Ga naar inhoud


Project referentie HTPC met standaard image


Aanbevolen berichten

Op dit forum staan veel initiatieven om tot een HTPC te komen. De een op basis van Linux, de ander op basis van Windows, maar toch vormt het voor veel mensen een barriere om tot zo een systeem te komen.

 

Ik denk dat als ik het simpel stel, maar dat het de bedoeling zou moeten zijn dat wij tot een referentie systeem zouden moeten komen met referentie DVB kaarten waarbij ieder met een backup Image DVD een HTPC met uitgebreide PVR functies zou kunnen bouwen zonder teveel te moeten tweaken/uitzoeken om zo de barriere voor niet - insiders laag te houden.

 

De basis zou moeten zijn een Micro/mini bord van ong 17 x 17 cm moeten zijn, met een energieverbruik van max. gelijk aan de meeste Linux PVR's van de eerste generatie, en het liefst nog lager zodat men met het basis referentiesysteem een bijna geluidloze HTPC kan bouwen in een kast niet groter dan de huidige Linux PVR's.

 

Ik blijf het Nvidia Ion systeem op dit moment het meest interessant vinden, met de benodigde DVB kaarten zou men tot een systeem moeten kunnen komen die alle vergelijkingen met de beste linux PVR's zou kunnen doorstaan. Echter er zou dus een standaard image ontwikkeld moeten worden á la de XMBC DVD's die al voor de Nvidia 9400 platforms in omloop zijn.

 

Zover ik weet ondersteund XMBC geen Blu Ray, en biedt het geen echte PVR oplossing zoals DVBviewer en de linux varianten.

 

Is het geen goed idee om hier samen aan te bouwen. Voor euro 400,00 kan men nu een HTPC/pvr bouwen met 3-4 tuners, op basis van het Ion systeem.

 

Als er al standaard images in omloop zouden zijn, dit zou ideaal zijn, maar ik ben bang dat deze nog geen oplossingen bieden voor de PVR problemen, zonder ingebouwde cam software is en zonder embedded tools, dan zouden wij een hoop problemen oplossen.

 

Kunnen wij daar dus geen apart topic aan wijden, is daar interesse voor zonder steeds 100 nieuwe topics te moeten maken die daar weer over gaan en men te veel moet gaan zoeken?

 

De basis zou dus mi moeten zijn qua harware,

Referentie processor en chipset;

Referentie DVB-S,S2,T,C kaart;

Referentie Phoenix Kaart lezer(s);

referentie USB/remote hardware;

Referentie Remote á la Logitech Harmony

Referentie kast en voeding;

etc...

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik ben voor, goed plan!

 

Maar volgens mij begin je ook gelijk al verkeerd. Jij komt al met oplossingen terwijl je eerst met de requirements moet beginnen. Dus laten we eerst een lijst maken met eisen waar dat apparaat allemaal aan moet voldoen.

 

Laat ik een beginnetje maken:

- Eenvoudig zelf te bouwen (qua hardware)

- Goed verkrijgbare onderdelen

- Hij moet in de huiskamer dus moeders moet hem ook mooi vinden

- Weinig / geen lawaai

- Energiezuinig want hij zal altijd aan staan

- Eenvoudig te bedienen (software)

- Hij moet geschikt zijn voor HD (zou een optie kunnen zijn)

- Hij moet geschikt zijn voor UPC/Ziggo/Sat

 

Later zal blijken dat niet alle eisen met elkaar te combineren zijn.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe lijkt dat allemaal een goed idee, maar hoe lang gaat je referentie PC bestaan ?

De chipsets volgen elkaar in ijltempo op, en zelfs met dezelfde chipset zijn er eindeloos veel variaties, zodat je toch iedere keer andere drivers nodig hebt.

Grafische kaarten zijn ook enorm variabel.

Als ik mijn HTPC van een paar jaar terug bekijk, dan denk ik niet dat ik nu nog iets daarvan zou kunnen krijgen, en ik heb toen wel zowat overal het allernieuwste gekocht.

 

Ondertussen ben ik overigens naar Dreambox 8000 overgestapt, gewoon omdat je dan makkelijk meer tuners kunt hebben.

Mijn PC heeft 3 PCI sloten, dus voldoende voor bijv. 2 DVB-S2 kaarten en 1 DVB-C tuner, en dan zit ie in principe vol.

 

Ik meen trouwens dat een project als dit hier al eens gestaan heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Het betekent alleen maar dat dit geen statisch project is.

 

Zo is het helemaal niet relevant dat er iedere maand nieuwe videokaarten uitkomen. Zelfs de onboard videokaarten zijn al geschikt voor HD.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt wel dat de ontwikkelingen in de chipsets flink doorgaan, maar op dit moment zijn er niet veel complete moederborden met geïntegreerde chipsets die aan de eisen voldoen van een zeer laag energieverbruik gecombineerd met Nvidia Purevideo of een gelijkwaardige technologie. Buiten het ION moederbord ken ik geen ander gelijkwaardig moederbord, Intel heeft wel een single-chip opvolger van zijn Atom chipset aangekondigd, maar dit zou niet aan de Nvidia chipset kunnen tippen. De komende tijd zie ik dan ook op dit gebied dan geen altyernatieven, ook niet van AMD kant. Volgens Tom's hardware zou binnenkort tevens voor de Ion chipset GPU acceleratie komen voor Flash content vanaf Flashplayer 10.1. En last but not least ION borden al dan niet met Wifi kosten nu al rond de Euro 100,00 en Apple's nieuwe Macbook serie wordt nu geheel rond de Nvidia 9400 chipset gebouwd.

 

Ik denk wel dus in een bepaalde richting, maar ik zie geen alternatieven.

 

Nu is het moment om dus met een referentiesysteem te komen, en natuurlijk kan dat weer verder gaan met nieuwe ontwikkelingen.

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Het betekent alleen maar dat dit geen statisch project is.


Ja en dat is juist het probleem.
Tegen dat jij het werkend gecompileerd hebt, compileerd het niet meer voor mij want ergens is er een Linux paketje veranderd.

Neem gerust mijn mislukte ervaring mee; HET MOET STATISCH ZIJN.

Eerst vereiste bepalen, dan hardware, dan eraan beginnen.
Telkens een kopij nemen van de paketten die je gebruikt.

Als je het ding aan de praat krijgt alles online zetten ook de paketten en deze statisch houden.

Daarna kunnen er dan paketten gewijzigd worden maar dat is dan voor iedereen.

Sukses, ik ga nu eens met Windows7 proberen.

VU+ Duo, veruit het beste wat ik de laatste jaren gekocht heb.

ET9000 uiteraard met OpenPli

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Roobert
Origineel bericht van: Psychosammie
Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Het betekent alleen maar dat dit geen statisch project is.


Ja en dat is juist het probleem.
Tegen dat jij het werkend gecompileerd hebt, compileerd het niet meer voor mij want ergens is er een Linux paketje veranderd.

Neem gerust mijn mislukte ervaring mee; HET MOET STATISCH ZIJN.

Eerst vereiste bepalen, dan hardware, dan eraan beginnen.
Telkens een kopij nemen van de paketten die je gebruikt.

Als je het ding aan de praat krijgt alles online zetten ook de paketten en deze statisch houden.

Daarna kunnen er dan paketten gewijzigd worden maar dat is dan voor iedereen.

Sukses, ik ga nu eens met Windows7 proberen.


Van Linux zie ik wel genoieg beren.

Waarom dan niet een standaard image maken op basis van W7, dat deze geheel vanuit een scratch systeem zo geïnstalleerd kan worden, tegenwoordig zijn ook daar veel mogelijkheden, iedereen kan zelf kiezen of en hoe hij eea activeert met de juiste licenties.

Maar feit is dat de hardware essentieel is. Nu zal ieder voor zich verzanden in een eigen project met net iets andere hardware.

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle opmerkingen bevestigen mijn mening.

 

Eerst alle requirements opstellen, daarna prioriteiten geven en dan een keuze maken.

 

Eenvoud staat voor mij bovenaan. Dan scoort XMBC erg hoog en Linux een stuk lager. XMBC ondersteunt nog geen TV kaarten maar dat zou dan een consequentie zijn. Wat mij betreft helemaal niet erg. TV ondersteuning komt er wel aan overigens.

 

HTPC projecten mislukken doordat we de ultieme HTPC willen bouwen. Alles kunnen zien, opnemen en afspelen. Vergeet dat en het project kan wat worden.

 

NB: Ik ben informatie analist. Software projecten en hardware projecten vertonen grote overeenkomsten. Het niet direct scopen aan het begin van het project (wat wel, wat niet) staat garant voor een mislukt project.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Psychosammie

 

Ik ben het met je eens, echter ik zou meer naar de standaard gaan kijken en dat is toch Microsoft en dan kom je toch bij Windows Media Center uit icm met W7.

 

Inmiddels is WMC toch volwassen genoeg om hiermee verder te bouwen. De volgende interessante applicaties zijn inmiddels al toe te voegen als icons/plug-ins in WMC:

DVB-Viewer;

Hulu;

Frontrow;

Boxee.

 

Met een standaard Windows Media Remote zou je dus qua software en interface een goede basis moeten hebben voor een referentie systeem.

 

Inmiddels is er al een uitgebreid topic iz MCE en de diverse DVB kaarten.

 

Ik zou dus gaan voor de standaard software van Microsoft als basis van de HTPC en voor de hardware die oa. Apple als basis heeft genomen voor haar nieuwe low-energy hardware, de Ion chipset.

 

Wil je dan tot een basis image komen dan zouden we 2 richtingen kunnen uitgaan.

 

- Een basis image waarin W7/ het OS ook al compleet inzit, waarin dus alle software/plug-ins/ drivers voor het referentiesysteem sowieso aanwezig zijn en eea automatisch geinstalleerd wordt of

-een image waarin alleen zaken worden toegevoegd nadat je W7 al werkend hebt met alle drivers voor de DVB kaarten.

 

De hardwarekeuze laat je met de laatste oplossing dan nog open.

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Het betekent alleen maar dat dit geen statisch project is.

Zo is het helemaal niet relevant dat er iedere maand nieuwe videokaarten uitkomen. Zelfs de onboard videokaarten zijn al geschikt voor HD.

Niet relevant ?
Maar nieuwe kaarten vragen wel nieuwe drivers.
Nieuwe drivers betekent nieuwe en andere bugs.
Ik heb jarenlang met DVBViewer gewerkt, en als ik zie hoe bijv. bepaalde problemen er wel zijn met bepaalde combinaties van videokaarten, chipsets, CPU's, codecs!, Windows patches, DirectX patches, ... dan vrees ik dat je de complexiteit serieus onderschat.
En ook DVBViewer is natuurlijk geen stilstaand project.

Windows patches zijn trouwens een probleem.
Je systeem kan dan wel standaard zijn, maar morgen komt er bijv. via Windows update een security patch binnen die ergens iets verandert aan je systeem, waardoor DVBViewer niet meer stabiel draait.
Je kunt moeilijk Windows security updates tegenhouden.

En ja, je kunt natuurlijk constant je referentiesysteem updaten.
Alleen vrees ik dat je met bijna niets anders zult bezig zijn.
Hoe ga je overigens nieuwe componenten testen ?
Ik veronderstel dat je toch niet over oneindige budgetten beschikt om iedere keer een nieuw moederbord te testen.

Maar ik wil jullie niet op voorhand ontmoedigen.
Het is een nobel idee, en ik wens jullie veel succes hiermee, alleen geloof ik er niet in.
Mocht dit nu over een boekhoudpakket gaan, dat geen gebruik maakt van video, audio, codecs, enz. zou ik het nog doenbaar vinden.
Maar dat soort pakketten heeft nu eenmaal zo geen last van incompatibiliteiten, net omdat het niet van al die zware zaken gebruik maakt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Beide hierboven

 

Yep. Vandaar dus, eerst requirements!

 

icons/plug-ins in WMC:

DVB-Viewer;

Hulu;

Frontrow;

Boxee;

CCam

Hadu

En weet ik veel wat nog meer voor ellende??

 

Valt allemaal af als niet aan requirement 1 voldaan wordt.

De referentie HTPC is eenvoudig te bouwen (zowel hard- als software).

 

Je kan daarna denken aan uitbreidingen voor gevorderden.

 

Zodoende is het helemaal niet gek om een referentie HTPC te bedenken waarin TV kijken en opnemen nog niet zit. Om een aantal redenen:

1. De eerder genoemde eenvoud

2. De te verwachten problemen met CI+

3. Het wegvallen van FireDTV

4. De recente introductie van Windows-7

 

Maar als we maar steeds over hardwarematige oplossingen blijven bomen gaat die referentie HTPC er dus never nooit komen!

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

leuk project.

draai al een tijdje windows 7 met mediaportal

sinds van het weekend ook een sat kaartje erin

werkt toch wel aardig.

maar vind de dreambox toch beter/makkelijker in het gebruik.

dus als er een andere manier is om in windows 7 sat te kijken daar ben ik wel voor. en tevens een soort standaar image ofzo.

 

updates in windows gewoon uitzetten toch!

 

van linux geen kaas gegeten dus dat wordt voor mij een no go.

 

50 plasma,wii,xbox360 htpc mediaportal,ferguson 200hd

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bongo,

 

POV ION-330-1,

Terratec DVB-S2,

Terratec DVB-S kaart,

Tevii Cinergy DVB-T (Dual tuner)

Duolabs Smartmouse cardreader (2x)

4 Gb RAM

 

Totaal voor €350,00, dat was precies mijn budget.

 

Het psul komt helaas uit Duitsland, hoop het volgende week binnen te krijgen, dan gaat het bouwen en testen beginnen. Ik ga inderdaad met W7 MCE en DVBviewer proberen te werken. Van Linux heb ik ook te weinig kaas gegeten.

 

Als eea werkt dan hoop ik tot een standaard image te komen, dan kan ik eea altijd snel herinstalleren.

 

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat die dvb apps usb zijn gezien de POV maar 1 pci of 1 pci-e dat ligt aan het type.

 

Verschil zit ook nog in geheugen namelijk so-dimm en dimm ddr geheugen

 

Verders mooi boardtje heb er ook 1 die met normaal ddr geheugen en een pci slot

 

Ik heb er vooralsnog een SS2 kaartje (pci) in gestoken

 

En experimenteer momenteel met freevdr2.0e een duitse ubuntu met xbmc vdr en xfce.

 

Mvg,

 

Barry

 

 

Mvg Barry

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...