Ga naar inhoud


Electrisch Rolluik : defecte bediening


Gene 1225

Aanbevolen berichten

Nu eens iets anders :

ik heb electrische rolluiken en één ervan heeft kuren : motor stop niet meer automatisch en manueel doet hij al even gek : zet ik de schakelaar op "stop" dan gaat hij terug naar beneden . Conclusie : er is iets goed fout en nu hoor ik toevallig dat hier in de buurt een huis afgebrand is door een rolluik dat gelijkaardige kuren vertoonde en dus waarschijnlijk door een overhitte motor de boel in de flik gestoken heeft . Vandaar enig ongerustheid ten huize .

Nu kan m.i. de oorzaak maar in twee zaken zitten : de schakelaar of de in de as ingebouwde motor . Zowel in het ene als het andere geval zou ik het stuk gewoon vervangen als ik maar zeker wist wat er nu eigenlijk defect is . Ik heb alles wel zelf gemonteerd maar weet echt niet hoe het ( electrisch ) werkt en wat er voor zorgt dat zo'n rolluik automatisch stopt als hij volledig op-/ afgerold is . Ik verwacht geen uitgebreide electrische schema's ( ik zou ze trouwens niet eens begrijpen ) maar wel een tip : waar kan de fout zitten en hoe meet ik het uit ? Dank voor het lezen en prettig paasweekend.

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites


1. Kijk of de bruine en de zwarte draad nooit beiden gelijk spanning krijgen (op en neer), en dat er bij het bedienen altijd om en om spanning op komt.

 

2. Als dat goed is, en het is 1 rolluik dan is waarschijnlijk de eindschakelaar defect.

 

3. Heb je twee rolluiken gekoppeld, dan zit er een relaisbox tussen, waar het probleem kan zijn.

Heb je geen relaisbox, en de timing tussen beiden luiken wijkt af, dan gaan de luiken pendelen, door de motor van elkaar heen.

Vandaar een relaisbox.

Dus eerst meten is weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de rem van de motor is defect

 

als het een somfy motor is kan je hem via een erkent zonwerings bedrijf opsturen na de fabriekant (rep kosten ongeveer 125 euro

 

 

aansluitg en meer info kan je via pm vragen aan mij (is mijn vak )

Dreambox DM8000HD

 

AZBOX Premium +

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter aanvulling : het gaat dus om individueel bediende rolluiken , geen centrale bediening .

Ik denk inderdaad dat het Somfy-motors zijn , moet eens nakijken op factuur . Het lijkt me dat we op de goede weg zijn .

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...