Ga naar inhoud


AAF_BA_Image-5_P7_firstboot


Bangkok By Night

Aanbevolen berichten

Hier meer info ivm ext3. Ik denk dat het voor onze doeleinden niet veel verschil uitmaakt, misschien zelfs trager want het filesysteem doet meer (journaling) waar we voor onze toepassing niet veel aan hebben.

Wat je via internet niet vindt hoef je meestal niet verder te zoeken.

 

Kathrein UFS-910 (AAF2.0e/E2 versies) +WiFi +sataHD & Multytenne Twin

Samsung LE46A552: 46" Full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

ext3 is een modernere versie van ext2. ext3 is een 'logging file system'. Als je bj ext2 de stroom uitzet (of de boel crasht) als hij druk aan het schrijven is dan raakt het file system in de war. Als je het systeem reboot zal met een check de boel ontward raken. Dat kost tijd, en gaat niet altijd perfect. Dan kan je systeem dus kapotgaan.

 

ext3 houdt de wijzigingen netjes bij in een gereserveerd stukje. Na een crash of uitval weet het systeem dan wat er precies gebeurde en kan de in het log beschreven transacties weer inspelen. Dat gaat sneller en is betrouwbaarder. Verder is ext3 eerder trager dan sneller vergeleken met ext2 als het om schrijven van data gaat. Voor lezen maakt het niets uit. Als er data werd geschreven tijdens de crash kan deze nog steeds incompleet zijn, en tot gevolg hebben dat de boel niet meer werkt (bijvoorbeeld een corrupte zaplijst).

 

Als uboot ook ext3 kan lezen (het is te verwachten van wel) kan je ook van een ext3 partitie booten, want het enige verschil is het log. Aan de andere kant verwacht ik niet veel voordelen: sinds de 750-versies heb ik nog geen 'kapotte' stickdata gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb E2 FB opnieuw geinstalleerd nadat ik de stick met clustergrootte heb aangepast.

Daarvoor had ik ook tip van Paul opgevolgd (NB het rechts klikken is onder de experts tab), wat al had toegelaten dat E2 weer wilde draaien.

 

Ik kreeg toch weer eerste melding van NME-bug na de cluster verandering (na Wait 1 Min), maar een tweede keer opstarten loste dit probleem op.

Het starten is nu nog inderdaad maar een 2min zaak. (was 5 bij mij!)

 

Heb mijn eigen zenderlijst er weer in gezet. Netwerk verbinding loopt uitstekend. EMUs installeerde OK en ga nu eens kijken wat IPK te bieden heeft.

Alleen die verdommelse CD Aston Cam..... (of iemand zou eens moeten uitleggen of en hoe via CS?)

+ de andere basis zaken die al genoemd zijn.

Heel bedankt voor alle tips.

Kathi 910

Multytenne (19.2, 23.5, 28.2, 13 E)

Philips 9000 series (37pfl9632d_10) met ambilight (37 inch): full HD

WD TV Live (vervangt Philips SL300 (stream van PC to TV)

Humax 5400 (buiten gebruik)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: sattekop
.....
Het starten is nu nog inderdaad maar een 2min zaak. (was 5 bij mij!)

...
Alleen die verdommelse CD Aston Cam..... (of iemand zou eens moeten uitleggen of en hoe via CS?)
+ de andere basis zaken die al genoemd zijn.
Heel bedankt voor alle tips.


Dat ga ik dan ook maar eens proberen....

enne...ik sluit me aan bij Sattekop vwb Aston Cam en CD en/of CS...

DM8000SSC - OpenPLi 3.0, Multytenne twin, Conceptronic CH3SNAS, Philips Cineos 37" Full HD

Link naar reactie
Delen op andere sites

En het aardige is, dat USB sticks die voorheen niet werkten in combinatie met E2, het nu met een ander clusterformaat wel doen.

 

Wachten is inderdaad nog op herkenning van de Canaaldigitaal kaart.

 

De Aston cam module wordt overigens wel herkend en je kunt de gegevens de kaart lezen.

 

Maar uiteindelijk nog geen beeld.

 

Groet,

 

 

Bram

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, de CAM wordt herkent.

Wanneer ik op AAF/Domica draai, moet ik altijd naar RTL4 gaan om de kaart aan de praat te krijgen (vroeger was het NED1, maar dat lukt niet meer). Zou het kunnen zijn dat op E2 je weer een ander kanaal moet kiezen of heeft iemand al het geduld gehad om dit te proberen? (en waarom is het eigenlijk zo kanaal specifiek op AAF?)

Kathi 910

Multytenne (19.2, 23.5, 28.2, 13 E)

Philips 9000 series (37pfl9632d_10) met ambilight (37 inch): full HD

WD TV Live (vervangt Philips SL300 (stream van PC to TV)

Humax 5400 (buiten gebruik)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb eigenlijk nog nooit n boot menu gezien...ik krijg - verwarrend genoeg - altijd even een groene schermflits te zien en dan boot het image wat ik actief heb altijd door, zonder dus dat ik een keuzescherm krijg.

 

Iemand een idee wat ik mogelijkerwijs fout doe?

 

Idd, ik kan het ook bevestigen, de CAM wordt herkend, de CD kaart niet (althans ik krijg geen beeld).

DM8000SSC - OpenPLi 3.0, Multytenne twin, Conceptronic CH3SNAS, Philips Cineos 37" Full HD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Patman,

 

bootmenu moet je apart installeren.

 

Zit in KCC 3.1 map onder de naam baboot....

 

Even de Kathrein in de slaapstand met klokweergave aan.

 

KCC > BA dan zie je wat er is geinstalleerd.

 

Als het goed is staat er op deze pagina de keuze bootmenu installeren.

 

Aanklikken en in de map KCC 3.1 baboot etc. (alle bestanden aangeven) opzoeken en verder OK geven.

 

En dan heb wordt het bootmenu geinstalleerd.

 

Zou voor alle zekerheid vooraf de 2nd stage bootloader even afzetten en daarna weer aanzetten. Hoeft mogelijk niet, maar beter safe dan sorry. En het is een goede gewoonte !

 

Groet,

 

 

Bram

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bram, dank voor je bericht.

 

Dat is ook precies wat ik altijd doe en daarom ook zo vreemd vind. Vanmiddag nog eens alles opnieuw gedaan. Ook vwb de actie in telnet (merk geen versnelde opstart hierdoor). Nu in KCC uiteidelijk het E2 image aangevinkt als zijnde actief image. Na opnieuw booten lijkt alles goed te gaan, maar als ik nu in KCC kijk zie ik niets meer staan? Zo gaat het in feite eigenlijk altijd bij mij. Wil ik nu weer iets nieuws, moet ik weer beginnen met opnieuw BA installeren, BABOOT, 2nd boot etc.

 

Ik zal wel ergens iets niet helemaal goed doen vermoed ik, alhoewel ik de procedure uit de howto goed volg. Misschien maar weer eens helemaal terug naar originele toestand en dan opnieuw beginnen.

 

Overigens heb ik met dit image vanag USB wel problemen met de HD kanalen (had ik met flash image niet).

 

Komt er overigens nog een nieuw flash image? (dat is toch ultiem gemakkelijk)

DM8000SSC - OpenPLi 3.0, Multytenne twin, Conceptronic CH3SNAS, Philips Cineos 37" Full HD

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Er kan in principe weinig mis gaan:

 

nog even beknopt de volgorde:

 

USB stick Fat32 en BA naam geven.

 

Vanuit de flash opstarten en normaal tv programma laten spelen.

(Dit is belangrijk !!)

 

Dan met KCC BA installeren. Partities aanmaken aanvinken.

 

Als dat zichtbaar is (woord Flash verschijnt in BA) dan de ontvanger uitzetten in de ruststand met klok.

 

Dan eventueel AAF versie X op de stick zetten als je dit wilt doen.

 

Vervolgens met telnet clusterformaat van de partitie aanpassen, waarop je E2 wilt zetten.

 

Met rechtertoets kiezen voor image in partitie zetten. (Zelfde partitie als je cluster aanpassing)

 

Als die erop staat Baboot erop zetten. En uiteraard daarna de 2dn stage bootloader aanzetten.

 

Zo moet het gewoon werken.

 

Ik gebruik zelf nog geen flash E2. Familie kijkt met 1.06.

 

HD is inderdaad wat wisselend. Soms even een andere zender en het werkt weer.

 

Je moet verder geen voorkeur aangeven. Dat gaat vanzelf. Opstart is steeds de laatste versie die je gebruikt hebt.

 

Hierna kun je versies verwijderen en weer opnieuw erop zetten. Advies is wel betreffende E2 partitie even te formatteren (Kan met expert menu)

 

En mocht de stick toch wat raar doen. Dan even in flash menu usb laten controleren. Dan is file bestand meestal weer op orde.

 

Succes ermee,

 

 

Bram

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ervaar geen snelheidswinst met clustergrootte 4096 maar ik gebruik wel fatload, misschien is dat even effectief?

Wat je via internet niet vindt hoef je meestal niet verder te zoeken.

 

Kathrein UFS-910 (AAF2.0e/E2 versies) +WiFi +sataHD & Multytenne Twin

Samsung LE46A552: 46" Full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. Uboot heeft kennelijk problemen met de kleine clustergrootte. Met FAT heb je dat probleem niet.

 

Ik heb zelf E2 nu op de harddisk gezet. Werkt ook prima.

 

Hoe ik het installeer:

 

- harddisk formatteren in Linux met 4 partities van 256 MB, een partitie van 64 MB en de rest als 1 grote partitie

 

- file systems aanmaken. Ik heb ext2 gebruikt voor de kleintjes en ext3 voor de grote. Allemaal met 4096 byte block size. Als labels moet je gebruiken XBA, XSYS2, XSYS3 en XSYS4. De grote partitie heb ik Video genoemd.

 

- dan - met receiver aan - BA op de stick, in de XBA partitie, via het netwerk. Ik kies _niet_ de optie om de stick te partitioneren, want dat heb ik al gedaan.

 

- en - met receiver aan - 'image in partition installieren'. Ik kies dan een van de XSYS partities. Alleen de instellingen van gateway en server moet ik aanpassen. Ik kies niet partitie wissen. Dan met de rechter muisknop het geuploade aanklikken, 'image wechseln' geloof ik, en dan wordt ie dik gedrukt.

 

- op de receiver inloggen met telnet en sync tikken.

 

- receiver uitzetten met de AB en weer aanzetten.

 

Als het goed is start zo je E2. De partitie van 64 MB gebruik ik als swap. mkswap /dev/sda<X> om de swapspace aan te maken. Swap permanent activeren gaat met de regel:

 

/dev/sda2 none swap sw

 

Natuurlijk je eigen swappartitie opgeven. Testen met swapon -a, en bijvoorbeeld cat /proc/swaps om te kijen of ie de swap ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: PaulCl
Ik ervaar geen snelheidswinst met clustergrootte 4096 maar ik gebruik wel fatload, misschien is dat even effectief?


Bij AAF staan de diverse tijd verschillen van opstarten met de veranderde clustergrootte, aangegeven En inderdaad, in sommige gevallen is er weinig tijdwinst te behalen. Hier duurt het opstarten, zonder fatload, 90 seconden

Inmiddels een paar sticks geprobeerd en die bleken voorheen met E2 niet te werken en nu wel.

Wil ook nog eens een stick met ext3 partitie proberen.

Mijn Linux systemen draaien allemaal op ext3, waar ik nooit naar om hoef te kijken. Werkt altijd. En als er iets mis is gedaan, vindt de volgende boot automatisch een correctie plaats.

Groet,


Bram
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels ook Ext3 geprobeerd op mijn E2 partitie en dat werkt goed. Is inderdaad wat trager in de opstart. Ext2 90 seconden en Ext3 100 seconden.

 

Het file systeem in ext3 lijkt wat beter ten aanzien van bestendheid van de informatie op de stick.

 

Had wel problemen een nieuwe versie van E2 First boot op te starten. Bleef hangen op 'wait 1 minute'.

 

Slaapstand met klok aanzetten.

 

In KCC expert menu partitie (E2) sda2 aanklikken en 'erstellen' partitie met ext3 aangeven.

 

KCC expert blijft overigens aangeven ext2 inplaats van ext3.

 

Dit 'erstellen' van een partities schijnt trouwens een goede gewoonte te zijn alvorens er een andere versie van E2 op te zetten.

 

Voor diegenen die het eens willen proberen:

 

telnet:

 

mkfs -t ext3 -b 4096 -L XSYS2 /dev/sda2 of andere partitie.

 

Partitie moet dan niet gemount zijn. Handigste is om met KCC expert de partities aan te maken. Deze zijn dan instelbaar in aantal en in grootte.

 

Vervolgens BA erop zetten (tv nu aanzetten !) en partities maken niet meer aanvinken.

 

Daarna ontvanger in ruststand met klok zetten en de rest aanbrengen.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...