Ga naar inhoud


linux COMPOSE keys


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Hoi,

begin al aardig wat lol aan linux te krijgen op de HP

zelfs op een, meer dan 10 jaar oud, laptoppie loopt ie stabiel met 256 MB geheugen

 

maar ik kom er soms niet doorheen door die brei van websites met linux kennis.

welke legt me nu uit hoe ik onder toetsenbord (keycombinaties) de alternatieve en uitgebreide leestekens en karakters kan instellen

of is er een howtodo bekend bij jullie?

 

chiao

 

 

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Gebruik je een recente Linux? Sinds een jaar is er een toetsenbord indeling "AltGr dead keys" - vanaf Gnome of KDE gemakkelijk te selecteren; als je je eigen xorg.conf maakt dan zien dat er zo uit:

Code:
Option          "XkbModel"      "pc101"Option          "XkbLayout"     "us"Option          "XkbVariant"    "altgr-intl"
Het leuke eraan is dat je ALLE internationale karakters tot je beschikking hebt: AltGr-e is é, AltGr-Shift-" gevolgd door e is ë, terwijl de klassieke 'international keyboard' deadkeys niet in de weg zitten. Kijk maar eens in je /usr/share/X11/xkb/symbols/us file en zoek naar AltGr dead keys.

 

TechnoTrend 1500 en SkyStar II met opensasc-ng op MythTV (een Linux PVR); Nokia dBox2, 9500S

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank je voor de adviezen,

maar ik doorzie het nog niet zo goed

 

uiteindelijk heb ik na een eerste suse install engelse taal gekozen

daar bij de nederlandse de helpfunctie in engels was en dat matched niet

 

maar ook het vaststellen of instellen van het keyboard

 

microsoft natural keyboard pro

layout USA

variant euro

additional layout netherlands / basic

 

test : qwerty€?/"@~123456789*= alle toetsen correct te gebruiken

in eerdere en ook jou advies staan paden naar mappen met bestanden die ik niet kan terug vinden

 

dus dat maakt aanpassen moeilijk

 

maar ook de options van het keyboard, welke composekey toets combinatie gebruikt moet worden werkt eenvoudig niet als ik het letterlijk volgens jullie adviezen intyp

 

ik ben er effe mee gestopt en laat me dat 1:1 voordoen komend weekend bij een kamaraad die het wel heeft lopen zo als het hoort

 

dus wordt vervolgd.

chiao

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ons probleem is dat onder Linux alles kan en alles voor iedereen anders kan zijn. (De één gebruikt Gnome, de ander KDE en ik weer iets anders.)

 

Volgens mij hoef jij om te kunnen wat je vraagt, zélf helemaal niets aan te passen in de xorg.conf config. Het pad van het betreffende bestand is (op SuSE) /etc/X11/xorg.conf. In /usr/share/X11/xkb/symbols/us staat de keyboard definitie, mocht je zin hebben eens te kijken hoe dat zit. Nogmaals, zelf editen hoeft niet, want:

 

Je hebt al gevonden hoe je een variant selecteert. De layout (de fysieke indeling) van je board is kennelijk Amerikaans. Wat je nu kunt doen is de variant "International (AltGr deadkeys)" kiezen.

 

Je zult dan een 'gewoon' US keyboard hebben, met als bijzonderheid de AltGr toets (da's de RECHTER Alt toets). De AltGr maakt van `'"^ dode toetsen, zodat je een é (AltGr+' gevolgd door e) kunt maken.

 

En je kunt ook rechtstreeks AltGr+a voor á intikken.

 

En dan is er nog de Multi_Key (dat is eigenlijke COMPOSE key waar je om vroeg). Je moet daartoe de rechter shift indrukken en ingedrukt houden, dan OOK de rechter control indrukken en beiden loslaten. Bijna iedere toets is nu dood en levert per twee aanslagen iets op. R-Shift+R-Ctrl gevolgd door / en dan door o maakt ø.

 

Veel (Linux) plezier dit weekeinde!

TechnoTrend 1500 en SkyStar II met opensasc-ng op MythTV (een Linux PVR); Nokia dBox2, 9500S

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf zo'n klein toetsenbord, met maar een ALT en bv een CTRL key. Ik heb dus geen ALT-GR. Heb zelf alles eenvoudig onder KDE4.2 kunnen aanpassen onder: System Settings| Regional and Language | Keyboard Layout | Advanced. Gebruik nu gewoon een niet gebruikte key rechtboven op het toetsenbord als (third level) mod key vb: [mod]-e -> €. Shift mod resulteert dan in fourth level, [shift]-[mod]-e -> É.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

het heeft erg lang geduurd (mede omdat ik het enkele maanden opgegeven had)

nu

ä ö Ö etcetera

 

mijn kamaraad uit maastricht keek er naar en toonde me de toetscombinaties

 

eerst de gekozen key dan het vreemde teken dan de letter

poe hee wat simpel whistle

 

heb me een lijstje geprint met vreemde en normale leestekens en karakters

 

misschien voor anderen ook handig Composekeys overzicht linux

 

ciao

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...