Ga naar inhoud


Pedrollo pomp slaat niet aan


Psychosammie

Aanbevolen berichten

@satvet

 

Lees eerste post. Daar was ik nou juist naar op zoek!

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


@prutsie

 

De pomp zuigt zelf. Hij wordt in de winter leeg geblazen (het leidingnet in de tuin dan) en staat pakweg een halfjaar stil. Nooit een probleem.

 

Heeft nu 2 weken stil gestaan vanwege de regen en doet het ineens niet meer. Hij is dus niet droog gelopen, misschien wel leeg.

 

Je zou denken dat een halve liter water in het pomphuis en vervolgens 30 seconden de pomp laten draaien om weer water aan te zuigen de boel ook droog laat lopen?

 

Wat lekkage betreft, daar is niets van te zien. Hij staat op de garagevloer en daar zou je een eventuele druppel op moeten zien.

 

Maar goed, hij blijft nu weer netjes op 4 bar staan dus blijkbaar geen lekkage.

 

Ik ga het niet weten smile

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat er in de pomp wel water blijft staan, ook in de winter. Anders moet je de pomp na elke winter vullen.

Ook neem ik aan dat je water aanzuigt via een buis die verticaal in de grond steekt. Ergens in deze buis, of wat ook kan net na de pomp zal er een terugslagklep zitten.

Doel van deze terugslagklep is dat het pomphuis met daarin de impeller (waaier) altijd in het water staat. Dit kan trouwens ook met een electrische klep.

Sluit die klep nu niet goed meer dan kan het heel goed gebeuren dat het water terugstroomt en het pomphuis droog komt te staan. Resultaat = geen water als je de pomp laat draaien.

 

Wat de monteur nu heeft gedaan is gewoon de pomp weer vullen, en dus doet íe het weer. Blijft het vreemd dat bij jou de beveiliging er continue direct uit klapte.

 

maar het werkt weer, daar gaat het toch om.

 

succes,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Gamgra.

 

Jij maakt een denk foutje betreffende het begrip zelfpriming, omdat deze voor de start wel met vloeistof dient te zijn gevuld. Dit heeft te maken met het constructie principe van een centrufugaal pomp. Om een dergelijke pomp te laten starten kan men een priming unit voor de pomp plaatsen (hier direct aan het pomphuis gemonteerd) die voldoende vloeistof bevat om de pomp voor de start van voldoende vloeistof te kunnen leveren.

In je tweede bericht spreek je over een flowsensor of in het nederlands een droogloop beveiliging. Deze blijft zo lang ingeschakeld als er voldoende druk in de persleiding van de pomp blijft bestaan. Verpompt de pomp onvoldoende vloeistof wordt de persdruk te laag en stopt de pomp kort voor deze helemaal zonder vloeistof draait en voorkomt zo schade aan de pomp.

Wat de topic starter aan gaf bleef de pomp niet door draaien na het druken van de rode knop, omdat er geen (onvoldoende) vloeistof meer in de priming kamer zat werd er geen druk opgeboud en schakelde de droogloop beveiliging direct uit om zo schade te voorkomen.

 

Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Henk, interessante discussie;

 

Maar een moderne selfpriming of zelfaanzuigende pomp doet precies wat het woord bedoeld te zeggen en niets anders.

Er komt geen druppel water of andere vloeistof aan te pas.

 

Vroeger toen een pomp nog uitgerust was met een pakkingbus waarin pakkingringen rondom de aandrijfas lekken voorkwamen, moest er wel eens een emmer water aan te pas komen.

 

Tegenwoordig zijn pompen voorzien van een zgn "Mechanical seal" dit geeft nagenoeg een 100% vloeistof en gas afdichting.

 

Maar.... er komt nog veel meer kijken dan alleen de mechanical seal om een pomp zelfaanzuigend te maken, het ontwerp en de constructie van de pomp moet speciaal voor selfpriming ontwikkeld en vervaardigd zijn.

Zij stellen de pomp in staat om alle lucht of ander gassen in de pomp en aanzuigleiding te verpompen, zonder dat deze geheel of gedeeltelijk met vloeistof gevuld is.

Het is natuurlijk wel zaak dat er geen luchtlekken of defecten in de aanzuig leiding zitten.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...