Ga naar inhoud


(all) Hoe gebruiksvriendelijk is een NAS?


Neptunus

Aanbevolen berichten

Omdat ik binnenkort naast de 7020 en 7025 zeer waarschijnlijk een 8000 ga aanschaffen (kan het toch weer niet laten :Dblush) vraag ik me af of het beter is een centrale storage te gaan regelen met minimaal 1tb aan capaciteit.

 

Maar hoe gebruiksvriendelijk is dat? Nu zijn de interne schijven vrij snel benaderbaar en in de 7025 via de video knop, ik heb in de 7025 ook de gebruiksvriendelijk suomopoeki plugin waarmee je alles netjes in mappen kan plaatsen.

 

Ook zou de NAS 24 uur per dag aan moeten staan. Of is toch handiger om in alle drie de boxen een interne schijf te bouwen en dan via onderlinge mounts te verbinden, dat heb ik op dit moment ook maar de bestanden zijn dan alleen via de mediaplayer te benaderen. Bovendien staat de 7025 alleen 's-avonds aan, deze wordt via de elektro plugin gedurende de uren dat geen tv wordt gekeken uitgeschakeld, de 7020 staat als server altijd standby.

 

Hoe zijn de bevindingen van gebruikers?

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites


feitelijk kun je thuis alles op de dreambox regelen

ook als je windows clients hebt die eventueel de hdd vd dreambox als centrale data storage misbruiken

 

het gebruiksvriendelijke van de moderne NAS is dat je via webinterface mbt DATA , groepen leden en rechten makkelijker zaken kunt regelen

de webinterface van de dreambox is eerder rudimentair op dat gebied.

 

de moderne NAS is vaak met 1GB netwerk en heeft toch meer geheugen onboard (ook tov dm 8000) om basisfuncties te verrichten met genoeg extra voor speciale applicaties.

 

als je een linux kenner bent zul je ook heel veel op de dreambox per telnet kunnen inrichten dat lijkt op een NAS functionaliteit

 

maar DAN is het gebruikersvriendelijke van de NAS met zijn specifiek daarvoor bedoelde webinterface en applicaties prettiger.

 

een heel belangrijke vind ik echter ook de raid 1 optie bij de moderne NAS met 2 hdd's

 

chiao

 

 

Lonesome Zorro

Arno, Sofiane Pamart

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de DM7025 of DM8000 kan je beter gewoon een HDD steken.

Via NAS ga je jezelf zwaar beperken voor wat betreft meerdere opnames en timeshifting.

Dan is een interne HDD voor opnemen altijd nog het beste.

Daarnaast een NAS voor films en MP3's is nooit weg natuurlijk.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Toxic[Q
]In de DM7025 of DM8000 kan je beter gewoon een HDD steken.
Via NAS ga je jezelf zwaar beperken voor wat betreft meerdere opnames en timeshifting.
Dan is een interne HDD voor opnemen altijd nog het beste.
Daarnaast een NAS voor films en MP3's is nooit weg natuurlijk.

Ron


Timeshifting gebruik ik nooit maar meerdere opnames wel, alle drie de boxen dienen tegelijk meerdere opnames te kunnen maken (behalve de 7020, die kan dat niet). Ik kijk heel veel via opnames, de meeste TV reclame ken ik niet.

In welke mate is het meerdere opnames maken beperkt?

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Toxic[Q
]In de DM7025 of DM8000 kan je beter gewoon een HDD steken.
Via NAS ga je jezelf zwaar beperken voor wat betreft meerdere opnames en timeshifting.
Dan is een interne HDD voor opnemen altijd nog het beste.
Daarnaast een NAS voor films en MP3's is nooit weg natuurlijk.

Ron


Ik heb zelf een 7020 in de woonkamer staan en een nas (qnap ts201) op zolder. Timeshifting is absoluut geen probleem whatsoever, dus ik denk dat dat met een 7025 ook geen probleem zou mogen zijn. Vanwege de hogere bitrates durf ik geen uitspraken te doen over de 8000. Meerdere opnames kan ik ook niks over zeggen want ik heb maar 1 box.

Voor de volledigheid: de nas zit aangesloten op een 24 poorts switch van een gerenommeerd merk met 24*Gbit, de 7020 op een switch van een ander gerenommeerd merk met 1*Gbit uplink en 8*Fastethernet.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de 7025 en 8000 maak je probleemloos meerdere opnames en kan je ook timeshiften terwijl je wat anders aan het opnemen bent.

Ga je een HD zender opnemen en een SD zender timeshiften, is het via het netwerk niet meer betrouwbaar omdat je dan een enorme hoeveelheid data (bijna real-time) op en neer aan het sturen bent.

Daarom adviseeer ik dus voor dergelijke topmodellen een interne HDD!

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Toxic[Q
]Met de 7025 en 8000 maak je probleemloos meerdere opnames en kan je ook timeshiften terwijl je wat anders aan het opnemen bent.
Ga je een HD zender opnemen en een SD zender timeshiften, is het via het netwerk niet meer betrouwbaar omdat je dan een enorme hoeveelheid data (bijna real-time) op en neer aan het sturen bent.
Daarom adviseeer ik dus voor dergelijke topmodellen een interne HDD!

Ron


Ik heb eerlijk gezegd nog geen 8000 in de planning staan, maar als ik de mogelijkheid krijg ga ik dit zeker eens een keer testen, ik wil wel eens kijken hoever ik kom in zo'n situatie :-)
Link naar reactie
Delen op andere sites

De 7025 (met Ronaldd in ieder geval, andere images waarscijnlijk ook) kan ook externe schijven benaderen via de video knop. Druk vanuit het video menu nog een keer op de videoknop, en dan kun je bladeren naar andere folders, en daar favorieten in aanmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eenmaal alles werkend, merk je niets meer van een verschil tussen NAS en intern (multistream opnemen mogelijk uitgezonderd, ik ben al blij met 1 programma dat de moeite van het bekijken waard is).

Enige verschil is dat bij de NAS wat meer gebladerd moet worden, maar met de Big Movie List plugin vervalt ook dat.

Als je mijn opname lijst doorscrollt en een opname kiest, merk je echt niet of de opname nu van de interne HD komt, van de NAS of van de USB schijf die aan de NAS hangt.

En nu de laatste images de optie hebben om of op de interne HD of op een mount op te nemen is er helemaal geen probleem meer.

Ik gebruik de interne HD voor "wegwerpopnames" en de NAS voor "bewerk/bewaar" opnames. Scheelt downloadtijd naar de PC voor het bewerken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...