iedereen heeft zo zijn kwaliteiten, jij bent goed in een beetje satelliet pioneren en ik ?<BR>in iedergeval niet op dat vak gebied.<BR>Maar al bij al....Dit is Topic Beginners vragen toch ?<BR>Is het standaard antwoord dan altijd stjonge tjonge Read a book ? Cowboy<P>Denk eens terug toen jij je eerste drap zooi inwerking zette en niet wist wat de voor of achter zijde was...Nooit niks gevragen zeker ? heheheheh...<BR>Je leert het nog wel dudie.....<P>John.<BR>Maar al bij al ik weet het nog niet. laugh.gif" border="0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sahib, de Hotbird is eigenlijk 'n cluster van vijf satellieten die op 13 graden oost zitten.<P>Ze bevatten samen zo'n 1100 TV kanalen en ook nog 'ns +/- 500 radio kanalen.<P>Er zijn best redelijk veel FTA (free to air)kanalen op de Hotbird te vinden, dat zoveel wil zeggen dat die niet gecodeerd zijn. Niet dat die kanalen echt de moeite van het kijken waard zijn, maar ja ieder zijn eigen smaak zal ik maar zeggen.<P>Als je 'n tachtig centimeter schotel hebt kun je er 'n dubbele LNB op zetten via 'n speciale adapter, zodat je dan met de zelfde schotel ASTRA en Hotbird kunt ontvangen. <BR>Je hebt dan nog 'n DiSeqC Switch nodig die er voor zorgt dat je via jouw ontvanger kunt schakelen tussen die twee LNB's.<P>Als je dit wat lijkt kun je het beste even bij je lokale satelliet zaak laten informeren.<P>Greetings,<P><B>Redcat</B>

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sahib<BR>Hotbird = hete vogel.<BR>nee, alle gekheid op'n stokkie, een heeel klein beetje uitleg. Alle satellieten waar wij hobbyisten gebruik van maken hangen boven de evenaar op ongeveer 36.000 kilometer. dit is de zgn. clark belt. satellieten die op deze hoogte worden "opgehangen" draaien met dezelfde snelheid om de aarde als de aarde zelf. dit noemt men geostationair (stilstaand ten opzichte van de aarde). je hoeft je schotel dus niet steeds bij te draaien, de satelliet blijft ten opzichte van jouw huis steeds op dezelfde plek. In deze cirkel boven de aarde op 36000 kilometer hoogte hangen er diverse satellieten. sommige voor telecommunicatie, sommige ook voor televisie. Dit zijn nu voor ons de interessante. Astra is voor ons de belangrijkste, de nederlandse programma's worden hier immers doorgegeven. Er zijn er echter nog een heel zwikkie. Hotbird is er een van, die "hangt" op 13oost. astra op 19.2oost. Hotbird heeft een groter bereik (footprint) dan astra, en dus zitten hier bv. de griekse stations. Astra kan je in griekenland niet ontvangen. Je hebt ook bv. de Thor satelliet, deze is gericht op de scandinavische landen, en de baltische staten. Het grappige is echter dat je Thor ook hier in nederland kan ontvangen. Je moet dan wel een draaibare schotel hebben. Hier komt alleen direct het volgende probleem om de hoek kijken, wij wonen niet op de evenaar, en de satellieten hangen wel boven de evenaar. Vandaar dat je schoteltje niet recht omhoog gericht is, maar onder een hoek geplaatst is. wij zitten noordelijk, en de evenaar ligt zuidelijk van ons. vandaar dat je schotel (min of meer) zuidelijk is gericht. verder staan de satellieten niet puur zuidelijk van ons, ze hangen tenslotte op verschillende plaatsen boven de evenaar. Omdat wij niet op de evenaar wonen, en wij onder een hoek naar de satelliet kijken moeten, zal als de satelliet meer ten oosten, of ten westen van ons pure zuiden hangt deze lager aan de horizon staan. de satelliet die puur zuidelijk van ons zou staan zit dus het hoogste van de horizon af. Als je de baan zou moeten beschrijven die de satellieten aan onze horizon hebben, dan noemt men dit een polaire baan (parabolische baan).<BR>whoof even genoeg getiept, is niet mijn hobby. Er zijn genoeg artikelen te vinden hoe eea. werkt, snuffel maar eens rond op internet. ik ben eens een "hoe werkt het" site tegengekomen waar het veel beter stond uitgelegd als ik ooit zou kunnen.<BR>ok. genoeg voor vandaag.<BR>peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sahib jongen, wel heel erg oppassen hoor. Niet te vaak op lyngsat.com kijken. Daar staan zoveel andere satellieten bij. Als je dat ziet loop je een zeer grote kans, net als de rest van ons, eraan verslaaft te raken laugh.gif" border="0laugh.gif" border="0 . Voor je het weet zit je met je eigen kabelkopstation in je tuin, aan de gevel en op het dak. wink.gif" border="0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sahib<BR>Zo slecht had ik het niet bedoeld, schreef ik trouwens ook in mijn eindzin. Niettemin heb je een zéér mooie uitleg van onze members gekregen en dat stel ik op prijs. Ook ik ben ooit beginneling geweest. Een annecdote: Mijn eerste schotel was in 1989. Een 2 meter voor C-band ontvangst, aangekocht tweedehands in een ver land. Ik zocht naar ontvangst van de Astra tussen torenhoge buildings .....<BR>Dus, sorry Sahib als het verkeerd overkwam, ik had geheel niet de bedoeling je te beledigen . Vuur uw vragen maar af in het beginners forum. Het is er infeite voor gemaakt, zoals je zelf benadrukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...