Ga naar inhoud


Stuur print liebherr diepvries


ad123

Aanbevolen berichten

Eigenaardig (en hoopgevend) dat het relais slechts de halve spanning krijgt. Dit geeft aan dat het stuurIC hoogstwaarschijnlijk OK is. Ofwel is de voedingspanning geen 24 Volt maar een stuk lager, ofwel is de stuurtransistor (vermoedelijk op de relaisprint naast de vrijloopdiode en de elko's)niet verzadigd = onvoldoende aangestuurd of te lage versterking = transistor vervangen (wel een C type nemen). Dus even de collector - emitter spanning meten en de stuurstroom. Indien onvoldoende stuurstroom moet men verder zoeken kant stuurprint.

Het schema van de vermogenprint (en in mindere mate de stuurprint)is heel eenvoudig op te maken.

Indien je een foto maakt van de onderkant (printsporen)is dit misschien zo te doen. Wat is het type N° van de stuurstransistor?

Gr, Dany

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb het schema opgenomen. Het IC is een PIC microcontroller (microchip)16F88 of equivalent, speciaal geprogrammeerd voor deze toepassing. Dus als deze defect is kun je het vergeten. Verder is de voeding van het relais (24 Volt) en van de PIC ( 5 Volt)gewoon via weerstand/condensator van de 230 V netspanning afgeleid = dus zonder trafo. Elektronika (ook de NTC) staat dus op netspanning !Beide voedingen staan in serie, met de PICvoeding bovenaan.Op de elko naast de zwarte diodes moet dus minimum 29 V staan. Op de elko naast de flatcable moet 5 Volt staan = voeding stuurkaartje met de PIC. Ongebruikelijk maar de transistor staat parallel met het relais, dwz de transistor moet inkomen om het relais te laten afvallen. Als de PIC uitgang (pin 13)0 geeft is de transistor ingeschakeld en het relais af = niet koelen. Wordt deze hoog dan spert de transistor (positieve spanning basis tov emitter, want PNP)en komt het relais op = koelen. Hoop dat je hiermee verder kunt.

Gr Dany

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ik heb 2 rode pijlen bij soldeerpunten getekend die mij verdacht voor komen.

Als ik naar de copmponenten-kant van de print kijk zie ik dat daar een onderdeel ontbreekt? Of zie ik dat verkeerd?

Als dat niet zo is, dan zou ik het even goed door-solderen. Ziet er als 2 slechte verbindingen uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 jaren later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...