Ga naar inhoud


Wavefrontier T55 afstellen? Gaat dit makkelijk?


Stefaand

Aanbevolen berichten

Ik heb de handleiding gelezen over het afstellen van een WAVEFRONTIER T55 op duwgati. Er zijn toch dingen die daarniet goed in uitgelegd zijn, zoals het afstellen van de LNB's op de RAIL?

 

Dus, als je bv op 5 satellieten wil afstellen:

 

28E (Astra2A/B)

23E (Astra3A)

13E (Hotbird)

19E (Astra)

1W (Thor)

 

Moet je beginnen met je schotel af te stellen op de middenste satelliet van de lijst en dat op de middenste LNB.

Dus we beginnen met de schotel af te stellen op 13E (Hotbird) en dat op de middenste LNB.

We bevestigen de schotel dus op de bevestigingspaal en laten die kijken naar 13E. We zetten de satbeeper of satmet op de middenste LNB en ik denk dat we een elevatie moeten instellen van ongeveer 30 graden, aangezien de meeste satellieten rond de 30graden aan de horizon hangen.

 

Ik denk , maar ben niet zeker, dat we de LNB echt volldig in het midden laten staan p de LNB-rail en dus de schotel een klein beetje verdraaien in de hoogte of de lengte om hotbird zo goed mogelij kte ontvangen.

 

Maar daarna...wat moet je dan eerst doen...je satbeeper koppelen aan de meest linkse LNB om dan op THOR 1W af te regelen (want het is in spiegelbeeld denk ik...dus als je een satelliet in het westen wil uitlijnen moet je de LNB nemen die in het oosten staat). En hoe regel je die best af, gewon dooe het schuiven van de LNB op de rail en dan moet je THOR vinden ?

En omgekeerd is dan ook zo...dus je meest westelijke LNB uitlijnen op ASTRA 28E...moet je die dan ook verschuiven tot je een signaal hebt ? Dat is me nog niet helemaal duidelijk.

En ik geloof dat je de schotel ook horizotaal kan afstellen. Moet die dan gewoon volledig waterpas staan (dus op 90 graden hoek)?

 

Bedankt voor je advies sat-vrienden.

 

2 x Dreambox 800HD

1 x Dreambox 800SE HD

VU Ultimo 4K

Technisat Multytenne 45 (19E,13E,23E,28E

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: Stefaand
Ik denk , maar ben niet zeker, dat we de LNB echt volldig in het midden laten staan p de LNB-rail en dus de schotel een klein beetje verdraaien in de hoogte of de lengte om hotbird zo goed mogelij kte ontvangen.


Ik heb die handleiding ook doorgelezen hier heb je twee mogelijkheden. In het midden of met de Excel-sheet de precieze lokatie bepalen.

Het idee verder is (staat ook prima uitgelegd) dat je eerst het centrum bepaalt. Daarna de twee uiterste LNB's zodat de schotel de Clarke-belt volgt. Alle tussenliggende LNB's moeten daarna automatisch goed staat.

Succes!

Humax iCord HD v1.00.17 + AstonCrypt v2.19 + Panasonic TH-42PY70

WaveField T90 + ALPS LNB's + SatConn 10/1

10 satellieten van 28,2 Oost t/m 15 West

Link naar reactie
Delen op andere sites

als basis om te beginnen met afstellen / uitrichten is dat een heel goede handleiding.

eenmaal midden en buiten gevonden, alsook de tussenliggende LNB's kun je natuurlijk ook nog "per geval" de LNB-skew optimeren.

 

maar ik denk dat je redelijk snel en zonder enige vrees je satelliet posities met een behoorlijke Signaal binnen krijgt.

 

zelfs enkel met de receiver zonder pieper lukt dat nog.

ik heb toen die naar 't dak van de flat verhuisde razendsnel alle posities prima gevonden doordat de Holles-sheet was voor ingesteld op de mountbeugel per LNB.

 

wat je makkelijk vindt is een subjectieve waardering maar toch vondt ik 't makkelijk.

 

chiao

 

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
gewon dooe het schuiven van de LNB op de rail

 

Je moet de markering op de rails gebruiken.

 

je kan dus precies aan de hand van de streepjes tellen waar de lnb 's moeten komen. Je kan achteraf wat finetunen maar als je op het juiste streepje staat met je lnb zal je absoluut ontvangst krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...