Ga naar inhoud


economische Recessie : hoe gaan jullie er mee om ?


Han Peekel

Aanbevolen berichten

De overheid is zelf ook noodleidend na de miljarden die extra zijn uitgegeven dus overdrachtsbelasting word vast niet afgeschaft.

Niet alle huizen zijn te duur hier en daar kan je na goed zoeken voor een redelijke prijs kopen.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: Daveys


De rente is een gereedschap om inflatie / deflatie te beïnvloeden. Zoals het er nu naar uit ziet zal deze echt niet zo rap omhoog gaan.


Dat klopt niet.

Je hebt het dan over de korte rente ( dag- en maandgeld) die door de centrale banken wordt vastgesteld.

De meeste hypotheken worden echter voor langere tijd vastgezet, 10 jaar is erg populair. Die rente wordt door de markt bepaald en is al opgelopen. De UK en VS 10- jaar staatsleningen moeten al bijna 4% betalen, dit was een paar maanden geleden nog maar 1,5%. Dit ondanks interventie van die centrale banken door deze leningen op te kopen met "bijgedrukt" geld. ( broekzak->vestzak )

Dit laat de hypotheekrente al oplopen (ook in Europa) domweg omdat geldschieters meer rendement nodig hebben voor het grotere risico. ( zowel op wanbetaling als inflatie )



Link naar reactie
Delen op andere sites

In Europa valt het voorlopig gelukkig nog mee. Ik ben om de redenen die je aangeeft van de praktijken in UK/US daarom ook een groot voorstander van een zeer grote overheidscontrole op de posities van de banken (liquide, solvabel, etc). Het zijn de centrale banken die moeten bepalen wat er moet gebeuren met de rente en niet de banken zelf. De US heeft alweer een instantie in het leven geroepen vandaag (iets met drie letters) die dit soort praktijken moet gaan reguleren.

VU+ Solo2 - WaveFrontier T90 - Spaun 4/1 SAR 411 WSG - Inverto Quad Black Ultra - Belden H125 - LG 60PM6700 - 13E-19.2E-23.5E-28.2E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel ik persoonlijk er nog weinig van merk, behalve dat mijn werkgever aangeeft dat het allemaal minder gaat, merk ik dat mijn dienstverlenend bedrijfje steeds meer aandacht krijgt van nieuwe klanten. Vooral om dat mijn tarieven interessanter zijn dan de grote jongens.

 

Het valt mij overigens op, dat de media hoe dan ook goed nieuws en een oplopende economische groei aan het verkondigen zijn. Dit begrijp ik wel maar deze crisis is anders dan de voorgaande crisissen. Het begint van boven, dus de banken, daarna de bedrijven en daarna de consumenten en daarna zijn de banken weer aan de beurt.

 

Mijn standpunt is dat deze crisis voorlopig niet voorbij zal zijn en dat de crisis nog steeds niet halverwege is.

 

Voor de mensen die het niet kunnen missen, gaat zorgvuldig om met uw geld en laat u niets wijsmaken.

Openbox sg9 HD PVR

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist wat nieuwe cijfers gehoord. Huizenprijzen in US dalen nog steeds, werkeloosheid gaat nog steeds naar 10% in Nederland, recessie in Oost Europa word dramatisch en in de rest van Europa is het einde van de neergang ook nog niet in zicht. Banken vertrouwen elkaar nog steeds niet (daardoor die hogere rentes) en de opleving was geen opleving maar een kleine strubbeling in de verdere neergang (zoals je dat ook wel eens een paar maandjes hebt in een opgang).

 

Daarnaast heb je natuurlijk nog het verhaal van de inflatie die de laatste jaren heel laag is geweest. Ik weet niet hoe het met jullie zit maar wat ik vroeger voor een gulden kocht daar moet ik nu een euro voor betalen en mijn loon is nooit vermenigvuldigd met 2,20371. Boekhoudtruucjes??? Dacht het wel!!!

 

De steeds lagere rentestand speelt hierin ook een hele grote rol omdat dit voor veel mensen (met hypotheek, lening) vaak de grootste last is. Kan je je voorstellen als de rente de lucht in gaat vliegen, de benzineprijzen weer skyhigh worden, de supermarktoorlog er niet meer is en de fabrikanten weer prijzen gaan vragen waarmee ze weer een beetje geld gaan verdienen. Dat worden inflaties zoals we die in de jaren 70 hebben meegemaakt toen de lonen bijna maandelijks verdubbelden en de huizen van 30.000 gulden naar 120.000 gulden stegen binnen een paar jaar.

VU+ Solo2 - WaveFrontier T90 - Spaun 4/1 SAR 411 WSG - Inverto Quad Black Ultra - Belden H125 - LG 60PM6700 - 13E-19.2E-23.5E-28.2E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Daveys
Dat worden inflaties zoals we die in de jaren 70 hebben meegemaakt toen de lonen bijna maandelijks verdubbelden en de huizen van 30.000 gulden naar 120.000 gulden stegen binnen een paar jaar.


Grappig, mijn huis is / was sinds 1993 tot 2009 3x over de kop gegaan. Dit zou theoretich niet mogelijk moeten zijn en is gebasseerd op slim boekhouden door... volgens mij meneer Zalm.
Er is op deze manier enorm veel geld gecreerd wat overigens ook de economisch groei van de laatste jaren heeft veroorzaakt. Geld uit lucht confused

edit: ernstige gebrek in sinds opbouw blush

Openbox sg9 HD PVR

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van 93 tot 2000 zal je grootste deel zitten hoogstwaarschijnlijk en in 93 kreeg ik nog guldens en geen euro's wink

VU+ Solo2 - WaveFrontier T90 - Spaun 4/1 SAR 411 WSG - Inverto Quad Black Ultra - Belden H125 - LG 60PM6700 - 13E-19.2E-23.5E-28.2E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...