Ga naar inhoud


Uitrichten Triax 78cm voor de Hellas 39


JeWeetWelWie

Aanbevolen berichten

Goedendag,

 

Omdat mijn vorige LNB 'verzopen' was en ik werd geadviseerd om voor de ontvangst van de Hellas een 80cm schotel te gebruiken heb ik maar een nieuwe schotel gekocht.

 

Het is een Triax van 78cm met een Hirschman LNB met een ruisgetal van 0,3.

 

Ik het de schotel geinstalleerd en aangesloten. Nu vraag ik me alleen af of de 'kop' van de LNB helemaal tegen de houder van de schotel aangedrukt moet worden of dat er daar nog 2cm ruimte tussen moet zitten. Ik heb daar nog 2cm tussen zitten.

 

Ik ben aan het richten gegaan en ik kwam op ongeveer dezelfde plek een goed signaal tegen.

 

Ik heb een duister Chinees Bulsat ontvangertje (wordt snel aan gewerkt) en die geeft de satelliet weer die ontvangen wordt. Althans die indruk wekt hij.

 

Ik had een ontvangst van 55% en ongeveer 12dB. Dat was beter dan met het vorige schoteltje. Alleen geen beeld.

 

Toen ik het ontvangertje aan het scannen zette, bleek het de Astra2 (29 graden oost) te zijn. Ik draaide mijn schotel nog een beetje oostwaards, maar ik kan de Hellas nergens meer vinden.

 

Wat doe ik niet goed. Kan het zijn dat de LNB alleen voor de Astra is?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: JeWeetWelWie
Wat doe ik niet goed. Kan het zijn dat de LNB alleen voor de Astra is?
Elke KU-Band LNB van tegenwoordig hebben het volledige KU-Band gebied voorde zeg maar dagelijkse thuiskijker smile

Frequentieoverzicht:
http://www.flysat.com/hellassat.php

http://www.flysat.com/hellassat-beam.php
http://www.lyngsat-maps.com/hellas2.html

http://www.dishpointer.com
om de juisteelevatie & azimuth te berekenen smile

De LNB , als je toevallig een TV bij deschotel kunt zetten ,
dan kan hetzien op die 2 cm verschil het besteresultaat geeft smile
Ik kijk hier met T55 , no problemo in ontvangst van de Europese beam smile
Die naar het Midden Oosten , die lukt nooit , zelfs niet 120cm !!
Ook niet de op Zuid Afrika gerichte beam , lukt zelfs niet met 300cm !!

http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php/topics/1568643/1



my_wavefield-T55_position_7_LNBs_double_

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: JeWeetWelWie
Ik heb een duister Chinees Bulsat ontvangertje (wordt snel aan gewerkt) en die geeft de satelliet weer die ontvangen wordt. Althans die indruk wekt hij.


Met een universele lnb ontvang je eender welke satelliet. Er bestaat geen Astra of Hotbird of eenderwelkesat lnb.
Dat jouw ontvangertje zou aangeven welke satelliet hij ontvangt zal wel niet zijn want hij gaf wel signaal op een bepaalde satelliet en die bleek dan Astra2 te zijn, dus, reken daar maar niet op.

Het wordt niet eenvoudig om Hellassat te vinden zonder meetapparatuur. Het enige wat je zou kunnen doen is er voor te zorgen dat er Hellassat-zenders in jouw ontvanger voorgeprogrammeerd zitten en omdat te kunnen doen moet je iemand met een draaibare schotel vinden en bij hem even die zenders inladen. Dan kun je op zo'n zender afstemmen en met jouw schotel de satelliet proberen te vinden. Krijg je signaal, dan kun je onmiddelijk controleren of je op de juiste sat zit want dan moet je ook beeld krijgen. Krijg je geen beeld zit je nog altijd verkeerd...

Succes in elk geval zonder meetapparatuur!

Gerdy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Gerdy,

 

De zenders zitten nog in het apparaatje voorgeprogrammeerd. Is er geen sprake van 'verdraaiing' zoals we die vroeger wel met Fuba's (p**noharken) hadden? (de frequentie was dan een heel klein stukje opgeschoven). Bij analoge ontvangt op de UHF maakt dat niet zoveel uit, maar bij 12000MHZ kan het nogal schelen.

 

Ik was juist verbaasd dat ik de ASTRA2 wel kreeg en daar om heen eigenlijk niets. Dit is waarom ik aan de LNB dacht.

 

Waarom stuurt een satelliet eigenlijk geen ID mee opdat de ontvanger kan zien waar het signaal vandaan komt?

 

Ik zal later vanmiddag nog een poosje prutsen en dan hoop ik dat het lukt. Het is met de 60cm schotel ook gelukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mja dat zou toch handig zijn... dat de SAT zn ID en Orbital location even mee bliept smile

alleen t zal wel niet echt haalbaar zijn frown

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Vele satellieten zenden al een NIT, een Network Information Table mee.

 

Een Satlook Ditgital NIT geeft je keurig in je display weer, naar welke sat je kijkt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de ontvangst van de HellasSat-2 is het van essentieel belang dat je "skew" goed staat. Toen ik een paar jaar geleden op zoek ging naar die satelliet heb ik me ook mottig gezocht. Eenmaal de skew aangepast was het een fluitje van een cent. Die "skew" wordt vaak ondergewaardeerd maar op de één of andere manier is dat bij de HellasSat-2 van groot belang.

Kijk even op m'n website om te zien hoe ie moet staan. Onderaan op die pagina vindt je een link naar Satlex waar je je gegevens kunt intypen en je de skew-afstelling kunt aflezen. Waar is het je om te doen op de HellasSat-2? De Griekse zenders?

 

Om een indruk te geven: op m'n 60cm schoteltje ontvang ik 39E nu met 88%. Met de LNB in de "normale" stand....... 51%!

PS: zorg wel dat je een goede werkende transponder (bv 12606H/ 30000) gebruikt. Dat maakt het al wat makkelijker.

 

Succes,

Ger

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanvulling op het bericht hierboven:

Als je signaal hebt op de Astra-2 kan je niet volstaan door even wat oostelijker te gaan zoeken. Door de kromming van de Clarke-belt zal je er onderlangs fietsen zonder de Hellassat-2 te vinden. Je moet je schotel dus ook een stuk hoger richten (in mijn geval staat ie bijna horizontaal). Klinkt allemaal erg vanzelfsprekend maar als je eens wist hoe lang ik heb gezocht naar die satelliet terwijl het achteraf zo simpel bleek te zijn........Als je 'm goed hebt afgesteld (skew én elevatie) zal je zien dat 39E als een bom binnenkomt!

 

Ger

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wageral
Aanvulling op het bericht hierboven:
Als je signaal hebt op de Astra-2 kan je niet volstaan door even wat oostelijker te gaan zoeken. Door de kromming van de Clarke-belt zal je er onderlangs fietsen zonder de Hellassat-2 te vinden. Je moet je schotel dus ook een stuk hoger richten (in mijn geval staat ie bijna horizontaal). Klinkt allemaal erg vanzelfsprekend maar als je eens wist hoe lang ik heb gezocht naar die satelliet terwijl het achteraf zo simpel bleek te zijn........Als je 'm goed hebt afgesteld (skew én elevatie) zal je zien dat 39E als een bom binnenkomt!

Ger


Als je van Astra-2 naar Hellassat-2 gaat moet je schotel omlaag niet omhoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stom, stom, stom......Ik bedoel het één en schrijf het ander. De leeftijd? of toch de (te) lange winter?

Natuurlijk heb je helemaal gelijk Kapoentje. Ik bedoel inderdaad omlaag. De schotel staat bij mij bijna vertikaal (de lnb-houder horizontaal).

 

Met excuses voor de verwarring.

 

Ger

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn probleem nog eens geanalyseerd.

 

Ik heb mijn schotel zo sterk mogelijk uitgericht op de Astra 2 satelliet. Deze staat onder een hoek van 27 graden op 28,2 graden naar het Oosten gericht. Dit gaat niet een beetje tussen de bomen door.

 

Mijn Schotel zei dat het onder een hoek van 28 graden was. (De paal staat misschien een stukje scheef of er is een kleine afwijking in mijn schotel).

 

Ik heb een streepje gezet bij 28,2 graden.

 

Vervolgens heb ik mijn Schotel onder een hoek van 23,5 graden gezet (een graadje meer dan de 22,5 die ***geen-reclame*** mij vertelde). Daarna ben ik langzaam naar links gegaan, maar er gebeurde weinig. Hij ging naar 36% ontvangst maximaal.

Daarna nog wat aan de LNB gedraaid voor de goede Skew, maar dat mocht ook niet baten. Ik kwam niet hoger dan 39%.

 

Vervolgens ben ik eens rond gaan kijken.

 

Afgelopen dinsdag waren de bomen nog kaal en door het mooie weer waren zijn dat woensdag niet meer. Door die lage hoek die voor de Hellas nodig is, zijn sommige bomen niet te vermijden.

 

Om vanaf deze plek een goede ontvangst te krijgen is een behoorlijke kettingzaag nodig. Dit is een behoorlijk probleem.

 

Hoeveel meter draad kan er tussen mijn schotel en mijn ontvanger om toch nog een beetje signaal over te houden? Ik moet, vrees ik, mijn schotel ongeveer 60m verplaatsen om het probleem op te lossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

60 meter goede kabel mag geen probleem zijn.

Er zijn door mede satter's proeven genomen, en tot over de 100 meter (goede) kabel bleef het gewoon werken.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Na een stevige zondag bezig geweest te zijn om mijn schotel naar een plek zonder bomen te verplaatsen. Heb ik heb opgehangen en uitgericht.

 

Ik kom helaas nog niet tot een optimaal signaal. (ongeveer 40% en vrij haperend beeld).

 

De afstand tussen de schotel en de ontvanger is ongeveer 72 meter. Ik heb een vrij prijzige kabel genomen die ik zorgvuldig aangelegd heb.

 

Ik heb alleen wat twijfels over mijn LNB. Dit is een Hirschmann met een ruisgetal van 0,3.

 

Zijn er misschien LNB's die beter de Hellas 39 kunnen ontvangen? En/Of zou ik een sterkere ontvangen moeten kopen?

 

Wie heeft er een suggestie?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het originele LNBtje van het 60cm Bulsat schoteltje genomen en deze op mijn Triax gemonteerd. Hij deed het kennelijk nog.

 

Een beetje uitgericht en aan de Skew gedraaid en nu heb ik een ontvangst van 23% maar een signal Level van 11.8dB

 

Het beeld is dus spatzuiver. Zou het dus kunnen dat het ontvangertje en de LNB speciaal op elkaar afgestemd zijn of zou het niet uit moeten maken?

 

Ik, of liever gezegd mijn vrouwtje, is nu zeer gelukkig. Ik snap er alleen nu helemaal niets meer van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...