Ga naar inhoud


1 LNB afdekken verhoogt SNR op andere LNB ? (quatro switch)


bck

Aanbevolen berichten

Goedendag,

 

ik ben mijn BigBisat aan het installeren en bij het fijn afstellen viel mij opeens op dat als ik een andere LNB afdekte met mijn hand, dat dan het signaal op de LNB die ik aan het afstellen was opeens van 70 naar 80 ging.

 

Is dit een normaal effect of zou er iets mis zijn met de switch ?

 

Mocht er iets mis zijn me de switch hoor ik graag tips voor welke switch betrouwbaar zou moeten zijn.

 

Bij voorbaat dank !

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Drs. IJzerbout

Hummm...ik kan het niet verklaren en goed is het zeker niet.

De enigste verklaring die me te binnen schiet is een vorm van overspraak in je switch die door je hand er voor te houden verminderd en zo de signal quality op de andere lijn verhoogt.

 

Nee, verder ligt bij mij geen andere verklaring voor de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wat voor meter gebruik je bij het afregelen?

 

Wanneer je een eenvoudige signaalsterkte meter gebruikt, laat die een optelsom van alle, dus ook ongewenste signalen zien.

Wanneer je je hand rond het brandpunt van je schotel beweegt kan ik mij voorstellen, dat je dan dit soort verschijnselen kan krijgen.

 

Draai eens de coax los van de niet gebruikte LNB, en kijk of het dan nog "stoort".

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beiden bedankt.

 

Ik gebruik de dreambox als signaal meter. Dat zal dus vast wel een eenvoidige signaalsterkte meter zijn maar het lijkt mij dat die nog wel zo geavanceerd is dat hij echt het kanaal zelf weergeeft....

 

Op de Dreambox staat de SNR dus op of rond de 70 op de Astra 2 en als ik mijn hand voor de Astra 1 hield ging de SNR naar 80.

 

Zal het meteen even testen wat er gebeurt als ik de coax los haal van de andere LNB's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, dat is wat er mis gaat als je met vrouwen samen een meting doet (kan moeilijk zeggen dat ik het zelf niet nauwkeurig doe natuurlijk laugh )

 

Het verloop van SNR blijft beperkt tot 4 Slechts 4 ? Geen idee of dit veel of weinig is...

 

Origineel is de SNR op de Astra 2 76 en als ik de Astra 1 coax los haal gaat de Astra 2 naar 80.

 

Andersom, als ik de SNR op de Astra 1 meet die standaard op 75 staat, dan gaat die niet omhoog als ik de Astra 2 coax los haal.

 

Dat is dus lang niet zo'n groot verloop als ik orgineel melde maar er zit dus wel een beetje verloop in. In procenten meer dan 5%.... en juist op de Astra 2 is mijn ontvangst toch al niet zo denderend. (gek genoeg ondanks dezelfde SNR heb ik daar toch vaker wat blokkerige ontvangst)

 

Weet iemand of mijn switch dus toch niet helemaal 100% is of is dit gewoon een marge die eigenlijk standaard is ?

 

bij voorbaat dank

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In een meting met de dreambox en de Satlook Digital NIT bleek, dat maximale snr op de dreambox niet overeenkwam met de optimale afregeling van de schotel.

Wanneer je met de Satlook de schotel op optimale ontvangst afregelde, gaf de Dream een iets lagere waarde aan.

 

>Klik<

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bekend... maar als de SNR op mijn dreambox een verschil aangeeft is de kans groot dat hij datzelfde zou doen op de Satlook.

 

Vraag is dus eigenlijk.....

 

Is een verschil van om en nabij 5% in de SNR normaal als je een van de coax kabels lost haalt van de switch.

 

Want zelfs ondanks dat de Dreambox dus geen nauwkeurige meting doet, ik zou denken dat er geen signaal verschil zou moeten zijn of er nou 1 LNB aangesloten is of 4....

 

De "ruis" die de Dreambox namelijk schijnt te meten (in de vergelijking met de satlook) zou er tenslotte niet extra moeten zijn of er nou 1 of 4 LNB's zijn aangesloten...

 

Alhoewel, nu ik daar over nadenk, een switch is natuurlijk niet echt een "harde" switch zoals het aan en uit zetten van een lichtknopje. De switch geeft alle 4 de LNB's gewoon door aan de ontvanger en de ontvanger filtert slechts de signalen...

 

En daarmee gaat hij dus wel de ruis meten als de meter in de Dreambox niet al te nauwkeurig is.....

 

en ik vermoed dat dat is wat jij probeerde te vertellen smile

 

Kwartje viel niet meteen omdat ik bij een "switch" echt dacht aan een aan/uit knopje....

 

Hartelijk dank voor de antwoorden !

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, dat laat weer zien hoeveel verstand ik precies heb van Satelliet etc.

 

Na wat verder zoeken naar een goede Disecq switch hier op het forum (Ik wil de quad LNB's nu aansluiten op nog een paar ontvangers die nu nog rechtstreeks zitten aangesloten) kom ik er achter dat een LNB onder stroom wordt gezet waarna hij gaat werken.

 

Het kan dan dus niet zo zijn dat als slechts de LNB waar stroom op staat werkt, dat dan de overige LNB's ook signaal danwel ruis doorgeven aan de ontvanger....

 

als alles goed werkt zou het dus niet zo moeten zijn dat de SNR veranderd als je een van de andere LNB's loskoppelt....

 

Ik ga zowiezo een nieuwe switch bestellen om aan te sluiten op mijn andere ontvanger, ik zal als ik die heb daarmee eens testen of hetzelfde gebeurt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
In een meting met de dreambox en de Satlook Digital NIT bleek, dat maximale snr op de dreambox niet overeenkwam met de optimale afregeling van de schotel.
Wanneer je met de Satlook de schotel op optimale ontvangst afregelde, gaf de Dream een iets lagere waarde aan.

>Klik<



Dat is mij ook opgevallen en ik maar denken dat het aan mijn meter ligt.
Deze meter gebruik ik.

post-6488-1318260568,9993_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Citaat:
Alhoewel, nu ik daar over nadenk, een switch is natuurlijk niet echt een "harde" switch zoals het aan en uit zetten van een lichtknopje. De switch geeft alle 4 de LNB's gewoon door aan de ontvanger en de ontvanger filtert slechts de signalen...

Dat is niet zo. Het te onvangen signaal, satelliet wordt al in de Diseqc switch voorgeselecteerd.

 

Ik heb trouwens dezelfde meter. Het is geen super hightec ding maar hij voldoet voor huis-tuin en -keuken gebruik prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...