Ga naar inhoud


[CT-5000 HD] zenderlijsten


alleyoop

Aanbevolen berichten


heb hier een CT-5000 HD combo, die fastscan zit er toch gewoon op?? (laatste firmware) heb gisteren nog zo'n scan gedaan omdat ned hd niets meer deed.

Gek is wel dat sommige zenders (SBS,veronica)nu een foute sat (hotbird) hebben.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze week de plus ontvangen en de zenderlijsten inclusief vast, draaibaar en DVB-T kunnen perfect uitgewisseld worden van en naar de CT-5000 HD combo zonder plus.

Wel belangrijk is het verschil hoe beide ontvangers omgaan met Diseqc. De oude versie kon bvb een uncommitted switch zoals de Satconn 10/1 of EMP-Centauri P168V2 aansturen waarop een vaste én een draaibare schotel werden aangesloten terwijl de nieuwe (plus) er niet in slaagt om de schotel te laten draaien. Ik heb beide toestellen eens aan een storage scoop gehangen en de manier waarop de herhalingen van de Diseqc-pakketjes worden doorgestuurd is niet identiek. Een snelle oplossing was het toevoegen van een simple 4-poorts committed switch tussen de tuner en de andere switch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's interessant! Ik heb hier een Spaun uncommitted (SUR420F), met aan één poort een Moteck (USALS sturing), en aan de overige 3 poorten gewone 4/1 switches en daarachter weer 12 vaste LNB's.

 

Bij het zappen van een vaste LNB naar de draaibare LNB zal de schotel niet meteen draaien. Blijkbaar raakt het USALS commando verloren tijdens het omschakelen van de Spaun uncommitted. Want staat de Spaun eenmaal goed, zal bij het kiezen van een andere USALS positie de Moteck gaan draaien. Dit gedrag was ook precies zo bij m'n vorige ontvanger (Topfield). Ik ben eraan gewend geraakt, het voorkomt onnodig draaien bij het per ongeluk kiezen van een draaibare positie!

 

Wat je misschien wel gezien hebt op je storage scoop, is dat er altijd commando's blijven komen om de ca. 5 seconden, ook al verander je niets. Het is te zien aan het regelmatig "duiken" van de quality waarde in het zoekmenu. Hindelijk bij het nauwkeurig uitrichten en slecht voor de lock bij zwakke zenders.

 

Ik heb nu op de draaibare posities helemaal geen DiSEqC 1.0/1.1 meer geconfigureerd in de C-Tech combo plus, alleen maar de USALS positie. De quality waarde is nu rustig, en bovendien gaat het transponder switchen nu wat sneller!

 

Nadeel is dat ik nu in m'n zenderlijst speciale "dummy" zenders en satellietposities heb moeten maken, om de Spaun op de draaibare poort te zetten!

 

Ik hoop dat bovenstaande nog een beetje te snappen is... Nu vraag ik me af hoe bij jou het pad tuner-committed-uncommited-committed-LNB's kan werken. Of is jou gebruikte uncommitted switch puur DiSEqC 1.1, zonder gewone DiSEqC 1.0 switches er achter?

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga dus van de ontvanger eerst naar een Edision committed DiSEqC switch die ik nog in een rommelbak had liggen. De HH-motor met de LNB erachter wordt aangesloten op poort 2 en de EMP-Centauri met de vaste LNB's worden aangestuurd vanuit poort 1. Om de vaste LNB's te sturen gebruik ik dis. 1.0/1.1 committed steeds 1 en dan uncommitted 2,3,4 enz voor elke LNB. Voor de sats via motor gebruik ik dis. 1.0 en steeds committed op nr.2 (uncommitted is uitgeblankt).

Ik kan nu ook zonder aanpassingen de settinglijst gebruiken voor m'n andere CT-5000 (geen plus) die op een identieke setup zit maar dan alleen met vaste LNB's op een uncommitted switch, die laat de puls van committed 1 aan zich voorbijgaan en reageert alleen maar op de uncommitted selectie.

Wat nu ook werkt wat vroeger niet lukte is dat ik van beneden de schotel kan laten draaien met mijn satlook.

Als voorbeeld de output van beide CT's met committed 1 en uncommitted 7 als instelling... hier haken de meeste wel af wink

De plus versie stuurt 7 bursts na mekaar door met steeds de volgende inhoud: com 1, uncom 7, com 1, uncom 7 (repeat), com 1 (repeat), uncom 7 (repeat) en eindigt dan met com 1 (repeat)

De non plus stuurt maar 6 bursts na mekaar met de volgende inhoud: com 1, uncom 7, com 1, com 1 (repeat), uncom 7 maar dan niet voor de LNB maar voor iets onbekends (address-byte is 11100001 ipv 00010000) en dan terug een com 1 (repeat)

Er zit dus wel degelijk een verschil op het omgaan met DiSEqC tussen beide types maar met mijn oplossing kunnen ze beiden overweg.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt alleyoop voor de uitleg. Had niet gedacht dat de volgorde ontvanger-committed-uncommitted mogelijk was.

 

Nu lopen er nog 3 kabels naar m'n wave, elk naar een gewone committed 4/1 switch.

Met zo'n 16-poorts EMP-Centauri bij de wave gemonteerd, zou 1 afgaande kabel genoeg zijn, en kan ik toch nog hierboven de draaibare schotel erbij knopen via een gewone committed.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...