Ga naar inhoud


[DM800HD] ISO Modem verwijderen tbv stroomafname koeling


guykers

Aanbevolen berichten

Heb sinds enige tijd een DM800 in gebruik, met een samsung 250gb/7200rpm/16mb cache.

Deze wordt voor mijn begrippen te heet.

 

Had dus een 40*40*10 koelventilator geplaatst op het einde van de HD en rustend op tunerprint. De spanning takte ik af van de 5V stroomverzorging van de HD (op de gele 12V wordt niets geleverd).

Helaas is die spanning net te laag om de ventilator betrouwbaar in werking te stellen als de DM wordt ingeschakeld.

 

Op zoek naar een andere spanningsbron viel mij het modemprintje op, welke door mij (en de meeste anderen) toch nooit gebruik zal worden.

Helaas vond ik hier maar een spanningsbron van 3,3V, welke dus ook ontoereikend is.

 

Heb nu maar 2 ventilatortjes in serie geplaatst en meteen van de 12V connector afgetapt. Hoewel de stroomafname zeer gering is 0,06A, en ze op 6V wel koelen zonder geluid te maken, is er dus nu een constante stroomopname.

 

Daar de voedingsprint van het modem ook in stand-by gevoed wordt deze maar verwijderd om het meerverbruik te compenseren welke de koelers veroorzaken.

 

vragen

1) Heeft het modem wel een functie?

2) Heb ik uberhaupt wel voedingreserve nodig daar de adapter voor 3A is uitgelegd?

3) Maakt het stroomverbruik aan de premiere kant wat uit bij een switching adapter als de secundaire kant verschillend belast wordt?

 

Als bijlage een foto voeding van 12v connector via rode draad naar vent-vent via zwart weer naar nul.

(Heb er bewust voor gekozen om de ventilators zo te plaatsen)

 

(In de rubriek : hoe een koeling te plaatsen in de DM800HD werd over bovenstaand niets gezegd.)

 

post-2774-1318260240,5911_thumb.jpg

nobody is perfect, I ain't nobody

 

feedback doet wonderen
vu solo2, Vu duo 4K SE, vu uno 4k,  ultimo voor hobby

Link naar reactie
Delen op andere sites


Modem zou iets met export regels en toeslagen te maken hebben, het zou belastingtechnisch voordelig zijn om een modem te hebben, dan valt het apparaat onder een ander tarief.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
Origineel bericht van: guykers

Heb nu maar 2 ventilatortjes in serie geplaatst en meteen van de 12V connector afgetapt. Hoewel de stroomafname zeer gering is 0,06A, en ze op 6V wel koelen zonder geluid te maken, is er dus nu een constante stroomopname.

Je kunt eventueel ook een 7806 spanningsregelaar gebruiken om van 12 naar 6 volt te gaan. Kan ongekoeld 1A aan dus da's prima te doen.

Alfi

DM800 - OpenPLi - CCcam 2.1.4 - Wavefield T55

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Alfi


Je kunt eventueel ook een 7806 spanningsregelaar gebruiken om van 12 naar 6 volt te gaan. Kan ongekoeld 1A aan dus da's prima te doen.

Alfi


Of de 7806 ongekoeld 1A kan, betwijfel ik, maar een fan zal daar maar een fractie van gebruiken en dat zal inderdaad wel lukken.

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook 7V maken door tussen de 12V en 5V aan te sluiten (en allerlei andere spanningen) bijvoorbeeld op de aansluiting van de harddisk (geel=12V, rood=5V).

 

Zo'n 78xx IC is niet aan te raden - die gaat een hoop warmte stoken. Kun je beter een schakelend ICtje ertussen zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt er ook een snelheidsmonster hdd in gedaan. Waarom niet een zuinige en minder energie stokende 5400rpm hdd erin? Is snel zat voor wat het moet doen..

 

Verder kun je ook gewoon overwegen om de Broadcom chip passief te koelen. Ik weet niet wat de grootste warmtebron in de DM800 is, maar ik vermoed gewoon de Broadcom chip. Deze is van fabrieksaf gewoon bloot, maar je kunt hem passief koelen wat een hoop warmte zal schelen denk ik.

 

Ik zou het eerst zo even proberen en als je hem nog steeds erg heet vindt, aan ventilaotrs kunt denken. Wat je ook kan doen is zo'n soort laptopventilator eronder zetten, hoeft niet perse intern, als er maar airflow is.

Xtrend ET9000 - OpenPLi 4.0
Ontvangst: 7,13,19,23,28,42E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...