Ga naar inhoud


[IDL7000/Lemon070] Tijdens opname van ASTRA 1 geen beeld (signaal) op ASTRA 2.


marah

Aanbevolen berichten

Gast Invertist
Origineel bericht van: marah

Citaat:
Ik neem aan dat je bedoelt: er zijn twee twin-LNB's. Van elke Twin-LNB lopen er twee kabels naar een switch (in totaal zijn er dus twee switches). Vanaf switch 1 loopt een coax naar tuner 1, vanaf switch 2 loopt een coax naar tuner 2.
Klopt dit?


Nee, er is maar 1 switch. Op die switch komen 4 coax toe (= 2 van de LNB gericht op Astra 1 en 2 van de LNB gericht op Astra 2) en van de switch komen 2 coax binnen naar de Inverto.

Die switch ken ik niet (maar dat zegt natuurlijk niets), maar als het gewerkt heeft moet dat goed zijn.
Ik zie drie mogelijke oorzaken:
1- het deel van de switch dat de Astra 2 LNB verzorgt is kapot gegaan (ik heb zelf tweemaal met een switch hetzelfde gehad: langzaam maar zeker werd het signaal steeds slechter);
2- de Astra 2 LNB zelf is defect.
3- ergens is iets mis in de coax/F-connectors vanaf de LNB naar de switch (vocht?).

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Gast Invertist

En de oorzaak die wellicht het meest voor de hand ligt ben ik natuurlijk vergeten:

4- de Astra 2 LNB zat niet helemaal goed vast en is iets van zijn positie verlopen (dit kan ook gelden voor de gehele schotel: het is best mogelijk dat dan Astra 1 nog net wel en Astra 2 net niet meer voldoende signaal geeft).

 

PS: Let niet te veel op de signaalsterkte, die is nauwelijks van belang. Het gaat om de waardes voor de signaalkwaliteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de hulp en tips. Hopelijk blijft Astra 1 nu nog goed tot het buiten wat warmer wordt, tenzij ik een chineese vrijwilliger vind die vroeger de ladder op kan.

 

Ik zal het resultaat dan laten weten.

 

PS: inderdaad ik heb me verkeerd uitgedrukt, het is de onderste waarde (signaalkwaliteit) die van belang is.

Triax 80cm, 2 LNB, SmarDTV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Invertist

Nog één vraag: als je een opname maakt (momenteel dus van Astra 1), kan je dan tegelijkertijd nog naar alle zenders kijken (van Astra 1)?

Dit om zeker te stellen dat beide tuners een goede verbinding met de switch hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Invertist
Nog één vraag: als je een opname maakt (momenteel dus van Astra 1), kan je dan tegelijkertijd nog naar alle zenders kijken (van Astra 1)?
Dit om zeker te stellen dat beide tuners een goede verbinding met de switch hebben.


Ik heb de test gedaan met mijn lijst Favorieten (bevat 45 zenders) tijdens een opname van zender 2BE.
Op de bijgevoegd lijst staat OK of NOK:
OK = zender is nog te bekijken tijdens opname;
NOK = zender is niet te bekijken tijdens opname, van zodra opname is gestopt opnieuw beeld.

Hopelijk wil dit zeggen dater iets mis is met de switch en niet iets met een tuner?

Lijst_OK_NOK_opname.pdf

Triax 80cm, 2 LNB, SmarDTV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Invertist
Origineel bericht van: Homer
Hier juist het zelfde, kijken naar één en op France 3 niets opgenomen enkele die 00:00 gedoe!

Meestal komt dat voort uit een zeer slechte ontvangst.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Invertist
Origineel bericht van: marah
Ik heb de test gedaan ........
Hopelijk wil dit zeggen dat er iets mis is met de switch en niet iets met een tuner?

Ik kan hieruit slechts heel beperkt conclusies trekken:

1- je probleem is groter dan alleen niet naar Astra 2 kunnen kijken.

2- terwijl één tuner bezet is met een opname, kan je wel naar andere transponders kijken --> beide tuners werken en ook de beide coax-kabels zijn in ieder geval tot en met de switch in orde. Ook de LNB's voor Astra 1 zijn in orde.

3- je hebt voor beide tuners een gelijke schotelcombinatie --> als één tuner bezet is door een opname, moet je met de andere tuner nog steeds alle kanalen kunnen bekijken. Dat is bij jou niet het geval. Mogelijke oorzaken:
a- de LNB-sturing van één of twee tuners is niet in orde (is niet zo waarschijnlijk);
b- de DiSEqC-sturing van één of beide tuners is niet in orde
c- er is iets loos met één of beide switches (of de connectors)
d- er is iets loos met (de afstelling van) één of beide LNB's.

Sorry dat ik niet de vinger precies op de zere plek kan leggen: dat vergt toch even iets meer onderzoek, en dat wordt wat lastig om dat via het forum heen-en-weer te praten.

PS: Het is natuurlijk wel lekker weer om even op het dak te klimmen!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Invertist

Meestal komt dat voort uit een zeer slechte ontvangst.


Wel op de tnt stron die via doorlus aangesloten is op de lemon heb ik 80% ontvangst en 65% kwaliteit en heel mooi beeld!

Een en dezelfde lnb!

homer

80cm Schotel smart twin lnb tvv Vu+ 1Terab

 

Onlangs overgestapt naar Belgacom Tv

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Invertist
Origineel bericht van: Homer
Wel op de tnt stron die via doorlus aangesloten is op de lemon heb ik 80% ontvangst en 65% kwaliteit en heel mooi beeld!

Tsjaaa, ik kan zo niet beoordelen wat er loos is (hoewel een doorlus vragen om problemen is), maar opnames die een lengte van 0 hebben worden meestal veroorzaakt door een gebrek aan bruikbaar signaal.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast jjmbuist1

Sinds het installeren van de nieuwe firmware heb ik het zelfde probleem, het zou bij woordelijk van mij overgenomen kunnen zijn dus zit het probleem niet in zijn ontvanger, ik heb al van alles geprobeerd maar bv behalve BBC world komt er geen andere BBC zender in beeld, dus het zit hem vermoedelijk ergens anders in iemand een idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Invertist
Origineel bericht van: Homer
gelukkig ben ik bijna overgehaald om eens iets nieuws in huis te halen!

Dat is heel mooi, maar als het probleem in je antenne/kabels/connectors zit lost dat niets op......
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Invertist
Origineel bericht van: jjmbuist1
.....ik heb al van alles geprobeerd maar bv behalve BBC world komt er geen andere BBC zender in beeld, dus het zit hem vermoedelijk ergens anders in iemand een idee.

Om een zinvolle reactie te verwachten zal je toch even wat meer gegevens moeten neerpennen. Zoals de antenneconfiguratie, en het exacte probleem.
En misschien dat je aan de hand van de vragen die ik in dit draadje heb gesteld alvast wat kan onderzoeken en wat antwoorden kunt geven?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Invertist

Dat is heel mooi, maar als het probleem in je antenne/kabels/connectors zit lost dat niets op......


Das waar, De verbindingen nagegaan en niets gevonden!Zal wel zien wat het wordt.

groeten

homer

80cm Schotel smart twin lnb tvv Vu+ 1Terab

 

Onlangs overgestapt naar Belgacom Tv

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...