Ga naar inhoud


beantwoorden bij hulp


Gast aila

Aanbevolen berichten

Ik zit nu toch al een tijd op dit forum en wat me helaas opvalt zijn 2 dingen:

 

1. wie zoekt zal vinden, eerst kijken, zoekfunctie gebruiken of met google kom je al een heel eind.

 

2. Als er dan toch een vraag wordt gesteld die opgezocht had kunnen worden (zoals 90% van de vraagstellingen) komen er toch veel antwoorden die in de richting gaan van punt 1.

 

maar het is toch een forum, niet iedereen is even goed in het zoeken, of zoekt snel een antwoord (ook een forumonderdeel), ik besef ook wel dat er veel dezelfde vragen komen maar is het dan zo een groote moeite om deze vraag te beantwoorden zoals ik zal bij de tread van Menneke had het antwoord toch al direct gegeven kunnen worden zonder daaraan 4 pagina's tekst te wijden.

 

Ik hoop dat de hulp, gebruiksvriendelijkheid en collegiale inzet van al de leden verwacht mag worden en domme vragen bestaan niet, laten we het forum daarom hoog houden, iedereen proberen te helpen en kennis te delen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Volgens mij ging het ook niet over het feit dat iemand niet geholpen mag worden.

 

Ik zag het zo: Iemand koopt een nieuwe stereo in de winkel en stopt de stekker

in het stopcontact en komt erachter dat hij niet weet hoe de bediening werkt.

In plaats van een handleiding te raadplegen gaat hij de winkel bellen om te vragen

hoe de bediening werkt. Wat zegt de winkel dan? Hebt u de handleiding al gelezen.

Als Menneke had aangegeven ik ben aan het lezen en zoeken maar ik kom er niet

uit was het een heel ander draadje geworden.

 

Daar deed Menneke moeilijk over en bleef er ook nog een eigenwijs in volharden.

 

Als ik het verkeerd heb dan bied ik bij dezen mijn excuses aan.

 

Gr. Jake

 

2x Dreambox DM800 and Wavefrontier.

------------------------------------

 

Assumption is the mother of all fuckups

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is de toon die de muziek maakt!

Menneke stelde een vraag en kreeg daarop een logisch antwoord. Vevolgens gaat hij hoog van de toren blazen en probeert met moeilijke woorden (en correctie van iemands taalgebruik) zijn intelligentie te tonen en anderen te imponeren. Daar maak je op dit forum (en ook in het dagelijkse leven) geen vrienden mee. Respect moet je nu eenmaal verdienen door respect te tonen.

Mijn ervaring hier is, dat je op elke zinnige vraag een zinnig antwoord krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jake Blues
Iemand koopt een nieuwe stereo in de winkel en stopt de stekker
in het stopcontact en komt erachter dat hij niet weet hoe de bediening werkt.
In plaats van een handleiding te raadplegen gaat hij de winkel bellen om te vragen
hoe de bediening werkt. Wat zegt de winkel dan? Hebt u de handleiding al gelezen.

Ik wil hier helemaal niet de vorige draad verderzetten, maar ik wil toch het volgende kwijt:

- die winkelier heeft geld verdiend aan die klant, en dus kan hij toch wel een zekere service verwachten. Ik denk ook niet dat er veel winkeliers zo zouden reageren, zou commercieel gezien toch niet slim zijn om een grof antwoord als "hebt U de handleiding al gelezen" te geven.

- dit is een forum waar vragen mogen gesteld worden. Er wordt zelfs gezegd dat er geen domme vragen bestaan, enkel domme antwoorden. Als je niet wil antwoorden, geen probleem, niemand verwacht iets

- als je vindt dat een vraag "dom" is, negeer ze dan AUB. Als de vraagsteller helemaal geen antwoorden ontvangt, dan zal hij ook nog wel eens nadenken (zelfregulerend systeem)

- het geven van een correcte reply kost vaak evenveel moeite als "heb je de handleiding al gelezen", en is toch zoveel vriendelijker

- misschien was een subforum voor beginners met "domme vragen" wel interessant geweest!

VU+Solo2 (OpenATV), VU+ Duo (OpenPLI), DM600PVR (OpenPLI), Triax 78cm met Powertech DG-380 rotor én 4 Inverto Multi Dielectric LNB's, Maximum E85 met 6 LNB's, Triax 78cm met 4 ALPS LNB's, Technisat Multytenne Twin, Sony 46EX500, Intel NUC (OpenELEC), Raspberry Pi2 (OpenELEC), Synology DS415play NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: martin52
Het is de toon die de muziek maakt!
Menneke stelde een vraag en kreeg daarop een logisch antwoord. Vevolgens gaat hij hoog van de toren blazen en probeert met moeilijke woorden (en correctie van iemands taalgebruik) zijn intelligentie te tonen en anderen te imponeren. Daar maak je op dit forum (en ook in het dagelijkse leven) geen vrienden mee. Respect moet je nu eenmaal verdienen door respect te tonen.
Mijn ervaring hier is, dat je op elke zinnige vraag een zinnig antwoord krijgt.

Jij denkt er natuurlijk over wat je wil, maar ik stelde een normale en vriendelijke vraag. En lees de reactie van hemertje er maar eens op na... Hij heeft de aanzet gegeven. Of moet ik gewoon zo'n grof antwoord over me heen laten gaan? Ik voelde me aangevallen, en reageerde. Als hemertje "normaal" had geantwoord, was deze zever hier allemaal niet nodig geweest. En nu ben ik blijkbaar de schuldige.

PS. Ik heb helemaal niet opzettelijk "moeilijke" woorden gebruikt. Ik heb nu eenmaal respect voor de taal en probeer ze correct te gebruiken.

VU+Solo2 (OpenATV), VU+ Duo (OpenPLI), DM600PVR (OpenPLI), Triax 78cm met Powertech DG-380 rotor én 4 Inverto Multi Dielectric LNB's, Maximum E85 met 6 LNB's, Triax 78cm met 4 ALPS LNB's, Technisat Multytenne Twin, Sony 46EX500, Intel NUC (OpenELEC), Raspberry Pi2 (OpenELEC), Synology DS415play NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reactie van Hemertje: heb jeje handleiding of menu al wel eens doorgelopen?

Jouw reactie: Stelt U vaak oratorische vragen?

Sorry, ik wist niet dat beginners geen vragen mochten stellen op dit forum. Mijn excuses dat U 20 seconden van uw ongetwijfeld kostbare tijd besteed hebt aan dit antwoord, terwijl het eigenlijke antwoord U waarschijnlijk evenveel moeite zou gekost hebben - maar U koos er, om welke reden dan ook, toch voor om sarcastisch in plaats van informatief te zijn.

 

Dank U wel.

 

 

Zoals ik al zei. Het is de toon die de muziek maakt.

Voor mij is dit einde discussie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: martin52
De reactie van Hemertje: heb jeje handleiding of menu al wel eens doorgelopen?

Zie je dan echt niet in dat de bovenstaande reactie sarcastisch bedoeld is?

Ik stel een normale vraag, en krijg een sarcastisch antwoord. Mag ik dan AUB ook sarcastisch terug reageren?

VU+Solo2 (OpenATV), VU+ Duo (OpenPLI), DM600PVR (OpenPLI), Triax 78cm met Powertech DG-380 rotor én 4 Inverto Multi Dielectric LNB's, Maximum E85 met 6 LNB's, Triax 78cm met 4 ALPS LNB's, Technisat Multytenne Twin, Sony 46EX500, Intel NUC (OpenELEC), Raspberry Pi2 (OpenELEC), Synology DS415play NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Menneke
Origineel bericht van: martin52
De reactie van Hemertje: heb jeje handleiding of menu al wel eens doorgelopen?

Zie je dan echt niet in dat de bovenstaande reactie sarcastisch bedoeld is?

Ik stel een normale vraag, en krijg een sarcastisch antwoord. Mag ik dan AUB ook sarcastisch terug reageren?


ik heb je geen sarcastisch antwoord gegeven Menneke, dat maak jij er weer van. ik heb je zelfs aangegeven eens ff in het menu rond te kijken of de handleiding te lezen, wanneer je dat gedaan had was je ongetwijfelt deze mogelijkheid tegengekomen en had jeje gewenste antwoord gelezen.

de vraag die je stelt hoort onder de categorie normaal gebruik van een satellietontvanger en ondanks dat je misschien nieuw bent met de materie mag ik er dan toch wel vanuit gaan dat jeje enigzins verdiept hebt in o.a. de handleiding waarin dit haarfijn staat uitgelegd, tenslotte kan je wel aangeven hoe je het niet wilt hebben dus daar heb je dan al wel over nagedacht.

maar blijkbaar plaats je liever op een forum ff een vraag ipv om je heen te lezen, het is tenslotte nog altijd zo dat als je zelf op zoek bent geweest je het antwoord je beter zal heugen. dit bovenstaande lijkt me juist de definitie van educatie, of hebben ze je vroeger op school ook alles met de paplepel ingegeven zonder ergens over te hoeven nadenken...?

DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs

Hemertje.Dreambox Webmaster

Sat-nerds Moderator

Plinux Member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: hemertje
maar blijkbaar plaats je liever op een forum ff een vraag ipv om je heen te lezen

Nogmaals: wat is daar verkeerd mee?

Als U het niet eens bent met die instelling (en dat is uiteraard uw goed recht); waarom dan niet gewoon mijn vraag negeren?
Wat geeft U het recht om te oordelen over de manier waarop ik mij wil informeren?

Mag ik je tenslotte eerlijk vragen waarom je mij niet meteen het goede antwoord gegeven hebt, ipv mij te verwijzen naar waar ik het eventueel kan vinden? Dat geeft een superioriteitsgevoel weer, hoe je het ook draait of keert.

VU+Solo2 (OpenATV), VU+ Duo (OpenPLI), DM600PVR (OpenPLI), Triax 78cm met Powertech DG-380 rotor én 4 Inverto Multi Dielectric LNB's, Maximum E85 met 6 LNB's, Triax 78cm met 4 ALPS LNB's, Technisat Multytenne Twin, Sony 46EX500, Intel NUC (OpenELEC), Raspberry Pi2 (OpenELEC), Synology DS415play NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Menneke
Origineel bericht van: hemertje
maar blijkbaar plaats je liever op een forum ff een vraag ipv om je heen te lezen

Nogmaals: wat is daar verkeerd mee?

Als U het niet eens bent met die instelling (en dat is uiteraard uw goed recht); waarom dan niet gewoon mijn vraag negeren?
Wat geeft U het recht om te oordelen over de manier waarop ik mij wil informeren?

Mag ik je tenslotte eerlijk vragen waarom je mij niet meteen het goede antwoord gegeven hebt, ipv mij te verwijzen naar waar ik het eventueel kan vinden? Dat geeft een superioriteitsgevoel weer, hoe je het ook draait of keert.


daar is dat verkeerd mee dat dan een drukbezocht forum zoals dit onoverzichtelijk wordt wanneer duizenden leden dagelijkse basisvragen hier gaan vragen waar ze mijns inziens niet thuishoren.
verder heb ik je wel het goede antwoord gegeven en je de juiste richting aangegeven waar jeje oplossing kan vinden maar daar was jij niet van gediend van dit antwoord want je had blijkbaar een uitgekauwd antwoord verwacht.

DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs

Hemertje.Dreambox Webmaster

Sat-nerds Moderator

Plinux Member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, heb de aangehaalde thread van Menneke niet gelezen, maar sluit me geheel bij Alia aan.

 

Origineel bericht van: aila

1. wie zoekt zal vinden, eerst kijken, zoekfunctie gebruiken of met google kom je al een heel eind.

 

2. Als er dan toch een vraag wordt gesteld die opgezocht had kunnen worden (zoals 90% van de vraagstellingen) komen er toch veel antwoorden die in de richting gaan van punt 1.

 

Ik mag hier dan wel heel weinig posten maar lees wel ontzettend veel. Het valt mij ook op dat je dit soort antwoorden continu tegkomt op dit forum. Waarom toch??? Zulke antwoorden kost je net zoveel tijd als de vragensteller netjes uitleg geven, en als je de vraag niet aanstaat sla je hem toch gewoon lekker over en ga je iemand anders helpen!?!? Maar nee hoor, Altijd wordt er maar geschermt met: "gebruik de zoekfunctie maar" o.i.d. En als zulke dingen dan eerder gevraagd zijn, help hem dan even op weg met een zoekterm of zelfs een linkje. Kost net zoveel tijd en moeite als iemand af gaan zitten katten.

 

Gevolg van dit soort gedrag is dat bijna niemand meer iets durft te vragen hierzo... Zelf had ik dat laatst nog. Was aan het stoeien met een HDD inbouwen en wist even niet welke kabeltjes ik moest gebruiken. Dan kun je 2 dingen doen, OF een vraag stellen (met als gevolg dat je waarschijnlijk reacties gaat krijgen dat het inbouwen van een HDD al 100den keren eerder behandeld is), OF gaan zitten zoeken. Gevolg: na 2 avonden zoeken toch maar een vraagje stellen. Er is namelijk al zoveel over geschreven dat je door de bomen het bos niet meer ziet... De ene thread is weer voor een andere box, de andere blijkt bij nader inzien toch weer over een voeding o.i.d. te gaan, de volgende gaat weer over een externe HDD, of een soortgelijke vraag wordt afgedaan met "is al behandeld, zoek eerst zelf maar...

 

En hier loop je dus continu tegen aan, of het nou een vraag over sofware is, over hardware of whatever, telkens lijkt het dat hier al o zo vaak over gesproken is, maar blijkt het toch net even andere box, proggje of wat dan ook te zijn.

 

Kortom, VOORKOM DAT MENSEN HIER NIKS MEER DURVEN VRAGEN!!! Dat is heel erg zonde van dit forum waar zo veel kenners zitten.

 

En voor degene voor wie een vraag te simpel is, sla hem dan over!!! Zoals ergens hierboven ook al eerder gezegt, als een iedereen dat dat doet snapt de vragensteller ook wel dat hij fout bezig is en lost dat zichzelf wel weer op.

 

En als ook de simpele vragen nou eens normaal beantwoord worden betekend dit ook dat er er de volgende keer weer een nuttige thread extra naar boven komt in de zoekfunctie, dus dat helpt dan ook weer voorkomen dat die vraag NOG een keer gesteld gaat worden...

 

Ik hoop dus werkelijk dat de heren MOD's nu eens iets doen tegen die wannabe MODs die menen dat zij iedereen maar af kunnen kappen...

 

Of misschien moet er maar een subforum aangemaakt worden voor DB beginners. Dan kunnen daar net zo vaak de zelfde vragen gesteld worden als men maar wil, en is iedereen die daar gaat lezen van te voren gewaarschuwd dat daar naar de bekende weg gevraagd wordt. En de forum leden die hun nieuwe DB collega's WEL op weg willen helpen zullen dat dan zeker blijven doen!

 

Q

 

 

 

 

 

VU+ Solo2,

VTI

Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: hemertje
daar is dat verkeerd mee dat dan een drukbezocht forum zoals dit onoverzichtelijk wordt wanneer duizenden leden dagelijkse basisvragen hier gaan vragen waar ze mijns inziens niet thuishoren.

Dat is dan uw mening, maar die vind ik niet terug in de forumregels. Daar zou dan ook vermeld moeten worden vanaf welk niveau jij het goed vindt dat hier vragen verschijnen.

Moderator: is het mogelijk om een subforum "basisvragen" in te stellen, zodat het niet meer onoverzichtelijk wordt voor hemertje?

VU+Solo2 (OpenATV), VU+ Duo (OpenPLI), DM600PVR (OpenPLI), Triax 78cm met Powertech DG-380 rotor én 4 Inverto Multi Dielectric LNB's, Maximum E85 met 6 LNB's, Triax 78cm met 4 ALPS LNB's, Technisat Multytenne Twin, Sony 46EX500, Intel NUC (OpenELEC), Raspberry Pi2 (OpenELEC), Synology DS415play NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk heeft iedereen gelijk.. ja er worden veel vragen meermaals gesteld, en ja je leest regelmatig als 1ste antw. had je even moeten zoeken dan had je het gevonden.

 

Een nieuwe rubriek aanmaken heeft geen zin want dan krijg je weer discussie over waar had dit nu gepost moeten worden.

 

Eigenlijk kunnen alleen de mods (mod heeft altijd gelijk praktijk praktijk in acht genomen) dit oplossen, gewoon onnutige posts verwijderen maar dat is onmenselijk veel werk.

 

Als je het mij vraagt gewoon beantwoorden, desnoods met een link naar de search wat had kunnen gebruikt worden om het antw te vinden.

 

Iets zoeken op het net is ook een kunst ! googlen zoals we het ondertussen al dikwijls noemen kan niet iedereen 'even goed' :P

 

Dreambox DM800HD met de laatste Nabilo

Visiosat Big Bisat - Astra 28.2E / Astra 23.5E / Astra 19.2E / Hotbird 13E / Eurobird 9E / Sirius 4.8E / Thor 0.8W / AB3 5W

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Menneke

Moderator: is het mogelijk om een subforum "basisvragen" in te stellen, zodat het niet meer onoverzichtelijk wordt voor hemertje?


Zwak hoor, daar dwing je respect mee af.

Er zijn weinig leden die geen advies of hulp willen geven.
Maar als je als lid al wat langer de topics volgt en herhaaldelijk dezelfde vragen tegenkomt, dan geeft dat toch enige tegenwicht om antwoord te geven.

En dan kun je wel zeggen: reageer dan niet op de vraag, maar daar is de topicstarter ook niet mee geholpen.
En ja, als iemand aangeeft dat hij/zij al enige moeite heeft genomen, dan helpt dat zeker.

En wat betreft de vergelijking met de dealer die aan z'n klant verdient en daarbij een soort service hoort te verlenen, die gaat hier mank.
Sat4all verdient niet aan z'n leden.

Dit probleem is overigens niet sat4all gerelateerd, maar komt vaker voor bij diverse fora. Vaak wordt er even een vraagje gesteld, wordt er antwoord verwacht, en vervolgens laat diegene niets meer van zich horen over enige afloop.

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...