Ga naar inhoud


Geen beeld meer via DVB-T na omschakeling zenders België


Vivaldi

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb een recente PANASONIC plasma TV met ingebouwde DVB-T decoder.

Tot zondagavond had ik (in Antwerpen) een zeer goed beeld via een kleine staafantenne. Ook de nieuwe zenderposities radio en TV waren ingelezen, inclusief CANVAS+ waar ik reeds voor 3 november programma's kon bekijken. Sinds gisteren echter: zwart scherm en melding "geen signaal". Ik hoorde op de radio dat ik niet de enige ben met dit probleem.

Hoe kan ik dit verhelpen?

 

Met vriendelijke groet, vivaldi

2 x VUO+Solo2

Link naar reactie
Delen op andere sites


Omdat de frequentie van uitzending in Antwerpen gewijzigd is van kanaal 59 naar kanaal 25.

 

Je moet de juiste frequentie terug instellen.

 

Zie link met de nieuwe frequenties:

 

http://www.vrt.be/extra/DIF.pdf

 

Greets

 

 

PS Ik zie dat je blijkbaar de nieuwe frequenties al hebt ingegeven, als de zender niet sterk genoeg meer doorkomt, zal je eventueel naar een andere antenne (met signaalversterker) moeten uitkijken of je bestaande antenne verplaatsen.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Vivaldi
Hallo,

Ik heb een recente PANASONIC plasma TV met ingebouwde DVB-T decoder.
Tot zondagavond had ik (in Antwerpen) een zeer goed beeld via een kleine staafantenne. Ook de nieuwe zenderposities radio en TV waren ingelezen, inclusief CANVAS+ waar ik reeds voor 3 november programma's kon bekijken. Sinds gisteren echter: zwart scherm en melding "geen signaal". Ik hoorde op de radio dat ik niet de enige ben met dit probleem.
Hoe kan ik dit verhelpen?

Met vriendelijke groet, vivaldi


Ik lees dat je de zenders hebt ingelade voor 3 november. Toen zat de VRT mux nog op kanaal 59 778MHz vertikaal voor A'pen centrum horizontaal voor Schoten.
Antwerpen centrul en Schoten zitten op kanaal 25 506Mhz vertikaal.
Laat Uw TV tuner deze frequentie uitlezen.

mvg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels heb ik de kanalen opnieuw ingelezen. Bizar genoeg gebeurde dit automatisch einde oktober waardoor ook Canvas + verscheen en de andere kanalen dubbel in de lijst stonden. Daarom dacht ik dat de nieuwe kanalen/frequenties reeds waren ingelezen, wat niet bleek te kloppen. Na wat zoeken vond ik de juiste methode om de lijst te wissen en de kanalen opnieuw te scannen. Helaas levert de wissel blijkbaar een minder goede ontvangst op en lijkt het er sterk op dat ik een actieve binnenantenne of een buitenantenne zal moeten plaatsen.

Met vriendelijke groet, Vivaldi

2 x VUO+Solo2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Vivaldi
Bizar genoeg gebeurde dit automatisch einde oktober waardoor ook Canvas + verscheen en de andere kanalen dubbel in de lijst stonden.


Is een functie die een nieuwe toegevoegde zender of een naams wijziging van een zender op een transponder automatisch in je zenedrlijst opneemt. Als je afstemt op een van de zenders op die transponder.

mvg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even terug naar mijn situatie. Ik woon op de rand van Antwerpen en voor zo ver ik kan zien is het niet mogelijk om op mijn ingebouwde TV tuner te kiezen tussen zender Schoten of zender Antwerpen. Verder heb ik momenteel enkel een kleine passieve binnenhuis staafantenne. Het signaal is eerder zwak (4/10), mogelijk door plaatsing TV en eigenschappen kamer. Het signaal valt al weg als ik mijn satellietontvanger inschakel. Omwille van CANVAS + wil ik toch graag DVB-T gebruiken (goed beeld overigens!). Volgens mij is dit een omnidirectionele antenne en kan ik de polarisatie niet instellen. Op het dak ligt nog een niet meer gebruikte coax (satelliet), misschien kan ik daar dus een antenne op aansluiten als ik een oplossing vind voor de bevestiging (op zelfde buis als schotel die op schotelvoet staat?). Ik denk hierbij aan een combinatie van FM en DVB-T antenne (gezien op een website, de DVB-T is dan ook een kleine passieve staaf, geplaatst boven een ronde dipool). Een gemakkelijkere oplossing is de aanschaf van een actieve binnenhuisantenne, toch is dit voor mij een beetje een gok, waarbij ik er niet zeker van ben dat de versterking van de beeldkwaliteit voldoende zal zijn.

Met vriendelijke groet, Vivaldi

2 x VUO+Solo2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke rand van A'pen bedoel je. Provincie A'pen of 't stad.

De zender van A'pen centrum is op het flat gebouw aan de rooseveldplaats. Deze zend met 10KW uit.

De zender van Schoten staat naast de E10 plas (BLOSO) tussen E19 en Brechtsebaan. Deze zend met 20KW uit.

 

Een antenne op dak is natuurlijk op zeker spellen. FM ontvangen op 1 Yagi antenne is normaal geen probleem. Bij het versterken moet je wel letten op je versterker. Dat deze zowel de FM als ook de band IV en V versterkt. Ik had nog een Axing TVS 5-00 versterker liggen. Voor de versterker heb Ik een 2 weg splitter hangen 1 voor de UKW ingang en de ander gaat naar K21-K69 Band IV en V. Werkt perfect.

 

mvg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon aan de rand van Antwerpen Centrum.

Dat van die ronde dipolen is goed om weten.

Als ik dus een buitenantenne wil plaatsen, moet een vertikale zijn, dat is misschien wel te doen op de buis va nde tegelvoet van mijn schotel.

Eenvoudiger blijft de optie van een actieve binnenantenne, als kan ik hiermee allicht geen gecomibneerde FM ontvangst mee bekomen, of zie ik dat fout? En wat met signaalsterkte/kwaliteit? Is die werkelijk beter dan die van een gewone passieve spriet?

 

2 x VUO+Solo2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...