Ga naar inhoud


Satelliet patch panel


mifi

Aanbevolen berichten

Ik heb twee schotels, een is om normaal televisie te kijken, de ander om mee te experimenteren.

 

Ik denk erover om een soort "patch panel" in te richten. Door gaten te boren in een metalen plaat en daar F-koppelbusjes (zie foto in attachment) in te monteren.

 

Vervolgens worden de coaxen die van de schotels komen aan de achterkant in de koppelbusjes gestoken.

 

De coaxen naar de ontvangers kan ik dan naar keuze aan de voorkant in de koppelbussen steken en zo eenvoudig de ontvangers op de regulieren dan wel de experimenteerschotel aansluiten.

 

Die montageplaat wordt geaard (heb ik meteen een centraal aardpunt voor alle coaxen).

 

Iemand ervaring met zo iets? Zou het me erg veel signaal kosten om de kabels te onderbreken en door te verbinden met koppelbussen?

 

m

post-34350-1318259953,8512_thumb.jpg

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Waarom gebruik je geen disecq switch.

Dan hoef je helemaal niets om te steken.

 

Wanneer je een keertje met je patch-panel kortsluiting maakt, loop je het risico, dat je ontvanger kapot gaat.

 

Er zijn ook coax-relais in de handel, werkt ook prima.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ik vind het een prima idee en zou het precies zo doen.

Door een koppelbus (Ook wel "lesbische" genoemd) ontstaat nagenoeg geen verlies. Koppel je bijvoorbeeld het signaal door een diseqc motor heb je veel meer verlies.

 

Als je gaat aarden, dan niet op de randaarde maar op een echte aarde.

 

En een kortsluiting...? Daar moet een goede ontvanger tegen kunnen.

 

Voor de steekkabel zou ik een speciaal "push-on PF 59 adaptertje adviseren. Dan hoef je niet steeds te draaien tot je vingers murf worden. Die kun je er zo op drukken.

 

pRS1C-2266126w345.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de Skystar 2 PCI DVB kaart is het in ieder geval de snelste manier om de 102 spoel op deze kaart op te blazen.

Ik ben het eens met de stelling dat een goede ontvanger er tegen zou moeten kunnen, maar daar hebben sommige ontwerpers niet aan gedacht.

 

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Albert_H

Ik ben het eens met de stelling dat een goede ontvanger er tegen zou moeten kunnen, maar daar hebben sommige ontwerpers niet aan gedacht.

Ik vrees het ook. Ik wissel nooit iets zonder eerst de ontvanger volledig uit te zetten.

Maar dat neemt niet weg dat ik nog steeds een patchpanel kan maken. De poster die met het kortsluitverhaal is begonnen in dit draadje is off topic, denk ik.

En ook de suggestie om een switch te gebruiken gaat helemaal voorbij aan de bedoeling die ik bij de start van deze draad heb uitgelegd. De tweede schotel is namelijk om te experimenteren, en daar hoort het uitproberen van allerlei opstellingen bij en dus ook allerlei switch configuraties of een DiSEqC motor of zo. En als je zo gaat 'pielen', dan wil je natuurlijk de instellingen van de ontvanger niet al bij voorbaat vervuilen met een extra switch die er altijd voor zit.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: mifi
De poster die met het kortsluitverhaal is begonnen in dit draadje is off topic, denk ik.

En ook de suggestie om een switch te gebruiken gaat helemaal voorbij aan de bedoeling die ik bij de start van deze draad heb uitgelegd.
m


@mifi, Wanneer je met de spanning op de antenne uitgang een f-connector omschroeft, doe je iets, wat in elke gebruiksaanwijzing wordt afgeraden.

Omdat de midden geleider langer is als de buitengeleider, bestaat wel degelijk de mogelijkheid met de middenpen de buitenkant van de f-female connector aan te raken.
Daardoor zal kortsluiting ontstaan, wat tot schade aan de electronica kan leiden.
Verder zal er, wanneer je onder spanning schakelt, op het contactmoment een relatief hoge inschakel stroompiek ontstaan, die je middenader kan doen inbranden.
Hierdoor ontstaat een ongewenste overgangsweerstand.

Je schrijft echter in je laatste post, dat je de spanning van de ontvanger haalt.

Daardoor zijn in dat geval mijn opmerkingen overbodig en off topic.

Je zou eventueel ook een een coax-hand-draaischakelaar kunnen overwegen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu gaat de Skystar 2 kaart niet defect door een kortstondige kortsluiting bij het opsteken hoor. Als er een kortsluiting ontstaat gaat er de maximale stroom lopen en wordt de spoel zo warm dat hij doorbrand. De kortsluiting moet dan wel enkele minuten blijven bestaan.

Ik heb voor hetzelfde doel zowel een 12V switch als een handbediende A/B switch gebruikt. De 12V switch voedde ik met een 12V adapter via een schakelaar. Maar een patchpanel zoals jij dat voorstelt zal ook prima werken.

 

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: TokeMUp
Mifi,

Is dit niet iets voor U? (zie foto)

Zo hoef je geen gaatjes in een bord te maken.

succes
55033.jpg

Leuke tip. Bedankt. De uitvoering met twee heb ik zelfs liggen. Niet aan gedacht.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: DIMKING
Origineel bericht van: Drs. IJzerbout

En een kortsluiting...? Daar moet een goede ontvanger tegen kunnen.


Hij zal echt niet de eerste zijn die z'n tuner op deze manier verruineert...




Heb bij de Topfield 7700 HSCI al de tuner kapotgekregen door kortsluiting met de coaxaansluiting.
Gelukkig door garantie een nieuwe gekregen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Heb bij de Topfield 7700 HSCI al de tuner kapotgekregen door kortsluiting met de coaxaansluiting.

Gelukkig door garantie een nieuwe gekregen.

Dan is dat een waardeloze ontvanger, tenzij de kortsluiting langdurig was.

 

Het is namelijk voor een beetje ontwerper heel eenvoudig om een deugdelijke kortsluitbeveiliging te verzinnen.

Voor mijn part met een simpele zekering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Origineel bericht van: TokeMUp

Ben je al klaar met uw patch paneel.
Ik heb namelijk nog meer gevonden voor U.

Ze bestaan in verschillende uitvoeringen, van 5 tot 25 aansluitingen.

Nog niet. Eerlijk: het was me te koud buiten om nieuwe draden te trekken... ;-(
In het voorjaar ga ik ermee verder, maar ik wil wel alvast zo'n paneel kopen.
Waar moet ik naar zoeken om zo iets te vinden?

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...