Ga naar inhoud


Breedbeeld tv 16/9


Frans B

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds 3 jaar een breedbeeld tv. Doet het prima, 40" full HD. Wat mij de laatste tijd heel erg stoor is dat ik weer zwarte balken onder en boven in het beeld heb. Heel veel op discovery, maar ook op TMF en meerdere zenders. Wat is hiervan de oorzaak, en is dit op te lossen? Alle instellingen staan echt goed.

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites


De oorzaak zou kunnen zijn dat Discovery SD (niet HD) en ook TMF vaak in letterbox 16:9 i.p.v. echt breedbeeld (anamorph) uitzenden.

 

Bij mij zou ik dan handmatig de TV op zoom moeten zetten (als ik er naar zou kijken). Maar TMF bekoort me niet en de SD versie van Discovery hoef ik niet aangezien ik de HD versie ook heb. smile

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit wordt veroorzaakt door het feit dat TMF en Discovery niet in echt (anamorphic) breedbeeld uitzenden maar in letterbox.

Oftewel: een 4:3 signaal met zwarte balken boven en onder. Balken die dus onderdeel uitmaken van het beeld.

 

Veel kijkers hebben hier geen last van omdat ze hun tv op automatische zoom hebben staan en dan worden die balken weggefilterd. Maar dit leidt bij 'normale' 4:3 uitzendingen tot vervorming (uitrekken beeld).

 

Om deze reden hebben sommigen hun tv op 4:3 staan en de ontvanger op 16:9 - hierbij wordt 16:9 gewoon als breedbeeld weergeven (mits anamorphic) en 4:3 met zwarte balken links en rechts (maar zonder vervorming). Nadeel is dan echter dat je bij letterbox uitzendingen ineens weer zwarte balken boven en onder krijgt én aan de zijkant. Dit geldt ook als je zonder overscan (1:1 pixelmapping) kijkt op een Full-HD scherm.

 

Helaas is er geen andere oplossing voor dan toch voor automatische zoom te kiezen. Dit leidt op Full-HD schermen wel tot verlies aan beeldscherpte vergeleken met de 1:1 pixelmapping variant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...