Ga naar inhoud


[Premium+ HD] premium Hd + ventilator perikelen


Bopke

Aanbevolen berichten


  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@SATTAZ:

Ik ben niet zo heel (technisch) handig dus die spanningsregelaar hoeft voor mij niet zo.

Maar ik heb dan nog wel de volgende vragen:

[*]De lawaaiige AZ-ventilator kan ik er dus zo uithalen en vervangen door de XM1?

[*]Wat is het nut van die spanningsregelaar maw waarom zetten jullie deze er tussen?

[*]Maakt de azbox (XM1 zonder spanningsregelaar) nu veel minder lawaai of is het acceptabel omdat je de lawaaibak gewend bent

[*]Heb je deze ventilator ook nodig als je geen HDD hebt?

1x OpenPLI @VU+DUO en 1x VIX @ET9000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gwyrp

 

Origineel bericht van: qwyrp

[*]De lawaaiige AZ-ventilator kan ik er dus zo uithalen en vervangen door de XM1?

De aansluiting van de AZ-ventilator levert maar 5V, dit is te laag voor de XM1 om op te starten. De HDD wordt gevoed met 12V en 5 V, hier kunt je dus de gewenste spanning vandaan halen. Geel = 12V, Zwart = GND, Rood = 5V.

Sluit je de XM1 aan op Geel en GND (12V), dan max. toerental

Sluit je de XM1 aan op Geel en Rood (12V-5V=7V), dan ongeveer 60% toerental

 

PS. XM1 blijft ook in bedrijf als de AZbox in "Stand-By" staat.

 

Origineel bericht van: qwyrp

[*]Wat is het nut van die spanningsregelaar maw waarom zetten jullie deze er tussen?

Met de spanningregelaar kun je het toerental van de XM1 regelen.

 

Origineel bericht van: qwyrp

[*]Maakt de azbox (XM1 zonder spanningsregelaar) nu veel minder lawaai of is het acceptabel omdat je de lawaaibak gewend bent

Het geluidsniveau bij max. toerental is 11 db. Dit is vele malen lager dan van de AZ-ventilator.

 

Origineel bericht van: qwyrp

[*]Heb je deze ventilator ook nodig als je geen HDD hebt?

De ventilator zit er ook in om de tuners te koelen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@qwyrp,

 

Ik zie dat al jouw vragen al afdoende beantwoord zijn door Martie123.

 

@PeterKa,

 

Als je een 5 Volt ventilator hebt/weet die stiller is dan de 11 dB van de Noiseblocker XM-1 dan is dat natuurlijk handiger.

 

 

Met vriendelijke groeten wink

 

sattaz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Dide
Mooi...zeg gelukkig dat er nu in fw 0.9.4348 een mogelijk zit om de ventilator uit te zetten.

Het zou nog mooier zijn als ze een softwarematige pwm regeling (Pulse With Modulation) in de firmware op nemen. Je kan dan via het software het toerental van de ventilator instellen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eens een korte test gedaan.

Temperatuur gemeten bij het afspelen van een film van de hard disk.

Met fan / Zonder fan na 30 minuten:

  • Boven tuners : 30 °C / 47 °C
  • Boven hard disk 25 °C / 32 °C

De hard disk zelf zal waarschijnlijk nog warmer zijn, ik heb het deksel niet open gedaan.

 

Ik laat de fan dan toch maar draaien smile

Ik heb er niet zo veel last van tijdens het kijken. Enkel tijdens opname als de tv uit staat.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Vond de oplossing van Sattaz een interessante, maar zag het niet zitten om de ventilator altijd te laten draaien (dus ook als de AZbox in stand-by mode staat), wat met zijn oplossing wel het geval is.

 

Heb er even over doorgedacht (kraakte wel eek ) en heb nu een goed draaiende Noisekiller XM1 die gewoon aan -en uitgaat zoals de originele ventilator. Ook de softwarematige schakelaar in de image werkt nog gewoon. Hoe?

 

Neem de oplossing van Sattaz (eventueel inclusief de snelheidsregelaar, maar die heb ik er zelf tussenuit gelaten). Koop een klein relais die als schakelspanning 5-6 Volt gebruikt en een spanning van 12 volt kan schakelen (alles gelijkstroom of DC). De kosten voor zo'n relais zijn ongeveer 3~5 euro en ze zijn mooi klein om in te bouwen. Sluit de 2 draden voor de schakelspanning aan op de oorspronkelijke 5 volt aansluiting van de oude ventilator. Onderbreek de de gele 12 volt kabel zoals beschreven door Sattaz en zet daar het relais tussen aan de kant die wordt geschakeld. Plak het relais met dubbelzijdig plakband ergens in de behuizing en je bent klaar!

 

Resultaat een erg stille AZBox premium Plus, waarvan de ventilator nog gewoon werkt zoals OpenSat het oorsponkelijk bedoeld heeft. Blijft nog wel onbegrijpelijk dat ze dat lawaaiapparaat van 5 volt er oorspronkelijk in hebben gebouwd.

 

Hoop dat er iemand nog iets aan heeft.

 

mvg,

 

BigSmile smile

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hallo,

 

Gewoon een Noise Blocker BlackSilentFan XM1 pakken, zeer stil 11dB. Deze op de HDD aansluiting aansluiten dus de 12V van HDD pakken. Natuurlijk alles op eigen risico.

 

Technical specifications:

 

Size : 40x40x10mm

Weight : 15g

Operating Voltage : 10-12,0 V

Start Voltage : 9 Volt

Input Power : 0,36 Watt

RPM at 12V : 2800 (+/- 10%)

Airflow max. m /h : 4,9 m³/h

Acoustical Noise (dB/A) : 11 dB/A

MTBF (25°C) : 20 000 Std.

Connector : 3 Pin Molex incl. RPM signal

 

Greetz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...