Ga naar inhoud


Kopen van nieuwe smartcard voor bestaand abo


Q-BiC

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Lithion
Je kan geen aangetekende schrijven versturen via mail versturen. Een consumentenorganisatie kan enkel eens de kant van het verhaal van de dealer vragen en vervolgens negatief advies uitbrengen over die verkoper of proberen te bemiddelen. Meer kunnen zij niet doen.

Het aangetekend schrijven via mail is anders wel wat ze mij eerst via telefoon hebben aangeraden. "Als de dealer antwoordt op je mail is dat voldoende bevestiging van ontvangst, en zo heb je er ook geen kosten aan", en is ook wat Test Aankoop zelf heeft gedaan naar aanleiding van ons contact.

Origineel bericht van: Lithion

In België is de wet ondertussen aangepast dat de verliezer in dergelijke gevallen verliest.

Verliezer verliest? :P
Bedoel je dat de verliezer alle kosten van de winnaar moet betalen? Sinds wanneer? Bron?
Origineel bericht van: Lithion

Heb je al eens contact opgenomen met TVV zelf en de problemen die je ondervindt? Wat is hun reacite?

Uiteraard, zelfs voor ik contact opnam met de dealer...
Hun reactie (na 1 maand, toen ik al lang contact had opgenomen met de dealer) "de problemen zijn ons gekend en er zal een firmware update uitkomen".

Voldoende bewijs denk ik dat TV Vlaanderen erkent dat er problemen zijn met het toestel en ik begrijp dan ook niet dat de dealer voet bij stuk kan houden en zeggen dat hij niets vind dat onder zijn garantievoorwaarden valt.
Het feit dat het toestel geen 1080i ondersteunt terwijl dit wel in de handleiding staat en het toestel gecertificeerd is met het HDTV logo is mijns inziens reeds voldoende om de verkoop te ontbinden...

Nog een argument dat de dealer aanhaalt is trouwens dat ik bij de aankoop helemaal niet informeerde bij hem naar de beschikbare functionaliteit. Hij zei dat ik gewoon de winkel binnenkwam en reeds op voorhand wist wat ik wou en nu dus ook niet kan klagen over ontbrekende functionaliteit; functionaliteit die volgens mij basisfunctionaliteit is en die ik zelfs niet zou verwachten in de producthandleiding omdat het om zaken gaat die de dag van vandaag zo vanzelfsprekend zijn.
Dat is ook zo, ik heb ook helemaal niet gevraagd "kan het toestel dit & dit & dit & dit & is het stabiel en doet het dat en toch niet dit, etc". Maar vervallen daardoor men rechten? Dacht het niet... Wat de verkoper verkondigt in de winkel over een toestel is trouwens helemaal niet bindend... De verkoper spreekt altijd voor eigen winkel en zal je altijd vanalles proberen aansmeren. Kom je daarna terug en zeg je "ja maar, je zei dat het dit kon", dan komt hij er gewoon vanaf met "nee, nooit gezegd" en daar sta je dan. Zo'n verkoopspraatjes hebben helemaal geen rechtsgeldige waarde, dus waarom hij dit argument bovenhaalt, begrijp ik niet.

(Over mijn vermelde stabiliteitsproblemen rept hij met geen woord uiteraard, buiten "dat hij niets vind").
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: Q-BiC
Verliezer verliest? :P
Bedoel je dat de verliezer alle kosten van de winnaar moet betalen? Sinds wanneer? Bron?

De verliezer betaalt...
Citaat:

Vanaf 1 januari 2008 treedt een nieuwe wet in werking die ervoor zorgt dat de winnende partij van een proces een forfait krijgt van de verliezer voor zijn
advocaatskosten. Let wel: het gaat hier wel degelijk om de advocaatskosten, niet om de gerechtskosten (dagvaarding, rolrechten, attesten, eventuele vertalingen,...). Wie de gerechtskosten moet betalen, daarover beslist de rechtbank in haar vonnis. Normaal worden ze ten laste van de verliezende partij
(-en) gelegd. Krijgen beide partijen deels gelijk en deels ongelijk (bijv. als de vordering wordt ingewilligd maar niet voor het volledige bedrag), dan kan de rechtbank een verdeelsleutel voor deze kosten opleggen. Ze kan echter ook bepalen dat elk van de partijen de eigen kosten dient te dragen.

Zoals al gezegd: een aangetekend schrijven kan je niet doen via mail. Zo'n aangetekend schrijven wordt dus gebruikt om zeker te zijn dat de andere partij uw bericht heeft ontvangen (daarom nog niet gelezen). Bij mail en gewone brief weet je dat niet zeker en kan je nooit bewijzen dat het bericht afgeleverd werd tenzij de tegenpartij erop reageert. In dit laatste geval zal de rechtbank uw niet-aangetekend schrijven (mail of brief) wel als ontvangen beschouwen.

Aangezien uw toestel volgens u niet functioneert zoals beschreven staat in de handleiding of u werd verteld zou ik zowel TV Vlaanderen als uw dealer in gebreke stellen en eisen de verkoopovereenkomst te ontbinden. Je kan daar ook nog bijzetten dat als er geen reactie komt binnen een redelijke termijn (bvb 4 weken) dat ze verklaren voor akkoord.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben erop geantwoord, dus ze hebben het gelezen en wel binnen een redelijke termijn, toch blijven ze doordrammen dat ze niets vinden dat onder de garantievoorwaarden valt.

Heb reeds mijn tegenargumenten gestuurd via Test Aankoop. Een roundtrip van feedback duurt echter meestal wel minstens 2 weken, dus ik wacht af.

 

Over de gerechtskosten. Hoeveel zouden die bedragen (dus excl advocaatskosten) voor een eventuele zaak als deze?

 

EDIT:

dat de verliezende partij betaald is niet per definitie zo, lees ik.

Het gerecht moet eerst oordelen dat de verliezende partij het onnodig tot een rechtzaak heeft laten komen... En de vergoeding zou maar een deel van de advocaatskosten bedragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg altijd de aanhouder wint.

Als ik u was zou ik uw dealer een aangetekend schrijven sturen, (tastbaar naar de rechtbank toe) en eens zien in welke argumenten hij naar boven haalt.

Je koopt een toestel in vertrouwen en veronderstelt toch dat het doet wat er op de doos staat.

Krijg je niks opgelost of geen antwoord, de tweede stap “het vrede gerecht” kost u niks, enkel inschrijven op de balie is voldoende.

Een duidelijker signaal kan je hem niet sturen, dat jij wil doorgaan op jouw eis. Meestal gaat de wind dan snel uit een andere hoek waaien en komen ze toch over de brug, nog voor de rechter er aan te pas komt.

En laat u niet bang maken dat hij op uw kosten het toestel zal opsturen naar de fabrikant, dat zijn bangmakerijen.

Ik heb in een satellietzaak gewerkt en dit komt me zéér bekend voor.

Onder garantie komt het volledig op zijn kosten en dat is de reden waarom hij probeert zich er onderuit te trekken.

Ook die testen stellen niks voor, hooguit een uur of 2 op één zender zonder zappen of opnemen, ja dan werken de meeste toestellen zonder problemen.

En geloof me die man weet als geen ander welke de gebreken zijn van dat toestel, alleen probeert hij dat toch maar te slijten aan iemand die goedgelovig is of in zijn lot berust, kwestie van zijn centen maar terug te hebben.

 

Let wel het zijn vaak de fabrikanten die de dealers laten stikken met hun decoders waarop half afgewerkte software is gezet.

De dealer is daar altijd de dupe in want die hangt in zulk geval altijd af van de goodwill van de fabrikant.

 

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

je wil het blijkbaar niet snappen heh.

 

jou tvv kaart daar heeft die dealer niets meer mee te maken.

dat is enkel tussen u en tvv nu voor die kaart.

 

de ontvanger and al de rest van de rommel dat is tussen u en de dealer.

 

wil je je geld terug van je kaart zal je tvv moeten aanspreken aangezien zij die 80 euro ontvangen (minus de % voor de dealer) en tvv gaat niets teruggeven omdat hun kaart perfect werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Opuske
je wil het blijkbaar niet snappen heh.

jou tvv kaart daar heeft die dealer niets meer mee te maken.
dat is enkel tussen u en tvv nu voor die kaart.

de ontvanger and al de rest van de rommel dat is tussen u en de dealer.

wil je je geld terug van je kaart zal je tvv moeten aanspreken aangezien zij die 80 euro ontvangen (minus de % voor de dealer) en tvv gaat niets teruggeven omdat hun kaart perfect werkt.


Ik heb 80€ betaald voor die kaart aan de dealer, niet aan TVV. Het enige dat ik aan TVV heb betaald, is mijn abonnement. (Wat er van die bedragen richting TVV gaat, is mijn zaak niet, ik heb enkel een contract met de dealer voor de producten, en met TVV voor het abo.)
Als een verkoopscontract wordt ontbonden, moet de verkoper al zijn producten terughebben, dus o.a. de kaart.
Als een verkoopscontract van 529€ ontbonden wordt, kan ik hem geen pakket teruggeven waar de kaart ter waarde van 80€ in ontbreekt he.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Q-BiC
Ik heb 80€ betaald voor die kaart aan de dealer, niet aan TVV. Het enige dat ik aan TVV heb betaald, is mijn abonnement. (Wat er van die bedragen richting TVV gaat, is mijn zaak niet, ik heb enkel een contract met de dealer voor de producten, en met TVV voor het abo.)

Je kraamt ONZIN uit!
je kan UITSLUITEND een abonnement + KAART kopen via een DEALER, of die nu Jan, Paul of Kees heet.
(en een kaart kost 79€ en geen 80€ maar we gaan hier niet over 1€ beginnen kankeren!)

Jouw abonnement MET KAART (die je uitsluitend via een dealer kan bekomen) is een OVEREENKOMST tussen jou en TV VLAANDEREN.
Zonder kaart is geen abonnement mogelijk. Stop dus met die onzin.

Ben je niet tevreden over de geleverde HARDWARE (alles behalve de kaart) moet je klacht neerleggen tegenover TV VLAANDEREN en NIET tegenover de dealer.

De dealer verkoopt de produkten van TV VLAANDEREN (hij vervaardigd ze niet zelf)
Ben je er ontevreden over: richt dan je klacht naar TV VLAANDEREN.
Heb je hardware aangekocht DIE NIET DOOR TV VLAANDEREN GECERTIFIEERD IS: dan kan je de verkoper van de hardware aanspreken.

Als je het nu nog niet snapt sluiten we dit topic en doe je verder maar jouw eigen zin.

Gerdy

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gerdy,

 

Ik ben wel niet zeker dat het juist is te schrijven dat de dealer er niets mee te maken heeft.

 

De dealer is niet de fabrikant van het toestel, maar verkoopt het wel.

 

De klant heeft de keuze zich te richten tot de fabrikant of de verkoper of beiden.

 

De verkoper - als hij wordt aangesproken - kan zich dan verhalen op de invoerder - fabrikant - enz ...

 

Vergelijk het met een auto met een gebrek, je kan zowel de garagist als de fabrikant (via zijn invoerder) aansprakelijk stellen en een vordering instellen.

 

Greets

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Gerdy
Origineel bericht van: Q-BiC
Ik heb 80€ betaald voor die kaart aan de dealer, niet aan TVV. Het enige dat ik aan TVV heb betaald, is mijn abonnement. (Wat er van die bedragen richting TVV gaat, is mijn zaak niet, ik heb enkel een contract met de dealer voor de producten, en met TVV voor het abo.)

Je kraamt ONZIN uit!
je kan UITSLUITEND een abonnement + KAART kopen via een DEALER, of die nu Jan, Paul of Kees heet.
(en een kaart kost 79€ en geen 80€ maar we gaan hier niet over 1€ beginnen kankeren!)

Jouw abonnement MET KAART (die je uitsluitend via een dealer kan bekomen) is een OVEREENKOMST tussen jou en TV VLAANDEREN.
Zonder kaart is geen abonnement mogelijk. Stop dus met die onzin.

Ben je niet tevreden over de geleverde HARDWARE (alles behalve de kaart) moet je klacht neerleggen tegenover TV VLAANDEREN en NIET tegenover de dealer.

De dealer verkoopt de produkten van TV VLAANDEREN (hij vervaardigd ze niet zelf)
Ben je er ontevreden over: richt dan je klacht naar TV VLAANDEREN.
Heb je hardware aangekocht DIE NIET DOOR TV VLAANDEREN GECERTIFIEERD IS: dan kan je de verkoper van de hardware aanspreken.

Als je het nu nog niet snapt sluiten we dit topic en doe je verder maar jouw eigen zin.

Sorry hoor, maar uw toon staat mij absoluut niet aan.
Alles wat jij zegt is dus zogezegd de waarheid, en wie dat niet wil aanvaarden, die zijn topic sluiten we dan maar; gaat het er hier zo aan toe ja?

Forum = plaats om te discussieren. Niet om te zwijgen en te luisteren naar de moderators.

Gelukkig deelt Paullo ook mijn mening.

Wat je eigenlijk zegt is: de hardware is door TV Vlaanderen op de markt gebracht, dus als je er problemen mee hebt, moet je je maar tot TV Vlaanderen richten...

Als dat waar is, en je hebt een probleem met je Samsung televisie die je kocht bij je lokale audio/video boer, ga je dan ook naar Samsung bellen?
Als je Mercedes een gebrek vertoont, ga je dan ook naar het hoofdkwartier van Mercedes bellen?
Denk het niet...
En zelfs al doe je dat, weet je wat ze je gaan zeggen? "Neem contact op met je dealer".

Wel, ik kan je nog meer zeggen, na men initiële klacht over het toestel bij TV Vlaanderen, kreeg ik ook gewoon te horen dat ik contact op moest nemen met de dealer.........

Ik herhaal het nogmaals:
Als je een pakket koopt twv 529€ en het verkoopscontract wordt ontbonden, dwz: alles keer terug naar vóór het tijdstip van de aankoop, moet jij AL je geld terugkrijgen en moet de verkoper AL zijn producten terugkrijgen.

Wolverine heeft al een mogelijke oplossing aangehaald: proberen de verkoper een nieuw contract te laten opstellen voor enkel de smartcard, die je dan kan houden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad wel een bijzonder probleem.

 

Het pakket met ontvanger wordt door Philips (blijkbaar toch) gefabriceerd, door TVVlaanderen ingevoerd - afgenomen en vervolgens door de dealer verkocht.

 

Volgens mij zijn ze alle drie gehouden tot garantie van het toestel.

 

Maar in dat pakket zit een smartcard, die je koopt van TVVlaanderen en die niet defect is, maar waarvan de prijs mee in de prijs van het pakket zit.

 

Daar is niemand gehouden tot garantie, want de kaart werkt zonder probleem.

 

Kan je nu de dealer vragen (verplichten) als er een probleem is met de ontvanger om je de werkende kaart te laten behouden (mits betaling ervan of niet terugbetaling van dat gedeelte) of moet hij hier niet op in gaan en kan hij eisen dat je de gactiveerde kaart afgeeft en een nieuwe moet laten registreren (met kosten vandien).

 

Ik weet het eerlijk gezegd niet. Een praktische oplossing met een beetje goede wil van iedereen moet mogelijk zijn, maar blijkbaar is de verhouding met de dealer niet goed, dus zal dat niet makkelijk zijn.

 

Greets

Link naar reactie
Delen op andere sites

(Voor zover ik het verhaal goed begrepen heb)

 

Topicstarter koopt een TV VLAANDEREN set en laat een abonnementsovereenkomst opmaken, aanvaard deze overeenkomst door het formulier te ondertekenen en installeert het geheel.

Hij stelt vast dat bepaalde zaken niet volgens zijn verwachtingen werken en wil alles naar zijn dealer terugbrengen, inclusief zijn kaart, en wil dat de dealer alles terugneemt (inclusief kaart waar een abonnement opstaat) en hem zijn centen teruggeeft.

 

Topicstarter negeert een door hem onderschreven "overeenkomst"; hij vergeet dat hij een abonnement aangegaan heeft met TV VLAANDEREN. Dat abonnement werd aangegaan voor de tijdsduur van één jaar en is onherroeppelijk. Hij verwacht onterrecht dat een dealer deze overeenkomst als onbestaand beschouwd.

Deze overeenkomst is een verbintenis tussen topicstarter en TV VLAANDEREN. De dealer was slechts een "middel" of tussenpersoon. Topicstarter had ook een ander middel kunnen kiezen: hij kon het abonnement zelf via de site van TV VLAANDEREN tot stand gebracht hebben.

 

Hij stelt onterrecht dat zijn overeenkomst met TV VLAANDEREN uitsluitend bestaat uit het betalen van de activeringskosten en de abonnementsgelden en wil de aankoopprijs van zijn kaart terugkrijgen van de dealer; hij vergeet dat er geen abonnement mogelijk was zonder een TV VLAANDEREN kaart (startpakket), dat de kaart éérst moest aangekocht worden vooraleer er een abonnement kon afgesloten worden. Kaart én abonnement blijven met elkaar verbonden.

 

Topicstarter heeft zelf gekozen om deze set aan te kopen en is er nadien niet tevreden over. Nu wil hij zijn "miskoop" verhalen op de verkoper bij wie hijzelf beslist heeft om deze set aan te kopen.

Deze set is een "gecertifieerde" set van TV VLAANDEREN.

Diezelfde sets worden door dealers in het ganse land verkocht; daarbij zitten er geen betere of slechtere: ze zijn allemaal identiek.

 

Topicstarter had blijkbaar andere verwachtingen dan deze "gecertifieerd" door TV VLAANDEREN.

Topicstarter heeft VRIJ beslist om deze set aan te kopen en deze set werkt zoals vooropgesteld.

 

Indien er zich gebreken zouden voordoen, dan kan zijn toestel onder garantie gerepareerd worden. Echter kunnen er onder garantie geen verbeteringen opgeëist worden die topicstarter graag zou hebben of aangepast en/of toegevoegd zien buiten de aangekondigde en gecertifieerde werking.

 

Indien topicstarter na aankoop vaststeld dat hij "verkeerd" aangekocht heeft is dat louter aan hemzelf te wijten: niemand heeft hem gedwongen om voor deze set te kiezen.

Blijkbaar verzuurt de relatie tussen topicstarter en zijn TV VLAANDEREN dealer en wil topicstarter géén kontakt meer met die man.

 

Topicstarter verwacht hier de oplossing van zijn probleem te vinden maar vertikt het om met zijn dealer en TV VLAANDEREN tot een oplossing te komen en is ontevreden wanneer TV VLAANDEREN hem aanraad om contact met zijn dealer op te nemen.

 

Meermaals wordt hij er hier op gewezen dat zijn aangegaan abonnement bestaat en niet zomaar ongedaan kan gemaakt worden.

De kaart van topicstarter werkt perfect. Over terugname van kaart en abonnement kan geen sprake zijn tenware opzeg binnen de vooropgestelde termijn en minimum betaling van één jaar.

 

Als topicstarter verder ontevreden is over de aangekochte hardware rest er maar één oplossing: terugname proberen te verkrijgen van de dealer en, indien deze weigert, zich richten tot TV VLAANDEREN zelf en daar zijn klacht(en) kenbaar maken.

Komt topicstarter nà deze acties niet tot een voor hem bevredigend resultaat rest het hem vrij een advocaat onder de arm te nemen.

 

Verder kunnen wij hier op het board niets voor hem oplossen.

 

Subsidiair: staat voor topictarter de toon van een moderator hem niet aan zal hij daarmee HIER nochtans moeten leren mee leven.

 

 

 

 

 

 

 

Gerdy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor wat de hardware betreft heb je gelijk Gerdy, als hij geen voldoening krijgt van de dealer of TVVlaanderen of de fabrikant, zal er niets anders opzitten dan te dagvaarden voor de Rechtbank of niets te doen en op zijn tong te bijten.

 

Of dat toestel nu al dan niet 1080i moest aankunnen en dit zo al dan niet was aangegeven, laat ik in het midden dat is een andere discussie.

 

Daarentegen denk ik dat je het verkeerd ziet voor wat zijn abonnement betreft. Hij wil daar helemaal niet van af, maar zit met het probleem dat hij een werkende card heeft met nog een aantal maanden abo op. Als hij alles zou mogen teruggeven aan de dealer, stelt zich de vraag of hij dan ook zijn kaart moet teruggeven en een nieuwe moet kopen en nogmaals activatiekosten betalen of daarentegen zijn kaart kan behouden, maar de rest teruggeven.

 

De vraag is dus eigenlijk. Hij heeft een volledige set gekocht en wil die teruggeven, maar zijn kaart is geactiveerd en werkend en zou hij zo willen houden. Kan hij dan verplicht worden ook zijn kaart met abonnement terug te geven omdat dat een deel was van zijn volledige set, die hij in principe in zijn geheel moet teruggeven.

 

Greets

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...