Ga naar inhoud


[dm 800] harde schijf formateren


joeri peeters

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik heb hier nog een harde schijf liggen met bestanden op,nu herkent men dm800 men externe schijf,maar hij moet eerst geformateerd worden.Als ik dit doe ben ik dan de bestanden kwijt die al reeds op men harde schijf staan?

Samsung  UE55KU6510SXXN Curved Tv met een VU SOLO 4K met VTI Image triax 88 cm,astra 1,2,3 en hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites


linux formatteert juist niks in EXT3. Uw dreambox geeft het commando om dit in ext3 te doen. Ze konden dit net zo goed in FAT32 of NTFS laten formatteren. Om een bestandssysteem te kunnen lezen moet uw dreambox wel de modules geladen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Deevie
linux formatteert juist niks in EXT3. Uw dreambox geeft het commando om dit in ext3 te doen. Ze konden dit net zo goed in FAT32 of NTFS laten formatteren. Om een bestandssysteem te kunnen lezen moet uw dreambox wel de modules geladen hebben.


Linux kan niets met een NTFS bestandssysteem. Linux kan wel FAT32 systeem lezen.
Maar linux prefereert ext3 bestandssysteem. De dreambox kan echter ext3 systeem aan en met oudere images reiserfs.

Met vriendelijke groet, paardengek
Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

precies. FAT32 en NTFS doen het op zich 'prima' op de dreambox, maar het is verre van ideaal, features zoals symlinks enzo zijn niet mogelijk op deze filesystems.

 

Dus veel dingen zullen niet werken (picons bijvoorbeeld), onder linux maakt men nu eenmaal graag gebruik van symlinks.

 

Verder is FAT32 onbetrouwbaar (spanningsuitval), en NTFS nodeloos traag (op een dreambox).

 

Gewoon ext3 dus, beste compromis van veilig/snel, en heeft alle noodzakelijke features aan boord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: paardengek
Linux kan niets met een NTFS bestandssysteem. Linux kan wel FAT32 systeem lezen.
Maar linux prefereert ext3 bestandssysteem. De dreambox kan echter ext3 systeem aan en met oudere images reiserfs.

De linux kernel bevat al jaren support (lezen en schrijven) voor NTFS en FAT(32). Er is idd wel een performantieverschil tussen diverse filesystems. Linux an sich, staat eigenlijk los van het bestandssysteem; veel meer dan een kernel is het niet. De distibuteur beslist uiteindelijk wel filesystem standaard moet gebruikt worden in hun setup. Veel gebruikte bestandsystemen zijn trouwens ext2, ext3, reiserfs(vooral goed voor veel kleine bestanden), xfs en jfs. Zelfs voor een dm800 zijn er kernelmodules beschikbaar (door dream) voor deze bestandssystemen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

kleine toevoeging;

 

Origineel bericht van: Deevie
reiserfs(vooral goed voor veel kleine bestanden)

 

reiserfs is onbetrouwbaar bij powerfailure. Reiser4 is beter, maar wordt niet actief meer gesupport (is lastig vanuit de gevangenis).

Wat reiser snel maakte was gebruik van een balanced tree. Maar ext2 en ext3 doen inmiddels hetzelfde, met de dir_index optie. Dus er is geen reden meer om reiser(4) te gebruiken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: skippie1770
allemaal goed en wel bij deze technische uitspraken, maar wat staat er ons dan te doen om terug gebruik te kunnen maken van onze harde schijf die niet meer opneemt ?


menu --> setup --> system --> harddisk --> initialization
Link naar reactie
Delen op andere sites

Skippie1770, wij hebben duidelijk hetzelfde probleem.

Beiden een 84-serie met een externe harde schijf.

Heeft bij mij ook gewerkt tot eind augustus en daarna alleen misere.

Heb intussen ook alles al geprobeerd en getest, dus met een andere behuizing, met een andere kabel, heb uiteraard de schijf uitgebreid laten testen.

Mocht allemaal geen uitsluitsel geven...

 

Heb uiteindelijk de 800 opgestuurd naar Dream.

Vantevoren uitgebreid emailverkeer gevoerd, zodat daar duidelijk was wat er aan de hand is.

Kreeg hem toen na een 3 weken weer terug; de medewerkster die hem onder handen genomen heeft, heeft de sata-aansluiting gecontroleerd en een schijf aangesloten die blijkbaar herkend werd; alles was dus goed was de bevinding daar, dus terug dat ding naar de klant.

Ik was natuurlijk teleurgesteld, want bij mij deed ie dat ook wel eens; mijn probleem thuis is hiermee niet opgelost.

Dit bleek ook wel na het opnieuw aansluiten.

Dus weer contact opgenomen met Dream; weer uitgebreid uitgelegd en aangegeven dat ik hoopte dat ze daar wat uitgebreider zouden testen, duurproefje, wat opnemen en later opnieuw opstarten en weer eens afspelen na een paar dagen...

Nou, de 2e keer terug en nu eergisteren weer terugontvangen.

Wederom is er maar liefst 15 minuten aan gewerkt. mad

Nou gaat het niet om de tijd natuurlijk...

Wederom is er een schijf op aan gesloten en die werd herkend; ook een interne schijf werd herkend.

Ik had (op verzoek van de supportmedewerker waar het emailverkeer mee is gevoerd)de harde schijf meegestuurd (kon men daar eens mee proberen waar het aan lag) en meteen ook maar de behuizing en kabel meegestuurd.

Nou, deze combi werkt niet, was het commentaar; dat wist ik natuurlijk allang!

Het balen is dus dat ook de 2e keer, de technische medewerkster niet kijkt wat de administratieve medewerker afspreekt.

 

Nou, nu heb ik een nieuwe interne schijf besteld om eens te kijken of het dan wellicht toch aan mijn combinatie ligt.

Ik heb de externe factoren toch zover getest dat ik eigenlijk uit kan sluiten dat het dat is, maar wie weet...

Als het nu toch de 800 blijkt te zijn, omdat deze de nieuwe schijf niet herkent of ook deze nieuwe schijf na een tijd niet meer werkt, ben ik helemaal klaar met Dream.

Dan ga ik dus zeker geen 8000 meer kopen en ga ik de concurrentie eens bekijken!

 

Ik zal de resultaten van de nieuwe interne schijf uiteraard melden.

 

 

DB800 op OpenPLi 2.1 en DB8000 op OpenPLi 4.0 met DVB-S2 en DVB-T
Qnap NAS TS-210 Canal Digitaal & Digitenne
Wavefrontier T55 / Triax 88
met Satconn 1/10 / 2x Spaun 411

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...