Ga naar inhoud


Ubuntu + RAID-5


p0ske

Aanbevolen berichten

Ik wil graag Ubuntu gaan installeren op wat nieuwe hardware. Ik wil dit gaan gebruiken ter vervanging van mijn NAS, en wil er eventueel ook HTPC achtige zaken mee gaan doen, zoals draaien met xbmc. Aangezien ik het NAS ermee vervangen wil, en veel ruimte wil, heb ik 3 x 1TB schijven gekocht. Die wil ik graag in RAID-5 gaan zetten, en dit door het MB (Asus M3N78-EM) laten beheren.

Is dit mogelijk en/of verstandig om op deze manier te doen ?? Of moet ik toch aan softwarematige raid oplossingen gaan denken ??

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ken het moederbord wat je noemt niet in detail, maar de meeste RAID functionalitiet die on-board zit bij moederborden, is geen 'echte' RAID functionaliteit dwz het werkt niet zelfstandig (hardwarematig); er is toch ondersteuning vanuit het OS (en je CPU) nodig

 

Daar is op zich niks mis mee met de huidige CPU's die toch snel genoeg zijn, en software RAID werkt prima onder Ubuntu

 

Google maar eens op mdadm

 

Succes

DM8000 met 4 DVB-S2 tuners|DM7000|DM5620|DM500|ET5000|Wavefrontier T-55

 

There are 10 types of people in the world: those

who understand binary, and those who don't.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij wikipedia staat natuurlijk een en ander over de raid 5

en een leuke externe link tref je daar ook nog aan.

 

maar volgens mij is het wel zo dat de snelheid sterk afhangt van de controller en zijn onboard geheugen

 

of je op dat mobo van asus (raid controller onboard) een lekker snelle en veilige oplossingen hebt is de vraag.

ik heb zelf geen hoge pet op van die onboard raid controllers van asus gedurende vier jaar ervaring ermee.

 

bovendien werd mij altijd verteld dat 3 wel het minimum aan schijven is maar 4 en beter nog een hot spair extra beter is.

 

met een extra PCI controller ben je misschien toch beter bediend.

 

chiao

No What If's

Danny Vera, Vaya Con Dios

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Raid controlers op moederborden is vaak gewoon software raid (sommige, vaak veel, duurdere server moederborden even weggelaten). Als het werkt is het "makkelijk" te configueren omdat het OS het dan al vaak als 1 disc ziet (ook niet altijd).

 

Het nadeel is dat als je moederboard stuk gaat en je een andere krijgt/neemt en de chipset is anders dat je de bestaande raid niet meer aan de praat krijgt en dus alles toch "kwijt" bent. Met software raid van het OS zal het op ander hardware de kans groter zijn om het weer draaiende te krijgen. Aangezien het allebei software raid is zal het ongeveer de zelfde prestaties geven.

 

Software raid van het OS is vaak wat meer nadenken, en te proberen, goed te configureren ik raad je wel een extra HD aan om het OS op te draaien zodat je de raid niet gek hoeft in te delen en redelijk makkelijk in een ander systeem is op te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet ook niet dat software raid-5 op Ubuntu 6.10/Debian instabiel is.

 

Als je teveel files wegschrijft dan heb je grote kans op een systeem freeze.

 

Weet niet of dit bij de laatste versies ook nog zo is maar software raid is sowieso niets.

 

Gewoon een controller met goede IOP en voldoende geheugen gebruiken.

CDS: Wij bieden goede beeldkwaliteit, dat u geen goed beeld heeft ligt niet aan onze bandbreedte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier op een pc, die dus altijd aan staat, een software raid1 draaien op CentOS. Die doet niet gek, download vanalles (via nzb's en torrents dus zat kleine files) en gaat ook eigenlijk nooit down!

 

Het is geen raid5 dus weet niet of software raid 5 minder stabiel is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...