Ga naar inhoud


[TF7710HDPVR] Enigma2 firmware op TF77xx


OebeleUitMarum

Aanbevolen berichten

Ik meen dat Enigma gewoon een betaalde applicatie is, dus met linkjes strooien zal niet gaan helaas.

Wat heb je nodig aan hard- en software?

-Een topfield TF77xx HDPVR (duh)

-Een PC plus nullmodemkabel (werking kan je evt testen met bijv. topset om de kanalenlijst uit te lezen)

-Eventueel een extra harde schijf als je je opnames niet wil verliezen.

-Een USB-stick, geformatteerd op FAT32 (dus niet gewoon FAT!).

-Het programma Topset, Vega-pack of TFD-down. Ik heb Topset gebruikt. Dit heb je nodig om de originele firmware terug te zetten (als je dat wil).

-Een terminalprogramma. Ik gebruik PuTTY, maar TeraTerm kan ook. Je kan de COM-poort uitlezen met snelheid 115200 (8/n/1, deze laatste gegevens heb je in PuTTY niet nodig). Je gebruikt de terminal om de bootberichten te lezen en eventuele fouten te ontdekken. Let erop dat je soms tijdens het booten zelf de terminal verbinding even afsluit.

-De TTDT-bestanden met Linux en Enigma erin.

-Een originele Topfield firmware (niet strikt noodzakelijk als je niet terug wil).

 

Je zet de TTDT bestanden rootfs.tar.gz, Enigma_Installer.tfd en uImage op de stick, die je daarna in de ontvanger stopt.

Kies nu uit het menu firmware upgrade via USB, en je kan dan Enigma_Installer.tfd uitkiezen.

Dan wordt de firmware geflashed; dat gaat vrij snel. Je ziet 99, 50 en dan End(dacht ik).

Daarna moet de ontvanger gereboot worden. LAAT DE STICK ERIN ZITTEN!!!

Na de herstart worden de andere bestanden van de stick gelezen om Linux te booten. Het is zinvol om intussen een terminalverbinding te maken om te zien wat er allemaal gebeurt. Op je VFD komen af en toe meldingen te staan waar de installatieprocedure is:

"9 USB STCK" mouting USB stick

"8 HDD PART" partitioning HDD

"7 HDD FMT" formatting HDD (root fs)

"6 HDD FMT" formatting HDD (data fs)

"5 HDD SWAP" creating swap

"4 ROOT FS" installing root file system

"3 LOADER" flashing U-Boot settings

"2 KERNEL" flashing kernel

"1 FSCK" checking file system

"0 REBOOT" rebooting within 2 seconds

 

Zorg dat de USB-stick schrijfbaar blijft, omdat na een succesvolle installatie het bestand uImage wordt gerenamed, zodat-ie bij de volgende boot weet dat de installatie al heeft plaatsgevonden.

 

Zorg dat je terminalverbinding verbroken is voor het booten; anders denkt de ontvanger dat je een invoer hebt gedaan (dat zie je dan ook aan de melding).

Tijdens deze eerste boot worden device-nodes aangemaakt, en daarna kom je in een installatiemenu (beeldformaat etc).

Na deze initialisatie is je systeem klaar.

 

Er zitten standaard twee satellieten in geprogrammeerd, de hotbird en de Astra 19.2. Je kan zelf satellieten toevoegen in het bestand /etc/tuxbox/satellites.xml, als je telnet toegang hebt verkregen tot je ontvanger. Daarvoor dien je wel eerst je netwerk te configureren.

 

Het kan voorkomen dat sommige dingen nog niet (goed) werken. Af en toe krijg je zelfs een groen scherm (vgl met de blauwe schermen in Windows). Toch is deze Linux-firmware een goede demo van de zeer grote mogelijkheden die in de ontvanger verscholen zitten, en die we niet bij Topfield los krijgen.

 

Enigma2 is de User-Interface van de Dreamboxen, die standaard op Linux draaien. Er zijn dus al grote gebruikersgroepen op internet en evenzovele plugins en uitbreidingen te krijgen.

 

Ik kijk dan ook erg uit naar de volgende versie van deze Linux-implementatie.

Mut@nt HD51 OpenPli 6 | VU+ Duo | Topfield TF7710HD PVR (Enigma2 / HDMU)
Astra 19.2 | Astra 23.5 | Astra 28.2/5 | Hotbird 13.0 | Eurobird 9.0 | Digitenne

OSCam

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 274
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Heb Enigma2 er opgezet en werkt voortreffelijk.

 

Nu wil ik terug naar Topfield FW en dit lukt niet.

Gebruik TFD-USB en krijg na Dowloaden FW een Wait downoad, verder gebeurt er niks.

Gebruik de juiste kabel, reieel naar USB.

 

Wat doe ik verkeerd!?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Henri Aalten
Ik neem aan, dat de Enigma2 nog geen CAM ondersteund on gecodeerde opnamen te bekijken. ??


NEE

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is gelukt, allee is nu de FW aan het uploaden naar de TF.

De fout zat in de serielle kabel naar de Laptop, deze heeft een overgang naar USB.

De USB eraf gedaan en aan de normale PC gehangen en het liep meteen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles loopt terug zoals voorheen met de originele Topfield firmware.

 

Enigma2 ziet er echt Toppie uit.

Doch kreeg het netwerk niet werkende.

Alsook geen DVIX film af te spelen via USB stick, kreeg die niet open.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DHCP werkt inderdaad niet, maar als je het oude IP-adres gebruikt (en de juiste netmask en gateway instellingen invoert) krijg je het netwerk wel degelijk aan de praat.

Ik had overigens met TFD-down ook problemen om de firmware terug te zetten (heb ook een Serieel -> USB adapter). Ik heb de firmware toen met Topset terug gezet (wat ik ook gebruik als kanaleneditor).

Mut@nt HD51 OpenPli 6 | VU+ Duo | Topfield TF7710HD PVR (Enigma2 / HDMU)
Astra 19.2 | Astra 23.5 | Astra 28.2/5 | Hotbird 13.0 | Eurobird 9.0 | Digitenne

OSCam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Hadrian
DHCP werkt inderdaad niet, maar als je het oude IP-adres gebruikt (en de juiste netmask en gateway instellingen invoert) krijg je het netwerk wel degelijk aan de praat.
Ik had overigens met TFD-down ook problemen om de firmware terug te zetten (heb ook een Serieel -> USB adapter). Ik heb de firmware toen met Topset terug gezet (wat ik ook gebruik als kanaleneditor).


Bedoel je de Lan instellingen met de Originele TF FW?
Die gegevens in de Enigma2?

Wat me ook niet gelukt is de gescande zenders op nummer te plaatsen.
Kon ze wel bekijken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dezelfde gegevens gebruiken die je origineel ook had, dat kan je in Enigma ook invoeren. Als je weet hoe Linux in elkaar steekt kan je dit soort gegevens ook permanent maken.

 

Ik heb eigenlijk niet eens geprobeerd om kanalen op volgorde te zetten. Daarvoor heb ik me ook niet echt ver genoeg verdiept in Enigma.

 

Wat me wel opviel was dat de kanalen van de positie 28.2 en 28.5 met hele vreemde namen binnenkwamen (11870V-095F oid). Maar ook daarover maak ik me niet zo heel erg druk. Dat zijn fijnafstellingen die wel geregeld zullen worden in een eventuele betarelease. Eerst maar eens zien of er een goede cam-ondersteuning komt en dat timeshifting goed werkt.

Mut@nt HD51 OpenPli 6 | VU+ Duo | Topfield TF7710HD PVR (Enigma2 / HDMU)
Astra 19.2 | Astra 23.5 | Astra 28.2/5 | Hotbird 13.0 | Eurobird 9.0 | Digitenne

OSCam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ondertussen toch ook maar weer de 0.33 fw teruggeplaatst hoe blijk ik in principe ook ben met de enigma2!

erg leuk als je ook een dreambox hebt ;-)

de cam ondersteuning is zeer welkom;

ook had ik veel problemen met het inlezen van andere zenderlijsten dan de standaard.

Ook lukte het mij nog niet via het webinterface tv te kijken (wat wel wil vanaf mijn dm500)

 

al met al: zeer veelbelovend!

 

Groeten, Oebele

TF7710HDPVR(23331),FW2009Apr09 (7.00.34) met Powercam Pro en CD Smartcard

Sony KDL-40W4720 FullHD lcdTV

Clarke-tech ET9000, Dreambox500+/S

Astra1,2,3 en Hotbird

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast radio_man_new

Misschien een wat onnozele vraag, maar heb ik enig nut van deze fw als ik een betalende abonné op het familiepakket ben?

Wellicht wil iemand me ietsje op weg helpen zonder dat ik me langdurig moet inlezen...

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is zeer veelbelovend nieuws!!! Maar wat me nu nog niet helemaal duidelijk is, wat is hier straks allemaal mee mogelijk in vergelijk met de dreambox? Als de TF op enigma 2 werkt, zou het volgens mij dus ook mogelijk moeten zijn om de dreambox images en plugins te laten werken. Alleen aangezien camondersteuning nog niet niet blijkt te werken ligt dat dus schijnbaar iets genuanceerder. Dus wat zal er in de toekomst zo ongeveer allemaal mogelijk zijn? Bijvoorbeeld,

 

- Gaan DB images werken?

- Gaan Plugins werken

- Gaat (binnenshuis) cardsharing werken?

- Kunnen de DB settinglijsten gebruikt worden

- Etc.?

 

Ben benieuwd...

Q

VU+ Solo2,

VTI

Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige functionaliteit waarvoor echt programmatuur nodig is, moet gewoon opnieuw gebouwd worden voor de Topfield. Als de broncode beschikbaar is, kan het zijn dat applicaties alleen maar "geport" hoeven worden naar het Topfield-platform. Dat lijkt makkelijk, maar kan soms een tijdrovende klus zijn vanwege kleine hardwareverschillen.

Dit is een project dat door een heel klein groepje hobbyisten wordt gebezigd, waarbij ik geen inzicht heb in de hoeveelheid tijd die ze hebben om zulke dingen te doen. Verder vereist het kennis van de hardware, iets waar je in dot soort gevallen alleen maar achter komt door trial-and-error.

 

- Ik weet niet precies wat DB-images zijn, maar als het werkende onderdelen zijn, zijn die niet zomaar 1-op-1 beschikbaar

- Ik denk deels. Ik heb geen idee van de complete plugin-architectuur, maar misschien is het juist wel of helemaal niet mogelijk.

- Cardsharing is een applicatie (ccamd oid had ik begrepen) die erg gewenst is. Het zou best kunnen dat dat als een van de eerste dingen is waar tijd in gestoken gaat worden.

- Settingslijsten zullen naar alle waarschijnlijkheid uitwisselbaar zijn, zolang de basisfunctionaliteit van de Topfield gelijk is aan die van de Dreambox. Als voorbeeld: satellites,xml die meegeleverd wordt kan vervangen worden met een veel uitgebreidere.

- Vast wink

Mut@nt HD51 OpenPli 6 | VU+ Duo | Topfield TF7710HD PVR (Enigma2 / HDMU)
Astra 19.2 | Astra 23.5 | Astra 28.2/5 | Hotbird 13.0 | Eurobird 9.0 | Digitenne

OSCam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...