Ga naar inhoud


uitrichten van lnb's op BIG BISAT


loewe fan

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Allereerst wil ik de Satboer bij wie ik dit besteld heb graag het advies geven om bij verkoop van een schotel de volgende keer mee te denken met de klant om te voorkomen dat men de verkeerde Lnb's besteld.

Ik heb het volgende probleem met het afstellen van 3 Lnb's (Edison Octo)op de BIG BISAT.

Ik ben nu al twee dagen bezig geweest om de deze schotel goed uit te richten op de volgende satellieten.(19,2 23,5 42,0).

Nu is het zo dat volgens de Alignment Software de schotel op de eurobird 1/28,5 uitgericht moet worden met een Elavtion van 27,14

en een draaing naar links moet hebben van 16,89.Het gekke is overigens dat de Eurobird 1 op de 28,2 zit volgens mij.

De Latitude:51,7868

De Longtitude:6,0053 (plaats Nutterden in Duitsland)

Ik weet inmiddels dat ik voor de Astra 3 een andere Lnb moet kopen bv een Alps Quatro.Anders past het niet.

Ik heb nu op de Astra 1 en de AStra 2 goed signaal en beeld.

Als ik nu de Turksat of de Astra 3 probeer te krijgen lukt dit voor geen meter,Ik heb natuurlijk voor de Astra 3 wel eerst de Astra 1 aan de kant gedaan om ruimte te krijgen.

Mijn vraag is dus nu of iemand weet hoe ik die turksat en die astra 3 kan krijgen en of het nog wat uitmaakt hoe je die lnb houders op de rail plaatst (rechts/linksom).

Gaarne jullie reactie.

 

groet,

 

Loewefan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Eigenlijk gebruik je het best lnb's van het type Alps met smalle hals, dan kom je nooit in de problemen.

Verder moet je je nauwkeurig houden aan het resultaat van de alignment software.

Ik begrijp dat je 3 satellieten wil ontvangen: Astra1, Astra3 en Turksat. De alignment software geeft waarschijnlijk aan dat je de schotel moet uitrichten op Astra2. Hoe ga je dan te werk?

 

Je hebt 4 lnb houders op de Big Bisat en je wil slechts 3 satellieten ontvangen... Zet ze er maar alle vier op!

Als je IN de schotel kijkt zal de meest rechtse lnb-houder voor Turksat zijn, en de 2 meest linkse voor de beide astra's. Zet voorlopig de "overblijvende" lnb-houder MET lnb op de 0 (nul) positie, kantel de schotel en stel de elevatie in zoals aangegeven. Richt de schotel nu maximaal uit op Astra2.

 

Eenmaal dit geklaard haal je de lnb terug uit de houder op 0°, je plaatst de andere 3 houders (met lnb's) op de aangegeven graden en normaal gezien moet je nu op alle 3 satellieten goed signaal hebben; bijregelen kan maar een kwestie van millimeters zijn.

Gerdy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Gerdy,

 

Allereerst bedankt voor je reactie.

Jij zegt dat als je In de schotel kijkt de Turksat de meest rechtse Lnb moet zijn.

Begrijp ik het goed dat als ik vanaf de ophang beugel kijk de Turksat de meest linkse Lnb moet zijn en de Astra 1 de meest rechtse.De tekening van Visiosat zegt namelijk het net andersom.

 

Loewefan

Link naar reactie
Delen op andere sites

of anders gesteld: als je ontvangst hebt op jouw Astra 1 -lnb(19 O) EN Astra 2-lnb (28 O) dan zit de Turksat-lnb langs de kant van je Astra 2 -lnb

 

 

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je achter de schotel staat komen de signalen van Turksat van links en worden in de schotel naar de rechter lnb weerkaatst. Staat er links een obstakel, dan kan dat de reden zijn waarom Turksat niet of net niet binnenkomt...

Gerdy

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ edbe,

dus op 11 juni j.l. was NIET je allerlaatste posting op dit forum.....

(t.b.v. de moderator: mijn excuus op voorhand voor deze off-topic opmerking)

Dreambox DM8000 rev 1.2 OpenPli 4.1
Visiosat Big Bisat, 7 x twin lnb Alps 28E-23E-19E-13E-7E-1W-5W
2 x EMP-Centauri P.168-W V2
Satlook NIT Color

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het dan kunnen dat ik de Turksat en de Astra 3 niet kan ontvangen omdat de schotel te laag hangt, en het huis van de buren het signaal blokkeert.

Ik kan dus wel de Astra 1 en de Astra 2 ontvangen.

Het lijkt me dan ook dat ik de Astra 3 ook makkelijk moet kunnen ontvangen.

Het lijkt wel of ik rechts van het 0 punt niets kan ontvangen.

Als ik nu een Alps quatro voor de Astra 3 naast de Edison Octo voor Astra 1 plaats zou ik dan de Astra 3 wel kunne ontvangen,of is de Edison te groot om dit zo te doen.

 

mvgr,

 

loewefan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: loewe fan
We hebben nu de schotel verplaats


Wat is dat toch met die big bisat, was laatst in Dld en daar waren 2 mensen 2 zaterdagen bezig. Weet niet waarmee, maar volgens mij lukte het voor geen meter. We hebben ons overigens goed vermaakt met het kijken naar de werkzaamheden :-)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Hendrik6073
Origineel bericht van: loewe fan
We hebben nu de schotel verplaats


Wat is dat toch met die big bisat, :-)


nou daar is niks mee, is een mooie degelijke schotel, je moet het gewoon goed uitrichten....

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is inderdaad een mooi ding die big bisat. Het afstellen is zeer simpel, gewoon eerst op Astra 19.2 afstellen en daarna (in mijn geval) 4 west en de rest is dan een kwestie van er tussen zetten. Zelfs bij zware buien is het signaal niet weg te krijgen. Ik heb er 9 lnb's op (4/5 west, 1 west, 4/5 oost, 9/10 oost, hotbird, astra's en 39 oost, maar die laatste ga ik nog verplaatsen naar 42 oost denk ik). Het is zonde om er maar 3 lnb's op te zetten.

Dm8000-Newnigma \\ Big-Bisat \\ West: 5/0,8 Oost:4,8/9/13/19,2/23,5/28,2/42 \\ Ziggo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...