Ga naar inhoud


[DM7025+] Draaibare opstelling / Configuratie in Dreambox


kaaskopje

Aanbevolen berichten


  • Reacties 35
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

nee, vGnp bedoelt de schotelhoek. die waarde is juist als je geen motor hebt, dan klopt de schotelschaal prima, want daar zitten de satellieten op het hoogste punt in de buurt vh zuiden. maar het zal allemaal wel staan in je handleiding van de motor, lees dat maar eens eerst smile

mijn stab staat gericht pal op het zuiden ietwat naar het noorden achterover geheld, dus kom ik lager uit dan de 30 die het ongeveer moet zijn.

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor een moteck zijn de waardes van de hoeken wat anders dan bij een stab, maar het principe is hetzelfde. netjes uitgelegd ook voor een moteck:

 

http://thaskull.tripod.com/diseqc.htm

 

succes! smile

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: kaaskopje
Ik snap er niks meer van


Je had uitgericht op Astra. Maar je had je rotor nog op nul. Da's niet goed.
Ik denk dat het kwartje nog niet helemaal gevallen is. Ik zal proberen het toe te lichten.

Je hebt de zogenaamde Clarke Belt. Dit is een gebied op circa 36000 km boven de evenaar, waar al die satellieten hangen.
Van die Clarke Belt kun je, zo'n beetje waar je ook bent op de wereld, ongeveer 1/3 zien. Die Belt heeft altijd een hoogste punt. WAAR JE OOK BENT OP DE WERELD. Probeer je dat even voor te stellen. Woon je bijvoorbeeld in Polen, dan zal daar een andere satelliet het hoogste punt zijn. Of er hangt op het hoogste punt geen satelliet (!)
Voor ons in Nederland geldt dat dat hoogste punt op ongeveer 5 graden oost zit. Alle andere satellieten in die belt die je in Nederland kunt zien hangen lager. Zowel oostelijk als westelijk van dat hoogste punt.
Simpel schetsje:

2pyru6e.jpg

Het gaat er bij het afstellen van de rotor/schotel combinatie om dat je die boog volgt, en dus ook alle satellieten op die boog ontvangt. En, met wat er al gezegd is in deze thread, het maakt eigenlijk niet uit op welke satelliet(en) in die boog je uitricht voor het afstellen. Als die boog goed staat ingesteld in je rotor/schotel combinatie (waarbij het meeste al mechanisch in de rotor zit) dan richt je uit op een van de satellieten op die boog en heb je die anderen bijna vanzelf.
Maarrrrr....

Je kunt dus, als je rotor nog op nul staat, maar op 1 satelliet uitrichten, namelijk die die op het hoogste punt staat. Voor alle anderen geldt dat de rotor linksom of rechtsom zal moeten draaien om die boog te volgen. En dus nooit op 0 kan staan. Zoals jij had met Astra.
Zodra je dus op een andere satelliet dan Sirius wilt uitrichten komt je tuner in beeld. En moet je rotor aangesloten zijn. Wil je op 19,2 uitrichten? Kies in je tuner voor een kanaal op 19,2. Je tuner stuurt de rotor een bepaalde hoek linksom, en zet de schotel daar waar hij 19,2 verwacht. Dan kun je schotel en rotor op 19,2 afstellen.
Wil je uitrichten op 28,2? Kies in je tuner voor een kanaal op 28,2, je tuner stuurt de rotor daar naar toe waar hij 28,2 verwacht en je kunt gaan afstellen.
Wil je uitrichten op X? Kies een kanaal op X, de tuner stuurt de rotor naar X, en je kunt afstellen.
Je kunt dus voor X invullen wat je wilt.

Je tuner berekent dit met de latitude en longitude die je voor je woonplaats of opstelling hebt berekend of opgezocht, en in je tuner hebt ingevoerd. Die moeten dus WEL correct zijn. En, geldt altijd: PAAL WATERPAS.

Want stel je voor, je hebt een schotelopstelling waarbij het zuiden wordt afgedekt door het schuurtje van de buurman. Zou je dan je schotel niet kunnen afstellen? Natuurlijk wel, maar je neemt gewoon een paar andere satellieten dan Sirius voor het afstellen. De enige pech is dan dat je Sirius niet kunt ontvangen.

Ik hoop dat als je dit gelezen hebt, jij deze denkwijze nu ook hebt.

vGnp





VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kwartje was wel gevallen hoor.

Eerder in dit topic gaf iemand aan dat het geen probleem was om op de Astra te zorgen dat je maximaal ontvangst hebt om vervolgens de rotor op de mast te draaien naar de juiste positie, wat overeenkomt met de stand waar de motor hem wilt hebben.

 

Bij die stap ben ik nu. Ik heb ontvangst, de rotor zit verkeerd op de mast.

Dus de volgende stap is de juiste rotopositie op de mast en dan doet de dreambox de rest.

Aan mij is dan nog te kijken of ik op oost en op west ook de juiste stand heb.

 

Maar ik geloof zeker dat de informatie in dit topic mij uitstekend geholpen heeft

 

Elk probleem wat je oplost, heb je zelf gecreëerd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...