Ga naar inhoud


Oost/West maar de "andere" kant?


rolandroland

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Misschien wel een vreemde vraag maar toch stel ik hem gewoon. Je hebt satellieten zitten van het oosten naar het westen. Maar waarom ook niet aan de "andere kant"? Dus van 70 Oost tot 70 west. Ik heb begrepen dat de Amerikaanse satellieten helaas hier in Nederland niet te ontvangen zijn omdat je niet over de horizon kan kijken?

 

Wat voor ons 3,2 graden verschil is (19.2 en 16 graden oost): Hoeveel kilometer zitten tussen beide satellieten in?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Roland,

 

Je schotel staat gericht op het zuiden, de zogenaamde clarke belt(de evenaar).

Genoemd naar de man die dat bedacht heeft. Daar draaien alle stationaire (niet bewegende)satellieten om de aarde.

Je schotel moet de satelliet die je wilt ontvangen kunnen zien zeg maar. Vanaf nederland 'verdwijnen' de door jou genoemde satellieten achter de horizon, die kun je dus nooit zien en dus ook nooit ontvangen.

 

 

Arnold

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: sneupertje
Roland,
Daar draaien alle stationaire (niet bewegende)satellieten om de aarde.

Je schotel moet de satelliet die je wilt ontvangen kunnen zien zeg maar. Vanaf nederland 'verdwijnen' de door jou genoemde satellieten achter de horizon, die kun je dus nooit zien en dus ook nooit ontvangen.
Arnold


De Clarke-belt is inderdaad gewoon een denkbeeldige baan boven de evenaar. (Vandaar voor ons het zuiden, voor Australie bv dus het noorden).
Die baan is 36000 km boven de aarde, omdat daar materie met dezelfde snelheid draait als de aarde. Zo lijkt
het voor de aardbewoner of op die hoogte alles stil staat: geostationair heet dat. In werkelijkheid is dat dus niet zo.
In ieder geval betekent dat, dat satelieten op die hoogte voor ons dus "stil staan", zodat we er een schotel op kunnen richten in een vaste stand.
Achter de horizon kunnen we niet kijken, dus de schotel evenmin.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor snelle reactie. Wat ik zie in het blad Totaal TV dat daar niet eens alle satelliet posities in staan bijvoorbeeld de 21,5 Oost ontbreekt daar. Terwijl die wel vermeld wordt bij King Of Sat. Maar soms zit op een bepaalde posities maar een paar zenders op. Soms zit er nog niet eens een graad tussen zoals Eurobird en Astra. 28.2 en 28.5 graden, verschil van 0,3. Wanneer ik nu 28.5 of 28.2 invoer maakt voor de ontvanger niets uit. Behalve als ik er een hele graad naast ga zitten dan is er plots geen beeld meer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: satfanaat
Mag dat blad hier wel vernoemd worden? smile

Sstt! blush

Maar nu even zonder gekheid: hij citeert toch niet? Hij legt een dilemma uit.


Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...