Ga naar inhoud


Satellliet ontvangst op een boot


Simian-Raticus

Aanbevolen berichten

Wat is de beste en goedkoopste oplossing voor een schotel op de boot.

 

Het gaat dus om een boot die in zuid frankrijk ligt. Ik wil graag astra 19,2 ontvangen ivm voetbal voor volgend jaar. Nu moet hij dus niet al te gevolig zijn voor begingen ivm ligt schommelen van de boot.

 

Wie heeft hier ervaring mee of heeft een oplossing.

Dreambox 800HD / Topfield 7700HSCI / Technisat Multytenne

Link naar reactie
Delen op andere sites


je ziet genoeg binnenschippers met een wokhuis (tracvision) of kathrein vlakschotel op hun mast

er zijn ook op campers (mobielwoningen) vaak automatische schotel automaten rete duur overigens

 

soortgelijke vlakschotel met automatische uitrichting zag je ook een tijd terug in het schotelforum. (koffer met antenne)

 

het is deinen of schommelen, dat was volgens mij erg afhankelijk van grootte tonnage en diepgang

een statief aan wal lijkt voor (aan of afmeren) aangelegd /leggen of aanmeren? schip/boot tv kijken een stuk voordeliger

 

ciao

 

man hee die schipperstermen ook altijd

had je maar naar de marine moeten gaan ipv de zandhazen wink

No What If's

Danny Vera, Vaya Con Dios

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Simian-Raticus
Daar heb ik ook aan gedacht. Echter als je bent aangelegd moet je alles weer opbouwen en dat probeer ik te voorkomen.


Je realiseert je wel dat die dingen vaak loeiduur zijn, neem ik aan? Vijftienhonderd euro voor zo'n automatisch volgsysteem (i.v.m. golven/bewegen van de boot) is nog niet eens de duurste die ik zo snel even via Google vind.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat uitrichten wordt na een paar keer steeds makkelijker, je zult waarschijnlijk al bij het vinden

van een ligplaats oog gaan krijgen voor goeie plekken om de schotel neer te zetten.

Ik zelf zou trouwens liever een grotere schotel dan die 60 cm die je noemde nemen, juist i.v.m.

het steeds opnieuw uitrichten. Je hebt meer signaal en regenreserve van een grotere schotel.

Ook wordt het niet optimaal uitgericht zijn wat verdoezelt. Met 60 cm zit je dan net aan de verkeerde kant van de streep.

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er liggen er genoeg in de haven met een schotel. Volgens mij ook veel Duitsers. Ga eens een keer met iemand praten om te kijken hoe die het heeft gedaan.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Edwinmtb
Er liggen er genoeg in de haven met een schotel. Volgens mij ook veel Duitsers. Ga eens een keer met iemand praten om te kijken hoe die het heeft gedaan.



Als je 5 ton voor zo'n boot hebt neergeteld, dan maakt 2500 eurietjes voor een automatisch
volgende schotel ook niet veel meer uit, denk ik.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had op een motorbootje van 8,50 meter een jaar of 10 een schotel gehad van 54 cm, was geen enkel probleem.

Ik had een stompje buis van 10 cm loodrecht op het dak gemonteerd waarin de kabel met een koppelstukje zat, de buis kon ik afsluiten met een plastic dop, als de schotel er af was.

aan de schotel zat net voldoende buis om de schotel 180 graden vrij over het dak te kunnen draaien, de buis van de schotel paste precies over het stompje op dak, op het onderste stukje buis had ik een moer gelast, waarin een vleugelbout paste.

In de buis van de schotel zat ook een kabel vanaf de lnb met een connector/koppelstukje.

 

Als we een ligplaats namen keek ik over het kompas op de boot uit welke richting het signaal van de sateliet kwam, nam daarbij een herkenningspunt in de verte, pakte de schotel uit de bergplaats, dop van de buis op dak, koppelstukje aan elkaar draaien, buis van de schotel op het stompje op dak zetten, naar het herkenningspunt draaien, binnen dan de signaalmeter van de box even op tv, heel even fine tunen, vleugelbout aandraaien en klaar, duurde amper 3 minuten.

 

Had de boot wel zo vastliggen dat hij niet teveel kon verdraaien, vanaf de bolder voor 2 lijnen gespreid naar de wal, vanaf de bolder achter ook.

 

Last van uitval door beweging, hadden wij praktisch nooit.

 

Een grotere schotel is gevoeliger voor beweging, op de wal zetten veel gedoe, komt er een statief bij, een bos kabel, statief moet niet omwaaien (Tegels?), etc.

 

 

 

ET10000 DVB-C C C C/T 2TB HDD.

SAT ET7000 ET6000  OpenPLI Triax 88 multifeed 4 quad LNBs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een zeiljacht van die afmetingen kun je het vergeten!

De wind heeft altijd een beetje vat op de mast/giek etc.

De rompvorm (kan verschillen) maakt dat alleen al heen-en-weer

lopen in de kajuit een minimale beweging veroorzaakt.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DVB-T is idd in frannkrijk aanwezig, echter afhankelijk van de plaats is hij redelijk te ontvangen. De FTA ontvangst is ook weer per regio verschillend. Ik weet ook niet waar ze dat op baseren wanneer een kanaal wel of niet fta is daar. Nb. ik vermoed niet dat frankrijk nederlandse wedstrijden live uitzend.

 

Over de boot kom ik vanavond wel even terug. Het is namelijk de boot van mijn schoonouders dus daar zal ik ff die vraag uitzetten. Het is in iedergeval een motorboot van +/- 8 meter, zo'n oude van staal. (Waarschijnlijk zal ik voor de kenners die belabberd omschrijven, mijn excuus)

Dreambox 800HD / Topfield 7700HSCI / Technisat Multytenne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...