Ga naar inhoud


Ander IP adres bij nieuwe router?


jernst

Aanbevolen berichten

Ik gebruik momenteel een Edimax router bedraad. Daar kan ik op inloggen via ***.***.2.1. Ik heb een Sitecom router gekocht om ook draadloos te kunnen. Nu zie ik bij de beschrijving staan, dat ik in moet loggen met ***.***.0.1. Ik dacht dat je IP adres van je provider altijd hetzelfde was, ongeacht de router. Dus nu moet ik al mijn vaste IP's van mijn NAS, netwerkprinter & mediaplayer aan gaan passen naar bijvoorbeeld ***.***.0.2/0.3/0.5? Klopt dit wel of mis ik iets?

Xtrend ET 5000 - Dreambox 600 - Moteck SG 2100A - 1.00 dish - smart/invacom LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites


je verward lan ip's (waarom in hemelsnaam de sterretjes ?) met je wan ip

 

je modem/router zit in de x.2.1 range, je sitecom in de x.0.1 range.

als je je sitecom in dezelfde range zet als je overige apparatuur is je probleem opgelost. dit moet statisch doen (dus je pc even in de x.0.1 range zetten, inloggen op de sitecom, ip-adres van de sitecom aanpassen, save en reboot en vervolgens het ip-adres van je PC weer dynamisch maken).

zet wel even de dhcp server op de sitecom uit, dat doet je modem/router al (waarschijnlijk).

sluit de sitecom aan op een switchpoort en niet op de WAN poort. dit kan overigens wel maar da's weer een andere configuratie (welke ook wel zou werken, maar bovenstaand werkt zowiezo en is makkelijker).

 

 

merDe

deze ruimte is te huur
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zet ik mijn PC (WIN XP/netbook) in de x.0.1 range? Begrijp ik nu dat ik de sitecom op mijn modem aan moet sluiten via de LAN poort(geel), dan alleen 1 PC (XP) eraan hangen (ook via LAN) en dan inloggen op de sitecom?

Xtrend ET 5000 - Dreambox 600 - Moteck SG 2100A - 1.00 dish - smart/invacom LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even checken of ik het begrijp. WAN IP is de providers IP & LAN IP is binnen mijn netwerk, toch? Het was dus toeval, dat mijn edimax het zelfde IP heeft als mijn modem. Is dat bij iedere router dan verschillend?

Xtrend ET 5000 - Dreambox 600 - Moteck SG 2100A - 1.00 dish - smart/invacom LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke router heeft een default ( standaard ) IP nummer. Sommigen zijn gelijk aan elkaar, sommigen zijn verschilende maar wel in dezelfde range. Maar ook de IP range kan verschillen.

Je kunt van iedere router het default IP nummer aanpassen.

 

Even een paar belangrijke tips:

 

Zorg ervoor, dat je netwerk geen dubbele IP nummers heeft.

Citaat:
dat mijn edimax het zelfde IP heeft als mijn modem
Dat zal dus problemen gaan opleveren.

 

Geef alle netwerkapparaten in je netwerk dezelfde IP range.

 

Nat achter nat kan problemen veroorzaken, wanneer je dat niet correct ingesteld hebt. Nat achter nat is dat je een router aangesloten hebt via de wan poort op een andere router.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

 

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoek even in het DHCP gedeelte van je Router. Normaal gesproken kun je daar opgeven in welke range je router ip adressen gaat uitgeven.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: jernst
Hoe zet ik mijn PC (WIN XP/netbook) in de x.0.1 range? Begrijp ik nu dat ik de sitecom op mijn modem aan moet sluiten via de LAN poort(geel), dan alleen 1 PC (XP) eraan hangen (ook via LAN) en dan inloggen op de sitecom?

Als je PC met DHCP werkt hoef je niets te wijzigen.
Schakel je oude router eerst uit en schakel dan je nieuwe router in. Je PC krijgt nu een juist IP adres ven je nieuwe router.
Met de Web interface kan je nu op de nieuwe router je oude IP range definieren als LAN range, saven en reboot router en klaar is kees. Nu wel de 2 routers niet terzelfder tijd aanschakelen want dan krijg je onvoorspelbare problemen :D

Wat je via internet niet vindt hoef je meestal niet verder te zoeken.

 

Kathrein UFS-910 (AAF2.0e/E2 versies) +WiFi +sataHD & Multytenne Twin

Samsung LE46A552: 46" Full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor alle hulp. Het is gelukt om alle instellingen aan te passen. Het was dus gewoon een kwestie van de sitecom aan een losse PC te hangen, maar dat begreep ik in eerste instantie dus niet. Ik heb alle instellingen gewoon 1 op 1 van de Edimax overgenomen. Ik begrijp van jullie, dat het niet juist is, als het IP van de Ziggo Kabelmodem X.2.1 hetzelfde is als van mijn Sitecom (inlog:x.2.1)? Dat levert met de Edimax nu echter geen probleem op. Daar hangen 3 PC's, 1 dreambox, netwerk-mediaplayer, netwerkprinter, NAS,draadloze extender en 2 switches aan. En het draait ook nog allemaal. Zal wel mazzel wezen dan smile IT-Technisch ben ik een onbenul. DHCP staat ingesteld van x.2.10 tot x.2.200. Alleen de PC's hebben Dyn.IP, de rest vast IP buiten DHCP.

Van het weekend ga ik de Sitecom aansluiten, horen jullie nog.

Xtrend ET 5000 - Dreambox 600 - Moteck SG 2100A - 1.00 dish - smart/invacom LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij dubbele ip-ranges/adressen ga je zoals gezegd onvoorspelbare problemen krijgen ttz, het zal soms werken soms half en soms helemaal niet, volslagen onvoorspelbaar dus als het nu werkt met je Edimax en Sitecom tegelijk dan is dat puur toeval. Als ze elkaar enkel draadloos "zien" dan kan het te maken hebben met sterkte van het signaal maar reken maar op problemen.

Wat je via internet niet vindt hoef je meestal niet verder te zoeken.

 

Kathrein UFS-910 (AAF2.0e/E2 versies) +WiFi +sataHD & Multytenne Twin

Samsung LE46A552: 46" Full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...