Ga naar inhoud


[DBOX-II] dbox2 flashen met linux


aranco

Aanbevolen berichten

  • 1 maand later...

Nee dat kan niet.

 

De DBOX II bootmanager (het oer-programma) bevat een BOOTP, TFTP en NFS servertje - net zoals de centrale Linux machine hier. Ik dacht dus: dat kan ik ook wel zelf (want ik heb een hekel aan WindHoos en gebruik het liever niet).

 

Ik heb verschillende 'images' voor network boot gevonden: dbox2.rar en de met Hallenberg meegleverde. Ze zijn beide (kennelijk) gemaakt voor dezelfde NFS server van de DBox II bootmanager die iets raars doet.

 

Die kernels proberen hun rootfilesystem via NFS te mounten op (in mijn geval) 172.16.1.73:c/cdkroot. In (normale) NFS servers kan dat niet: daar moet het path beginnen met een slash. Ik heb zelfs de ppcboot (first stage bootloader) gepatched, maar de NFS share name zit 'vast' in de kernel. Enfin - ik heb dan maar een Vista laptop gepakt.

 

Hoe Windoze bugs ons geliefd Linux in de problemen brengen...

 

 

TechnoTrend 1500 en SkyStar II met opensasc-ng op MythTV (een Linux PVR); Nokia dBox2, 9500S

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Och, daar verschillen we kennelijk van mening... ik vind Linux beter, maar da's MIJN inzicht. (Het zal wel aan mijn compromisloze, tegendraadse geest liggen.)

 

Ik heb intussen de gebruiksaanwijzing op dbox2-tuning.net eens doorgespit. Het is een heel verhaal, maar ik kan nu mijn 'eigen' image maken vanaf de source. En het is niet eens erg moeilijk.

 

Het leukste: de yadd-{neutrino|enigma} images zijn network based! De dBox start vanaf bootp (onderdeel van de DHCP server) en mount het root filesystem (NFS) op mijn centrale linux server. Op deze wijze kan ik zonder te flashen een andere versie proberen (en hoef ik géén WindHoos te starten) en is het root filesysteem zo groot als de partitie in die centrale machine (300 Gb).

 

Als je het ook wilt proberen: gewoon de aanwijzingen opvolgen. Ik volg de CVS nu al een paar dagen en heb nog geen compilatie problemen gezien. "Make serversupport" geeft je een paar handige aanknopingspunten voor de config van de DHCP, TFTP en NFS servers op de Linux machine.

 

Ik moet, om de eerste vraag te beantwoorden, nu nog even uitzoeken hoe je kunt flashen als je inmiddels een werkende linux hebt draaien.

 

Antwoord komt eraan!

TechnoTrend 1500 en SkyStar II met opensasc-ng op MythTV (een Linux PVR); Nokia dBox2, 9500S

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de CVS source zit een flash programmaatje: fcp.c (zie: tuxbox-cvs/apps/misc/tools/mtd). Daarmee kun je een image in de flash chips zetten. (Op de dBox zelf, dus onder Linux!).

 

Ik heb nu een make yadd-neutrino en een make flash-neutrino-squashfs-2x gedaan en ik krijg een werkende image.

 

Je moet wel een beetje oppassen met fcp: als je de verkeerde /dev/mtd/[0-5] gebruikt, (bij mij moet dat 4 zijn, maar ik heb ook images gezien die een andere indeling hanteren), dan kan ik me voorstellen dat je de Betaresearch bootloader/monitor overschrijft en eindigt met een dBox waar de chips uitgesoldeerd moeten worden om 'm weer aan de gang te krijgen.

 

Ik heb me ook nog niet afgevraagd wat er gebeurd indien een nog lopend proces iets in het filesystem probeert te schrijven (niet van toepassing voor NFS-based root- en var filesystems). Ik heb desondanks toch maar alle processen afgeschoten.

 

Om het te gebruiken moet je dus fcp en neutrino-squashfs.img2x met ftp naar /tmp (in de RAM disk) copiëren, dan via telnet fcp executable maken (chmod 755 fcp) en dan fcp -v neutrino-squashfs.img2x /dev/mtd/4 starten.

 

Ik ben nu nog heel even aan het kijken naar de structuur van de *-local.sh scripts, maar ik moet eigenlijk heel ander werk doen...

TechnoTrend 1500 en SkyStar II met opensasc-ng op MythTV (een Linux PVR); Nokia dBox2, 9500S

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Inmiddels zijn we weer een weekje verder en heb ik het hele proces aardig onder controle. Ik maak nu mijn 'eigen' images, die ik flash onder Linux.

 

Om het mezelf gemakkelijk te maken heb ik in var-neutrino-local.sh (die wordt aangeroepen net voordat het jffs filesystem wordt gebouwd) alle aanpassingen en instellingen voor mijn DiSEqC 4-sat multi-switch, de boeketten, een newcamd client en de defaults gezet.

 

Voor hen, die het ook eens willen proberen, hier vast mijn configure opties (die je overigens niet klakkeloos kunt overnemen):

Code:
./configure \--with-cvsdir=/u/home/adriaan/work/dbox2/tuxbox-cvs \--with-customizationsdir=/u/home/adriaan/work/dbox2/local_scripts \--prefix=/diskless/dbox2 \--with-ucodesdir=/u/docs/electronics/video/satellite/nokia/dbox2/ucodes/for_images \--with-logosdir=/u/docs/electronics/video/satellite/nokia/dbox2/logos \--with-bootprefix=/diskless/tftpboot/dbox2 \--enable-flashrules \--enable-lirc \--enable-cdkVcInfo \--enable-upnp
In ongeveer een half uur bouwt mijn computer een complete image vanaf de source, dagelijks (als ik dat zou willen).

 

Inmiddels zit ik in dit topic een beetje tegen mezelf te praten, merk ik. Ik heb het toch opgeschreven omdat ikzelf veel heb gehad aan de zoekfunctie in dit forum. Het voert een beetje ver om alle scriptjes hier te posten maar ik ben graag bereid mensen die ook een eigen image willen bouwen te helpen.

 

Zijn er mensen die een nederlandstalige HOW-TO willen?

TechnoTrend 1500 en SkyStar II met opensasc-ng op MythTV (een Linux PVR); Nokia dBox2, 9500S

Link naar reactie
Delen op andere sites

Adriaan, dat is het echte werk zeg! Automatisch images compileren en flashen!

 

Ik zou wel een How To kunnen gebruiken voor een DBOX waar géén linux meer op staat frown --- Kein System ---

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...