Ga naar inhoud


Windows of Linux installeren zonder cd rom en floppy.


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Nu heb ik een Compaq Ipaq mini PC pentium 3 gekocht daar heeft W2000 op gedraait en is geformateerd maar helaas valt het een beetje tegen ik wist dat er geen cd rom of floppy drive inzit maar omdat ik een usb externe dvd speler heb dacht ik dat door die er aan te hangen dat ik hem wel op die manier zou kunnen installeren.

 

Dat lukt met met een Asus eee laptop uitstekend door op Esc te drukken gaat hij naar de cd rom en kun je van daaruit opstarten.

In het bios had ik de opstartvolgorde van de Compaq mini al veranderd naar eerst usb maar het wil niet werken op deze manier.

Maar wat zou dan een optie zijn om hem geinstalleerd te krijgen, zelf dacht ik door een usb stick opstartbaar te maken en dan instalatie bestanden van een floppy er op te zetten en het zo te proberen of er dan drivers bijzitten dat de externe dvd speler wel herkend wordt.

Op deze manier installeren heb ik geen enkele ervaring mee dus wie het weet mag het zeggen en wat moet ik dan precies doen. tired

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja, je zult eerst een bootable USB stick moeten maken en bijv. Winboot 98 erop zetten.

USB stick eerst DOS formatteren.

Als de C:\ prompt verschijnt, proberen de externe DVD speler te benaderen, misschien lukt het...

 

"That's another fine mess you've got me into"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben even verder aan het zoeken geweest er zit een plastic afdichting met een plastic bakje in en als ik naar binnen kijk zie ik daar een aansluiting zitten waarschijnlijk voor een cd rom.

 

Nu heb ik op marktplaats zo'n ding gevonden dus een Compaq Slimline cd rom dat besteld en hopenlijk past het dan ben ik klaar. laugh

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Mandriva kun je vanaf CD en zeker ook wel van een usb stick een basis Mandriva Linux setup starten. (map isolinux naar CD of USB stick verplaatsen)

 

Via ander systeem deze map er even opzetten. Booten.

 

Daarna de netwerk instelling aanpassen, voorzover nodig.

 

Vervolgens kun je de hele installatie procedure direct vanaf aangegeven (internet) server laten verlopen en je hebt bovendien de laatste versie van de diverse bestanden. Updaten is dan ook niet meer nodig.

 

Je krijgt een gewone standaard installatie procedure, waarbij de bestanden niet van een stick of CD worden gehaald, maar in plaats daarvan van een Mandriva server elders.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi probeer met een andere computer de volledige besturings cd op de hard disk te zetten,dan terug zetten en vanddaar opstarten en installeeren

HP slimline duo core 2,4 Ghz 4GB.geheugen / met 22" HP tft

Vista Ultimate

philips 2210/03 met 90 cm schotel philips lnb

WIE VEEL KNUTSELT..

LEEST DE GEBRUIKS AANWIJZING ALS HIJ ER

NIET MEER UITKOMT.. !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: aart44
Ben even verder aan het zoeken geweest er zit een plastic afdichting met een plastic bakje in en als ik naar binnen kijk zie ik daar een aansluiting zitten waarschijnlijk voor een cd rom.

Nu heb ik op marktplaats zo'n ding gevonden dus een Compaq Slimline cd rom dat besteld en hopenlijk past het dan ben ik klaar. laugh


Ik heb ook een paar van die computers en ik doe dat iets anders:
Ik neem een doodgewone CD/DVD speler.
pak een standaard harde schijf kabel (aansluiting voor 2)
zet de hdd op master
CD/DVD op Slave
zorg voor een Y kabeltje voor de voeding zodat je ze beide kan voeden
dan leg je de cdrom speler stabiel neer en ga je installeren
nadien gewoon alles weer in elkaar zetten zoals het was en elke externe cdrom speler werkt.

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het zal toch iets moeten worden zoals de laatste twee heren in het topic @Hellem en @joop_56 voorstellen of de harddisk er uit en een besturings systeem er op zetten via een andere computer of er een cd rom bij aanhangen.

De koop van de Multibay cd rom gaat niet door die was al verkocht en die nog te koop staan vragen ze de hoofdprijs voor.

 

Opstarten van een boot usb stick lukt namelijk op geen enkele manier kan in het bootmenu de stick selecteren op ENTER om op te starten maar hij doet het niet.

Diverse manieren geprobeerd een flop kopieren ook winboot 98 en Unetbootin een hele Linux versie er op helaas hij doet het niet.

Eerst zometeeen even een setje torx schroevendraaiers halen ja zoiets idioots zit op merkcomputers. laugh

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik ken een internet winkel die verkoopt een multibay dvd rewriter voor HP/Compac. De behuizing is nieuw en het loopwerk is refurbished. De prijs net geen €60,00. Heb net gekeken, er liggen er nog 3 in voorraad.

Ivm boardregels (reklame) wil ik je, als je interesse hebt, de link wel PM'en.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: hulkman
De prijs net geen €60,00.


Dat noemde ik in mijn vorige bericht dus de hoofdprijs, overigens zijn ze voor 35 euro ook zo te vinden en dat is me al veel te duur. laugh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het me goed herinner is het een P3 1000MHz (oid) met 20GB hdd en 256 MB ram, een DVD rewriter is daarin niet echt haalbaar.

 

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Ronaldinho-

Wat je wel kan doen is de schijf in een andere laptop zetten , windows instaleren , daarna de drivers downloaden.. schijf terug plaatsen drivers instaleren en dan lijkt het me dat je er klaar mee bent..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Hellum
Als ik het me goed herinner is het een P3 1000MHz (oid) met 20GB hdd en 256 MB ram,


Bijna goed 128 MB ram computer kost 27.95 dan ga ik geen 60 euro voor een cd rom of dvd (writer) uitgeven ik hou wel de veilingsites in de gaten er duiken toch regelmatig Multibay cd en dvd's op.

Maar het installeren is al gelukt de harddisk in een andere computer toen hij overnieuw op ging starten om de hardware te installeren heb ik hem uitgezet en de harddisk terug gezet in de Compaq daar verder geinstalleerd en daarna kan ik er een usb cd rom aanhangen om van cd dingen te installeren.
En nu heeft mijn kleinzoon zijn eigen pc als hij groter is krijgt hij wel iets beters hij kijkt nu alleen "You Tube" filmpjes en speelt online kinderspelletjes. laugh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...