Ga naar inhoud


DVB-T2 systeem


rolandroland

Aanbevolen berichten

Wanneer ik bladen lees zoals Consumentengids, Kassa of Totaal TV lees ik dat HD-tv niet via Digitenne kan. Daarnaast is het beeldkwaliteit van Digitenne minder. Je ziet dat UPC ook adverteert dat Digitenne storingsgevoelig is. Ze noemen als voorbeeld, het voorbij rijden van een brommer.

 

Ik las op Internet dat DVB-T2 op 1 digitale zender van DVB-T1 wel 2 kan doorgeven. Dus dan zou het aanbod als KPN zou overstappen naar dit systeem kunnen verdubbelen! Maar dat betekent dat de huidige DVB-T ontvangers waardeloos worden! Misschien dat de KPN stapsgewijze kan overstappen? Eigenlijk zijn ze veel te snel overgestapt naar deze (DVB-T) achterhaalde uitzend techniek. Is DVB-T2 ook minder storingsgevoelig?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Technisch gezien kan HD wel op DVB-T zonder 2, Denemarken heeft dit een maand geleden ingevoerd. Omdat ze daar net zijn begonnen met het gecodeerde pakket zijn ze gelijk gestart met MPEG-4. Voor DVB-T2 waren ze te snel! Als ik in de schoenen van KPN zou staan begin ik over een jaartje, of 2, beginnen met uitleveren van MPEG-4 of zelfs T2 decoders en vervang ook de oudste decoders die defect raken. Op een bepaald moment kun je dan het resterende deel MPEG2 decoders dat nog in de markt is met een aanbieding overhevelen. Of KPN wacht met wisselen tot er een goed aanbod is van T2 decoders weet ik niet, er was al duidelijk geworden dat KPN voor HD op IPTV inzet, logisch want daar kan HD parallel aan SDTV draaien en bandbreedte is ook minder probleem. Misschien toch alleen een omschakeling naar MPEG-4. Ik denk dat voor omschakelen naar T2 ook netwerk aanpassingen nodig zijn die weer geld kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: rolandroland
Eigenlijk zijn ze veel te snel overgestapt naar deze (DVB-T) achterhaalde uitzend techniek.

DVB-T achterhaald? Onze westerburen zijn als eerste gestart met DVB-T2, dat was precies een week geleden, om DVB-T dan al achterhaald te noemen! shocked
Freeview HD
freeview_hd.jpg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: q
Wat is het verschil tussen DVB-T2 en MPEG4 of is dit dezelfde normering?

MPEG4 en MPEG2 zijn methoden om videosignalen te comprimeren. MPEG4 is moderner en heeft een betere compressie, oftewel een betere beeldkwaliteit met dezelfde bandbreedte als MPEG2, of meer videoservices van dezelfde beeldkwaliteit in één multiplex.

HD kun je doen met MPEG2, maar dat kost veel bandbreedte. MPEG4 ligt meer voor de hand.

DVB-T en DVB-T2 zijn methoden om digitale TV signalen te transporteren. T2 is de opvolger en levert meer transportcapaciteit, verbeterde foutcorrectie en een betere spectrumefficiency op. Zowel DVB-T als DVB-T2 kunnen MPEG4 signalen (in SD en/of HD) transporteren.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Roger Vdheijden

LCD televisies zijn tegenwoordig firmware/software upgradable. Zijn recente LCD televisies met DVB-T MPEG4 ontvanger ook software upgradable naar DVB-T2?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om DVB-T2 te kunnen ontvangen heb je andere hardware nodig. De MPEG decoding gebeurt bij een TV ook in hardware. Een software update van een MPEG decoder van versie 2 naar (2 en) 4 in een TV zit er niet in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Roger Vdheijden

Ik was al bang dat andere hardware vereist is. Mijn LCD TV heeft overigens al een DVB-T tuner/hardware die MPEG2 én MPEG4 aan kan. Omdat DVB-T2 ook MPEG4 gebasseerd is, had ik gehoopt dat in een dergelijk geval wél een software upgrade naar DVB-T2 MPEG4 mogelijk zou zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...