Ga naar inhoud


Van veel fruit eten word ik juist verkouden!


Apple740

Aanbevolen berichten

Een maand of 3 geleden kwam er een nieuwe blender hier in huis en ik dacht van kom, laten we eens gezond doen en een periode veel fruit gaan blenden om lekkere smoothies te maken. Normaal eet ik nauwelijks fruit (wel veel groentes), en ben echt zelden verkouden. De laatste keer dateert van zeker 2 jaar terug.

Afijn, na een weekje regelmatig een smoothie gepakt te hebben pats boem, ik word strontverkouden. Toeval zou je zeggen.

 

Nu, 3 maanden later, dacht ik kom we voegen weer eens zo'n fruitweek toe (de vorige verkoudheid was vast toeval) en ja hoor, na een dag of 3 pats boem, weer strontverkouden. Dit is geen toeval meer.

 

Herkent iemand dit? Mijn mening hierover is dat mijn imuunsysteem helemaal niet afgestemd is op die bergen fruit, en plotseling heel veel vitamine C binnen ziet komen en denkt van "zo, wij - het immuunsysteem - kunnen het even rustig aan doen. De vitamine C lost het wel op" (wat dus niet het geval is).

Link naar reactie
Delen op andere sites


Is het geen allergische reactie? Er zijn mensen die allergisch kunnen zijn op sommige fruitsoorten, dat kun je uitproberen door het fruit niet te mengen maar iedere dag eens een andere soort te proberen.

 

Google maar eens op "fruitallergie" en je zult verbaasd staan als je ziet hoeveel mensen allergisch zijn voor vers fruit, en of sap daarvan. De reacties daarop kunnen o.a. een vorm van hooikoorts zijn (en dat lijkt veel op een vorm van verkoudheid) of erger.

 

T B

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw conclusie dat je verkouden wordt van het eten van fruit is zeker niet juist. En bij een test van 2 keer niet betrouwbaar.

 

Daarom is wat Tangobravo zegt meer voor de hand liggend. Een allergie voor fruit is zeker niet zeldzaam, en kan in de loop der jaren ernstiger worden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een allergische reactie treedt over het algemeen vrijwel direct op na het in contact komen met de stof, of in ieder geval op die dag. Bij mij is dat niet geval, ik werd pas een aantal dagen tot een week later ziek. En staak je het contact met de allergische stof, dan knap je ook vrij snel weer op. Ook dit is niet het geval bij mij.

De reactie lijkt me dus niet allergisch van aard, maar heb ik een daadwerkelijke grieperige verkoudheid inclusief het lamlendige spiergevoel over het hele lichaam en lichte temperatuurverhoging. Ik lig dan ook gevloerd in bed momenteel.

 

Verder ben ik in m'n leven (ben 41) wel eens op diverse allergieen getest maar daar is nooit wat uitgekomen. Zover ik weet ben ik nergens allergisch voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Wat is gezond en wat is weerstand?

 

Men weet alleen zeker van het afweersysteem dat men er weinig van af weet!

 

Denk dus aan toeval, al bestaat die ook weer niet .....

 

 

Groetjes,
Hoeba

DM 600 S PVR 160 GB, OpenPli, DM 8000 S/C, OpenPli, Nokia Dbox2 C, PB-7, Cisco dvb-C, RaspberryPi 2b

Link naar reactie
Delen op andere sites

een week fruit eten, dan verkouden, is toch een allergische reactie, probeer eens 2 dagen fruit te eten en stop er dan mee en kijk of je dan ook verkouden wordt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is in ieder geval niet lekker, verkouden worden van fruit.

 

Ik heb het "geluk" dat ik allergisch ben voor appels, peren, kersen, kiwi's en nog gekker >> honing.

 

Slik Telfast 120mg/dag en dat gaat de irriterende factoren zoals kriebels, niezen, opgezette keel tegen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pedro Newbie
Origineel bericht van: Kimble

Slik Telfast 120mg/dag en dat gaat de irriterende factoren zoals kriebels, niezen, opgezette keel tegen.


Heb jij ook de mazzel dat je dat middel in 2010 zelf mag gaan betalen.
Ik gebruik hier Xyzal tegen mijn allergie maar kreeg van de week te horen dat het in 2010 niet meer vergoed wordt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Pedro Newbie
Origineel bericht van: Kimble

Slik Telfast 120mg/dag en dat gaat de irriterende factoren zoals kriebels, niezen, opgezette keel tegen.


Heb jij ook de mazzel dat je dat middel in 2010 zelf mag gaan betalen.
Ik gebruik hier Xyzal tegen mijn allergie maar kreeg van de week te horen dat het in 2010 niet meer vergoed wordt.


Weet wel dat ik eerst Xyrtec (naam weet ik niet meer exact) had en dat is geen UR medicijn meer. Toen heb ik Telfast gekregen, maar nog niks vernomen van mijn apotheek/huisarts.

Van Xyzal weet ik niet of het een UR medicijn is. Zo ja, ga langs de sommatische arts van het ziekenhuis en die stuurt je door naar imuunologie. Als je dan een recept krijgt met de rode stempel "B2 Medische Noodzaak" dan hoef je niks te betalen.

Had ik met een pammetje (Clobazepam), moest eerst iedere keer 21,63 Euro betalen en na een bezoek aan de Neuroloog niet meer.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pedro Newbie

Xyzal is naar mijn weten uitsluitend op recept verkrijgbaar.

Bij de allergoloog kom ik al een tijd niet meer want die kon toch niet veel voor mij betekenen buiten het advies dat ik ermee moet leren leven en dat het misschien wel vanzelf weg gaat.

De medicijnen krijg ik op herhaling via de huisarts.

 

Zal toch eens informeren, het is geen wereld bedrag maar toch zo'n € 140 per jaar weer extra erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Pedro Newbie
Xyzal is naar mijn weten uitsluitend op recept verkrijgbaar.
Bij de allergoloog kom ik al een tijd niet meer want die kon toch niet veel voor mij betekenen buiten het advies dat ik ermee moet leren leven en dat het misschien wel vanzelf weg gaat.
De medicijnen krijg ik op herhaling via de huisarts.

Zal toch eens informeren, het is geen wereld bedrag maar toch zo'n € 140 per jaar weer extra erbij.


Generieke naam van Telfast is Fexofenadine HCL 120 MG en kosten per 90 tabletten 12,79 Euro en is bij mij op recept. Overleg anders eens met je huisarts, als ik kijk in de medicijnenwijzer lijkt het me bijna hetzelfde spul. Je mag het alleen absoluut niet met citrusvruchtensap innemen. Dus maw, vraag eens aan je arts. Kan je zeker hoop keer afhaalchinees schelen wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...