Ga naar inhoud


Project referentie HTPC met standaard image


Aanbevolen berichten

@Barry,

 

Heb jij Wake-on-USB aan het werken met het POV-ION boardje, ik zie dat jij hetzelfde bordje hebt?

 

Ik zie tot mijn schrik dat de bios dit niet zou ondersteunen, nu heb ik aan alles gedacht,maar ben benieuwd.

 

Als ik al mijn spullen binnen heb, dan wil ik mijn HTPC gaan testen.

 

Gelukkig heeft een kennis ook interesse in mijn Setje, is OS-X freak, en de ION chipset wordt inmiddels voledig door Apple omarmd.

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

  • Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ron,

 

Ik ben nog op de laatste hardware aan het wachten, met name het moederbord, die moet ik bij mijn postadres in Keulen ophalen (alle hardware komt uit Duitsland).

 

De testen die ik gedaan heb met DVBviewer en W7 MCE op mijn laptop zijn wel veelbelovend, ik heb geen problemen met slechte stabiliteit, waar jij wel voor waarschuwde, maar kan HD ontvangst niet goed testen, want ik heb in mijn celeron laptop geen HD chipset en de ondersteuning van de chipset van het Ion systeem wordt wel essentieel.

 

Ik denk wel dat als de softcam goed gaat werken icm met Hd chipset het mogelijk moet zijn om een uitleg te maken die elke hobbyist het mogelijk zou moeten maken om een HTPC te bouwen met deze redelijk standaard hardware, waarbij men vrij is om eigen tuners te kiezen, zolang deze maar op de DVB viewer referentielijst staan.

 

Het maken van een image met alle software is dan niet nodig, W7 MCE is op zich heel compleet en de nodige codecs zijn hier al voorhanden.

 

Ik ga dus niet voor Linux, je hebt zelf ook al aangegeven dat dit voor de leken een brug te ver zal zijn.

 

Inmiddels zou mijn Logitech harmony ook met deze hardware samen werken, dat was nog mijn laatste deel van het onderzoek.

 

De Blu Ray speler koop ik later, de prijzen zijn nog altijd aan het kelderen, deze wordt wel al ondersteund.

 

Ik heb dit project gepland om dit voor eind december af te ronden.

 

 

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
ik heb geen problemen met slechte stabiliteit, waar jij wel voor waarschuwde


?? Ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit geschreven heb. Volgens mij heb ik geschreven dat een HTPC onder windows omslachtig werkt, dat je allemaal verschillende software nodig hebt en dat het traag zapt.
Ik denk dat dit ook nog steeds klopt:-)
Maar we zullen zien. Mischien ben jij er juist wel heel tevreden mee, maar ik denk dat van all je verschillende ontvangers (min of meer miskopen) en de totale kosten voor deze HTPC al bijna een DM8000 had kunnen kopen:-)

Ron
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ron,

 

Off topic:

de einige miskopen die ik in al mijn jaren heb gehad waren alle de dreamboxen, de 7000s en de 7025. Deze heb ik allen zonder noemenswaardig verlies doorverkocht. De relook is de beste ontvanger die ik ooit gehad heb, daarvoor heb ik destijds Euro 340,00 betaald. Ik kan mij niet herinneren een DB 8000s voor deze prijs te krijgen en al kreeg ik hem nu voor deze prijs, dan wilde ik hem nog niet hebben. ik wil wel opmerken dat ik hardware tegen inkoopprijzen kan inkopen, dus daar ligt de eerste winst. Ik weet niet hoe je tot jouw opmerking komt iz de kosten van mijn hobby. Op mijn referentielijst zie je bij nooit een lijst van ontvangers staan, op de slaapkamers en keuken heb ik gewoon simpele digitenne ontvangers staan, die ik destijds bij marktplaats voor Euro 20,00 per stuk gekocht heb. Ik heb geen abonnementen bij enige provider, het digitenne pasje wat ik heb, is gratis en zwemt mee op het abo van mijn ouders, maar de commerciële zenders kijk ik eigenlijk nooit, maar is meer voor de familie. Dus als je mij op mijn kosten wilt aanvallen, geen probleem, maar wel in het juiste perspectief. Ik kijk al dertig jaar gratis en verwacht dit de komende jaren ook zo te houden. Als een zender beslist om onderdeel te worden van een betaalpakket , dan zijn er 20 andere zenders die hetzelfde ook aanbieden. Mijn zaplijst begint met L1, dan de 4 gratis hollanders en daarna 20 documentaire zenders en dan alles wat Sat zo leuk maakt. De zaplijst van de familie ziet dan heel anders uit.

 

Iz de HTPC, dit is meer een test voor mij. Ik moest toch nog een Mac OS-x systeem bouwen voor een kennis, ik gebruik deze hardware om nu het aangename met het nuttige te combineren. Die TV kaarten zijn leuk, maar verkoop ik zo weer door na het testen als bevestigd wordt wat ik vermoed.

 

Ik denk niet dat ik deze als hoofdontvanger in mijn huiskamer zal neerzetten. Ik zie dit meer als een tussenproject totdat ik begin volgend jaar een echte HD ontvanger zal gaan kopen, waarbij mijn huidige voorkeur zal zijn de nieuwe Azbox HD Plus ontvanger. Zij zetten zwaar in op IP-TV en Multi-media ondersteuning á la de Popcornplayer en dat is juist het gebeuren wat voor mij het meest interessant is voor de toekomst .

 

Echter DVb-viewer met de kaarten die ik al heb werkt lekker snel, zaptijden zijn minder dan met de relook, ik denk niet dat ik ooit nog zo een rappe zapper zal vinden in de HD tijd, maar zijn vergelijkbaar met de 7025. Ik kan alleen niet voorstellen dat ik dezelfde SD scherpe beeldkwaliteit zal krijgen als met mijn Relook. Dit is echt afwachten met het ION Bordje, maar ben op voorhand al zeer kritisch. Het beeld van de Relook is zo hardstikke scherp, daar kon zelfs de 7025 niet aan tippen, dat ik dus zeer kritisch naar een nieuwe ontvanger kijk.

 

Qua functionaliteit zal de HTPC onovertroffen zijn, maar qua beeldkwaliteit ben ik dus heel kritisch.

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
De relook is de beste ontvanger die ik ooit gehad heb, daarvoor heb ik destijds Euro 340,00 betaald. Ik kan mij niet herinneren een DB 8000s voor deze prijs te krijgen


Tja, daar gaan we weer. Misschien moet je de reactie van Duwgati in een ander topic nog maar eens goed lezen.
Als jij een Relook 400 SDTV "anderhalf tuner" met een DM8000HD HDTV Quad tuner wil gaan vergelijken, kan ik je echt niet meer serieus nemen.

Ron
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste vriend jij komt telkens met je Dream 8000 opzetten.

 

Ik ben al drie jaar tevreden met mijn relook, jij bent ondertussen in de drie jaar steeds naar een andere ontvanger gegaan. Kennelijk ben je nu ook tevreden. En daar doen we het voor niet :-).

 

Conclusie is dus:

Jij blij met je dream, ik blij met mijn Relook.

 

 

 

 

 

 

 

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ron,

 

Eindelijk vandaag de hardware gekregen en geïnstalleerd. Ik kan bevestigen dat het HTPC project nu al een succes lijkt te worden.

 

Vanavond dus ouderwets gehobbied..

 

Eerst het moederbord, geheugen, en de micro-ATX kast met externe voeding in elkaar gezet, dit heeft mij wel 1 uurtje werk gekost, ik heb alles tweedehands gekocht, dus het was wel ff zoeken.

 

Onder W7 heb ik binnen vanaf een leeg systeem en installeren software en drivers het volgende aan het werken:

W7 Ultimate

Nvidia Pure Video voor HD H264 drivers (laatste drivers)

Adobe Flash 10.5 voor Flash HD

 

 

Dit alles binnen 1 uur, W7 en de nieuwe drivers zijn indrukwekkend.

 

Het eerste deel van het project is al geslaagd, ik heb een half uur al mijn diverse media formaten gedraaid, alles zonder problemen.

 

De video accelleratie werkt goed. Draai ik de moeilijkste blu Ray en HD flash content af, dan heb ik een processor load van 15-20%. HDMI zowel sound als Video werkt korrekt. Geweldig...

 

 

Nu 2e deel van het project: de S2 tuner installeren Tevii S650, de laatste drivers van de Tevii site en DVBviewer V 4.2 installeren. DVBviewer heb ik snel de configuratie afgegaan, belangrijkste is dat de jujiste Codecs gekoppeld worden, maar Tevii geeft voor HD zelf aan dat men Cyberlink Codecs moet kiezen en dat lijkt goed te gaan, in ieder geval werkt de HW acceleratie.

 

Ik heb de Astra kanalenlijst binnengehaald en het volgende getest:

SD zenders, goed beeld zaptijden 1,5 seconde.

 

Ik heb nu 2 uurtjes gezapt en opnames bekeken etc.. Geen vastlopers, geen verdere problemen.

 

Het eerste deel zit erop.

 

 

Het wordt een druk privé-weekende, tja kids, Sint en ook nog wat feestjes, dus volgende week project afwerken:

 

3e deel:

Installeren dubbele DVb-T Tuner;

Installeren kaartlezers en Cam software.

Testen werking met gecodeerde zenders

 

4e deel:

Afwerken integratie met Windows MCE en mijn Logitech Harmony afstandbediening.

 

Ik kan dus nu al meedelen dat de problemen op dit moment mee zijn gevallen.

 

De eerste conclusie is dus dat W7 icm met het Nvidia Ion en DVBviewer een geslaagde combinatie is. Geen geluidssynchronisatie problemen, opnames werken goed, HD content wordt korrekt afgespeeld en Nvidia Pure Video icm met de Ion chipset werkt ook goed.

 

Voor dit deel zal dus geen pagina-lange wiki nodig zijn, noch zal inderdaad geen standaard image nodig zijn. Ik denk dat ik op een A4'tje tot nu toe alles kan beschrijven om de zaken aan de gang te krijgen.

 

Nadeel van de Tevii S650 is wel dat hij constant 15 watt stroomt trekt ook bij Standby. Ik had de S650 gekozen omdat deze perfect linux drivers had, maar het lijkt erop dat Linux niet nodig is. In het slechste geval ga ik CCcam draaien op de Fritzbox, maar dat zie ik nog wel. De opvolger van de S650, de tevii S660 zou ook in een echte standby modus gaan.

 

Als alles werkt dan denk ik dat de S650 weer verkocht gaat worden en dat ik de 660 koop, maar dat is dus voor later. Er zijn nog andere oplossingen mogelijk.

 

Tot slot kan ik zeggen dat ik alleen de fan heb draaien op de processor. De fan van het atx kastje heb ik niet aanstaan, en de temperatuur max. 45 graden. Geen warmteproblemen. Systeem gebruikt gemiddeld 30 watt stroom, de S-tuner dus 15 watt, de T-tuner heeft verwaarloosbaar stroom gebruik.

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Link naar reactie
Delen op andere sites

POV ION-330-1 € 114,55

Terratec DVB-S2 (Terratec S7 DVB-S2 USB Box) € 146,00

Terratec DVB-S kaart (TerraTec Cinergy S USB) € 99,00

Tevii Cinergy DVB-T (Dual tuner) € 78,00

Duolabs Smartmouse cardreader (2x) € 24,00 (12 per stuk)

4 Gb RAM € 73,00

Behuizing?

Voeding?

Afstandsbediening?

keyboard?

Muis?

harddisk?

Optical Drive?

 

Ik kom zonder behuizing en alle andere ontbrekende hardware op een totaal van € 534,00 en heb die prijzen van verschillende goedkoopste online shops in Nederland gehaald. Omdat ik niet alles bij één winkel goedkoop in kon kopen, komt daar zeker nog 20 tot 25 euro aan portokosten bij.

Dat jij dat op miraculeuze wijze voor € 350 euro weet te kopen kan ik niet begrijpen. Of je hebt je hardware gewoon onduidelijk omschreven en heb ik de verkeerde hardware prijzen opgezocht.

Zonder andere feiten blijft jouw rekenwijze alles behalve realistisch.

Ik denk dat je ook niet na 2 uurtjes installeren al kunt zeggen dat alle bezwaren van de hand gewezen zijn.

Feit blijft dat je verschillende software moet gebruiken, jouw setup geen optical, harddisk, voeding, afstandsbediening en geen behuizing heeft (in ieder geval in jouw berekening nergens terug te vinden), dat het een grote houtje toutje bedoeling is met al die losse USB kastjes en die cardreaders zonder behuizing en dat je als je alles bij elkaar opteld helemaal niet goedkoop uit bent.

Ten minste niet als je normale Nederlander bent en graag een complete HTPC wilt hebben en niet een plank met wat hardware er op getimmerd die ergens bij een misterieus goedkope Duitse shop is ingekocht en in heeeeeeeeeel Nederland nergens voor die prijs verkrijgbaar is wink .

Dan moet je ook alles nog zelf in elkaar zetten en helemaal zelf uitzoeken hoe je alles moet installeren.

Daarnaast moet je dan steeds tussen diverse programma's wisselen als je DVB-S/DVB-T of diverse mediaformaten wilt kijken.

Leuk voor de hobby, maar met mijn DM8000 hobby ik niet of nauwelijks. Die staat toch echt als 100% stabiele kijkdoos in de woonkamer.

Met een snelle berekening kom ik voor het complete systeem in een nette stille behuizing die je zonder schaamrood in de woonkamer kunt zetten, voeding, DVD optical een beetje fatsoenlijke HDD en een fatsoenlijke remote op zo'n 850 tot 900 euro.

En wat heb je dan? Een PC waar aan de achterkant een rits USB kabels en kastjes uitsteken en houtje toutje provisorisch twee cardreaders aan hangen.

T'is mijn keuze niet :-)

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt tot op een zekere hoogte.

Ik had hier naast alle hutje mutje kastjes ook een popcorn-a110.

Ik heb de hele zwik verkocht omdat ik op de popcorn geen rtl gemist e.d. kon kijken.

Nu met de htpc kan dit wel.

Op een bepaalde site kan ik nu gewoon films huren.

En waar het mij ook om ging is dat ik high definition 3d films kan afspelen.

De popcorn kwam hierin tekort.

De hele zwik koste mij rond de 700 euro en kan werkelijk alles wat ik wil.

Heeft best wat voeten in aarde gehad om het werkende te krijgen maar draait nu dan 100% stabiel.

Ik zou (mijn mening dus) dit niet omruilen voor een dm8000 (die ik eerst graag wou hebben).

Heb altijd de dm7000 gehad en zat te wachten op de dm8000.

Na de prijzen te hebben gezien voor een kale dm8000 heb ik dit aan de kant gezet.

Heb hier nog wel een ab ipbox 9000hd staan maar die draait sinds de htpc een stuk minder nu.

Nee ik blijf voor een htpc (mits goede hardware).

Kost net zo duur als een dm8000 als je dit voor alles draaiende wil hebben maar je krijgt er toch meer voor terug als een dm8000 (vind ik zelf).

Maar goed iedereen moet gewoon kopen wat hij wil.

Ik ben het er in ieder geval wel mee eens dat je voor 350 euro beter niet aan een htpc kan beginnnen die veel moet kunnen.

 

 

Gr Cb1

Link naar reactie
Delen op andere sites

CB1, begrijp mij niet verkeerd. Een HTPC is prachtig, maar ik vind het geen goede alles in één oplossing.

Dat je met een goede PC de meeste kans hebt om alle verschillende mediaformaten af te kunnen spelen, staat buiten kijf.

Het is echter nog steeds geen gebruiksvriendelijke oplossing voor het kijken naar DVB-S/S2/C/T, opnemen en timeshiften, EPG etc.

Daar zijn de Dreambox DM8000, maar ook vele andere set-top-boxen gewoonweg ongeslagen. Maar de 8000 speelt inderdaad niet al te veel mediaformaten af. DVD (perfect!), Dreambox TS, een groot aantal MKV formaten en wat DIVX/XVID en dan is het op.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al eerder de prijzen doorgegeven, ik mag niet de links doorgeven van de shops waar ik alles gekocht heb, je zit er echt compleet naast met je prijzen, maar ik ben op dit moment niet meer dan Euro 320,00 kwijt. Iemand die info wilt hebben van de gebruikte shops, dan hoor ik wel.

 

Inzake de kabelsalade, klopt niet. Je denkt nu heel traditioneel.

 

Truuk van het hele HTPC systeem is dat de boel in tweeen is gedeeld, de HTPC met een 2,5" HD van 320 GB en de diverse hardware wat doorgekoppeld/aangesloten wordt op een USB Hub. Die 320Gb is gelijk aan een Dreambox van bijna 1 TB, omdat ik alle opnames nu automatisch kan omzetten naar Divx/MKV. Er lopen naar de HTPC dus weiniger kabels dan naar een traditionele PVR en dat was de bedoeling. Als jij 4 tuners gebruikt, dan zal het bij je PVR een grotere kabelsalade zijn als bij mij. De antennkabels was een huidige bottleneck in mijn PVR, ik moest drie redelijk dikke kabels aansluiten, buiten de diverse stroomkabels en dat was ook de bottleneck dat ik nooit zo een PVR kon aansluiten. Ik heb een maagdelijke marmeren vloer waar ik niet in mag boren, het stopcontact daar laat hoogstens 2 kabels toe.

 

De LCD is ingebouwd in de muur. De HTPC is dadelijk het enigste kastje wat onder de LCD staat en daar loopt nu een dunne voedingskabel en USB kabel naar het stopcontact naar het 2e deel van de HTPC. Dat is op de plek waar de antennekabels de kamer in komen en Hifi versterker staat met de boxkabels, dit alles in een onopvallende hoek van de kamer. Uiteindelijk zal ik de tuners, de smartcardlezer, het oogje van de ontvanger ook in een losse behuizing bouwen.

 

In mijn geval is een HTPC de beste en mooiste oplossing. Alle topmerken zoals B&O werken ook zo, met een link systeem. De USB verbindingen zijn de basis van het ION systeem en dat is voor mij de Link.

 

En inzake de gebruiksvriendelijkheid ben ik het niet met je eens: windows start MCE direkt op, is volledig te bediening met de Logitech Harmony, mijn vrouw ziet amper dat er windows achter zit. Mijn kids werken op hun laptops al met MCE. Alles is te besturen vanuit een interface en ik kan nog een Logitech draadloos toetsenbord gebruiken die iedereen wel al heeft om oa. te Youtuben of andere Tubes, uitzending gemist etc te kiezen. Nadeel van DVBviewer is nu nog de Skin, die ik iets minder vind, lijkt erg veel op enigma2 en ik vind enigma 1 mooier. Maar daar ga ik nog een alternatief voor zoeken want op de site van DVB viewer staan een flink aantal skins.

 

Ik vind het vreemd dat je mij nu op de prijs aanvalt, al was het Euro 500,00 dan nog is mijn HTPC krachtiger dan bijvoorbeeld de dreambox 8000, en dit tegen de helft van de prijs. Ik heb hem nu tegen 1/3 van de prijs en voor Euro 50,00 zal ik dadelijk nog een blu ray brander erin zetten, maar dat is voor later. Een dreambox 8000 zal dit nooit kunnen ondersteunen.

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In elk geval, het oorspronkelijke opzet van deze thread was toch een referentie PC ?

Dat zie ik hier niet in, en het is ook precies zoals ik het verwacht had.

Ook omwille van legale redenen kun je al geen standaard image opzetten.

En alle mogelijke driver problemen zie ik ook komen.

 

Waarmee ik niets gezegd heb tegen het opzetten van een HTPC, voor ik mijn DB8000 had was dat ook mijn opzet.

Maar meer dan 2 sattuners was niet zo simpel (niet genoeg PCI sloten, en via USB2 is toch niet echt proper).

En dan was het zappen ook traag, en stabiliteit was toch nooit ideaal, hoewel ik het toch redelijk goed kreeg.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij de betaalde prijzen:

 

1 x TerraTec Cinergy DT USB XS Diversity Euro 41,00 Artnr 380175815332

2 x ProgBee Duolabs Programmer 3,57 Mhz Smartmouse Phoenix Euro 29,00 Artnr 390113888900

1 x Point Of View POV/ION330-1 -- HDMI / Mini-PCIe / GF9400 Euro 96,00 Artnr 250526913146

1 x Tevii S650 USB Euro 72,00 Art nr TEV-S650

1 x DVB-S Extern USB 2.0 SAT QBOX HDTV Euro 39,00 Art.nr. 330384227889

2GB (= 2 x 1 GB) Qimonda 800 MHz DDR2 PC2-6400 Euro 24,00 Art.nr. 300375142653

Antec ISK 300-65 65W Mini-ITX Gehäuse HTPC Euro 25,00

USB

 

De artikelnummers zijn van een heel bekend duits veilinghuis, bieden doe ik altijd via bied software, zo betaal ik altijd geen cent teveel.

 

Het Antec kastje, het Q-box DVB-S2 heb ik 2e hands gekocht. De Tevii bij een van de grootste europse DVB Shops, inmiddels verkopen ze alleen nog de S660 daar als opvolger. Ik heb daar al een opmerking eerder over gemaakt. De HD van 320 Gb heb ik uit mijn externe HD gesloopt en nu ingebouwd. De USB hub, verlengkabel en de HDMI kabel waren totaal voor Euro 9,00 gekocht bij een heel aktieve winkel in NL.

 

 

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...