Ga naar inhoud


[Premium+ HD] premium Hd + ventilator perikelen


Bopke

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Heeft iemand de technische gegevens van de fan (Oritek cf05410b) die er standaard ingebouwd is?

Googlen leverde wel de decibels op,maar niet de luchtverplaatsing en het toerental.

Zou een fan van 40x40x15mm in plaats van 40x40x10mm erin passen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: smithx
Hallo,

Heeft iemand de technische gegevens van de fan (Oritek cf05410b) die er standaard ingebouwd is?
Googlen leverde wel de decibels op,maar niet de luchtverplaatsing en het toerental.
Zou een fan van 40x40x15mm in plaats van 40x40x10mm erin passen?


Ja die past wel

Het gebruik van een spanningsomvormer raad ik af pak dan gewoon een lownoise fan

2 x Maxytec Multibox 4K

1 x Zgemma H9 combo
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Big Smile
Koop een klein relais die als schakelspanning 5-6 Volt gebruikt en een spanning van 12 volt kan schakelen (alles gelijkstroom of DC). De kosten voor zo'n relais zijn ongeveer 3~5 euro en ze zijn mooi klein om in te bouwen. Sluit de 2 draden voor de schakelspanning aan op de oorspronkelijke 5 volt aansluiting van de oude ventilator.


Heb je het typenummer van zo'n relais? Lijkt mij een mooie oplossing.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Dag Spikes,

 

Ik heb eerst de EBM Papst 405F uitgeprobeerd, deze fan is niet stiller dan de fan die standaard gemonteerd is!

Uiteindelijk gekozen voor de Noiseblocker BlackSilentFan XM1 (11 dB/A) in combinatie met de spanningsomvormer.

Wat een verschil!, deze fan is nauwelijks hoorbaar.

Bedankt voor het advies.

 

Groeten,

 

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Hallo Sataz,

 

Sinds afgelopen weekend ben ik ook in het bezit van een Azbox (premium plus HD) en het geluid van de fan viel mij gelijk op (hoe kan het ook anders). Dus met aandacht heb ik dit topic gelezen.

 

Nu wil ik ook een noiseblocker XM1 aanschaffen, samen met een zalman fanmate 2. De zalman lijkt sprekend op de fan-controller die jij gebruikt hebt, alleen viel mij iets op in de specificatie, namelijk :

 

Do not use FAN MATE 2 with fans that have a start up voltage of more than 5V. Please check the start up voltage in the specifications of the fan.

 

De noiseblocker heeft volgens spec. een opstartspanning van 10V. Het lijkt mij dat deze waarschuwing er alleen voor is om je erop te wijzen dat je problemen krijgt (dat de ventilator het niet doet), als je de regeling te laag zet (< 10V), maar dat het niet betekend dat je iets kunt beschadigen. Dit zal dan volgens mij ook gelden voor de controller die jij hebt gebruikt. Mee eens?

 

Nog een vraag: Kun jij mij zeggen bij welke regelspanning de XM1 het niet meer doet?

 

Groetjes,

Dreesje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nha met de fan lijk mij dat de fabrikant em dan toch gewoon de temperatuur kan meten van de reciever en daarop de fan op de correcte manier aansturen, dus pwm via de cpu geregeld. Dat doet tegenwoordig heel veel apparatuur zelf als je pc doet dat dus lijk me niet een groot probleem omdat te integreren in de software.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: PeterKa
Dag Spikes,

Ik heb eerst de EBM Papst 405F uitgeprobeerd, deze fan is niet stiller dan de fan die standaard gemonteerd is!
Uiteindelijk gekozen voor de Noiseblocker BlackSilentFan XM1 (11 dB/A) in combinatie met de spanningsomvormer.
Wat een verschil!, deze fan is nauwelijks hoorbaar.
Bedankt voor het advies.

Groeten,

Peter


Het vervelende is dat je met deze oplossing flink wat airflow inlevert, waardoor er slechter gekoeld wordt.
Bij die kleine ventilatoren gaat geruisloosheid en effectief koelen gewoon niet samen.

smithx
Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn AZbox HD Premium+ zat deze ventilator: Oritek CF-05410B DC 5V 0.2A

 

Lawaai in overvloed!

 

Via Smartinnovations heb ik om te proberen een vervangende 5V ventilator gekregen + een vervangende 12V ventilator:

 

Oritek R054010SL DC 5V 0.13A (zelfde merk als de originele fan)

en

Sharkoon S401050M-3 12V (DC) 60mA (met een niet op het mobo passend stekkertje)

 

 

De vervangende fan maakt een minder lawaai dan de originele, maar is naar mijn smaak nog veel te luidruchtig.

 

De Sharkoon werkt zoals je mag verwachten: stil!

Die blijft dus in m'n AZbox zitten. Bedankt Smartinnovations voor deze supergoede service!

 

Let op: aan de Sharkoon zit een andere connector dan aan de originele fan. De Sharkoon past daarom niet zonder aanpassing op het moederboard.

Ik heb de connector van de 'oude' fan afgeknipt en aan de Sarkoon gesoldeerd: klaar! smile

Groeten, Perdi

GigaBlue Quad+ * GigaBlue 800UE+ * Synology DS411j NAS * WaveFrontier T90 28.2E-5W * draaibaar 1m.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Perdi

Let op: aan de Sharkoon zit een andere connector dan aan de originele fan. De Sharkoon past daarom niet zonder aanpassing op het moederboard.
Ik heb de connector van de 'oude' fan afgeknipt en aan de Sarkoon gesoldeerd: klaar! smile


De sharkoon is toch 12V ?
En deze heb jij aan een 5V aansluiting gemonteerd?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: spikes
Origineel bericht van: Perdi

Let op: aan de Sharkoon zit een andere connector dan aan de originele fan. De Sharkoon past daarom niet zonder aanpassing op het moederboard.
Ik heb de connector van de 'oude' fan afgeknipt en aan de Sarkoon gesoldeerd: klaar! smile


De sharkoon is toch 12V ?
En deze heb jij aan een 5V aansluiting gemonteerd?



Citaat:
Let op: aan de Sharkoon zit een andere connector dan aan de originele fan. De Sharkoon past daarom niet zonder aanpassing op het moederboard.
Ik heb de connector van de 'oude' fan afgeknipt en aan de Sarkoon gesoldeerd: klaar!



Ja dus

2 x Maxytec Multibox 4K

1 x Zgemma H9 combo
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: spikes
@D_liver
Denk dat hij de 12v van het moederbord gepakt heeft en niet de 5v.

Groeten


Nee, de 5V op het mobo gebruikt, de aansluiting die bedoeld is voor de (originele) fan.
Omdat de Sharkoon bedoeld is voor een voeding van 12V draait deze op 5V langzamer.
Om de Sharkoon op het mobo aan te sluiten heb ik de connector van de originele fan gebruikt (afgeknipt en aan de Sharkoon gesoldeerd).

De Sharkoon draait dus niet op 12V maar op 5V. Daardoor draait de fan langzamer en maakt vrijwel geen geluid. Het koelvermogen (met twee S2 tuners en HDD in de box) is ruim voldoende, waardoor dit voor mij de ideale oplossing is.

Groeten, Perdi

GigaBlue Quad+ * GigaBlue 800UE+ * Synology DS411j NAS * WaveFrontier T90 28.2E-5W * draaibaar 1m.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...