Ga naar inhoud


Terugtraprem fiets deaktiveren


PaulCl

Aanbevolen berichten

Mijn vrouw heeft een fiets met elektrische ondersteuning maar daar zit naast 2 handremmen een terugtraprem op. Dit is echter vervelend daar je daardoor je pedalen niet achteruit kan draaien om ze goed te zetten om gemakkelijk te vertrekken en dit vooral als je op een helling wilt starten.

Nu heb ik op internet een duitse beschrijving gevonden hoe die rem weg te nemen maar ik vraag mij af of het niet voldoende is van enkel de hefboom (zie onderdeel 6 in de tekening) weg te zagen en de rest intakt te houden. Als ik de hefboom van het frame losmaak en achteruitdraai werkt het wel maar voor ik afzaag zou ik graag zeker zijn dat er achteraf niets inwendig stuk gaat.

Heeft daar iemand ervaring mee dan hoor ik het graag.

 

Mvg,

Paul

terugraprem uitbouw.doc

Wat je via internet niet vindt hoef je meestal niet verder te zoeken.

 

Kathrein UFS-910 (AAF2.0e/E2 versies) +WiFi +sataHD & Multytenne Twin

Samsung LE46A552: 46" Full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je de hefboom losmaakt zal het op zich wel werken, je moet alleen een lagertje plaatsen tussen de borgmoer en de achterbrug. Anders zal je bij terugdraaien van de pedalen waarschijnlijk de borgmoer los of kapot draaien. Beetje rommeloplossing omdat je waarschijlijk zeer vaak de lagertjes zal moeten vervangen vanwege roestvorming of vuil, en je zal de achterbrug moeten verbuigen. Heb je geluk met dit verbuigen dan blijft de lak heel, heb je pech dan zal het gaan roesten in de scheurtjes van de lak.

 

Ik zou de hefboom er niet afhalen maar (mits je voldoende kennis hebt van fijnmechanica, en natuurlijk over het juiste gereedschap beschikt) de rem er uithalen. Je zal echter wel over een draaibank, en waarschijnlijk ook een freesbank moeten beschikken om de in het document vermeldde paspen te maken. Anders zit de versnellings klok niet meer opgesloten op de as, maar dat heb je zelf waarschijnlijk ook wel gezien.

 

Heb je niet het juiste gereedschap dan zou ik gewoon een andere naaf in het achterwiel monteren. Dat is misschien iets duurder, maar zeker vele malen simpeler als het maken van een paspen om nog maar niet te spreken over het weer assembleren van een naaf. Ik zou zeker gaan voor een andere naaf, ik heb het geduld absoluut niet om elk kogeltje op z'n plaats te rommelen en alles tot op 1/1000mm af te stellen. Verder is een wiel omspaken een simpel klusje welke je in een halve dag klaar hebt. Een naaf aanpassen en er zelf onderdelen voor maken. Brrrr....mij veuls te ingewikkeld.....

 

succes,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je antwoord Peter.

Toch begrijp ik niet goed waarom ik meer zou moeten doen dan enkel de hefboom afzagen (zie rood gedeelte in tekening)zodat hij niet tegen het frame komt. Alles blijft dan quasi intact en ik moet niets opendoen op het gevaar af dat er dan iets stuk gaat of later gaat roesten. De bedoeling is enkel om sporadisch de pedalen achteruit te kunnen draaien om ze goed te positioneren voor het wegrijden.

Mvg,

Paul

post-1101-1318260211,3008_thumb.jpg

Wat je via internet niet vindt hoef je meestal niet verder te zoeken.

 

Kathrein UFS-910 (AAF2.0e/E2 versies) +WiFi +sataHD & Multytenne Twin

Samsung LE46A552: 46" Full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Paul,

 

Als je kijkt dan zie je dat beide borgmoeren (1) het sluitstuk van de naaf opsluiten op de as (15). Aan de andere zijde zit ook een moer om de boel op te sluiten, moer (35) en de moer tussen (39) en (41).

Ga je nu het door jou rood gekleurde gedeelte er afzagen en ga je vervolgens de pedalen terugdraaien dan betekent dit dat onderdeel (2) ook terugdraait. Ook de opsluitmoeren (1) zullen deze terugdraaiende beweging willen maken, echter zitten deze "klem" tegen de achtervork. Dit zal dus de nodige frictie geven waardoor het niet echt soepel zal gaan werken, en je loopt het zeer grote risico dat de dopmoer waarmee de as zit opgesloten op de achtervork los loopt of dat de borgmoeren loslopen. In beide gevallen een gevaarlijke situatie.

 

Ik heb het alleen nog maar gehad over de zijde waar de remhevel zit (rode deel), en nog helemaal niet gekeken naar de andere zijde van de as. Als de remhevel vast zit aan de as, bijvoorbeeld met een spie op de remhevel en een spiebaan in de as dan gaat deel (42) ook draaien. Je zal dan deel (40), (41), en (42) ook moeten gaan aanpassen.

 

Om te kijken wat er verkeerd zou kunnen gaan kan je toch gewoon het boutje van de remhevel even los kunnen maken en de trappers achteruit kunnen draaien ? Je ziet dan snel genoeg of de remhevel vast zit aan de as, en als dat niet zo is dan kan je een lager monteren tussen de laatste moer voor de vork en de vork zelf. Is het zo dat de remhevel aan de as vadt zit dan blijft er weeinig anders over dan de rem in de naaf te verwijderen en zelf een paspen te maken, of de naaf te verwisselen voor een naaf zonder terugtraprem.

 

Als je de huidige naaf niet wilt aanpassen dan zie ik echter veel meer in het plaatsen van een andere naaf. Deze hoef je niet nieuw te kopen trouwens, ga eens kijken op de locale grof afval stort. Hier hebben ze altijd een ruime sortering onderdelen voor weinig smile

Tipje, neem wel zelf gereedschap mee om de naaf te verwijderen. Het levert je gegarandeerd wel meewarige blikken op van mensen die komen storten, maar ik stoor mij er totaal niet aan.

 

succes,

Peter.

 

ps. kleine aanpassing.

Als onderdeel (2), de remhevel los zou zitten van de as dan moet het lager natuurlijk tussen de remhevel (2) en de borgmoeren (1) zitten. oeps..... blush

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt de remhevel niet zomaar afzagen.

De naaf zal dan direct kapot gaan.

 

Het handelt zich hier waarschijnlijk om een Sachs Alu Touring met een 7 versnellingen Sram naaf met terugtraprem.

 

Gewoon een andere naaf erin zetten.

Da`s de enigste optie.

Omdat bij de Sachs de motor in het voorwiel zit is dat doodeenvoudig.

 

Je kunt er Sram inzetten,maar ik persoonlijk zou gaan voor een Shimano naaf.

Deze is het betrouwbaarder dan die spectro naven van Scram en kun je krijgen in 3-7-8 versnellingen en in een 8 Speed Premium (naaldgelagerd ) uitvoering.

 

Het enigste wat er dan nog bij komt is een bijpassende stuurversteller.

 

grtz,

 

Piet

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...