Ga naar inhoud


hogere signaalmeting tussen triax 88 cm met motor of T90 ?


Gast SatMann

Aanbevolen berichten

ik had zo'n gesprek gisteren met iemand en vroeg mij af, tja kan je die vergelijken.

Dus bij deze :

 

wat zou er technisch gezien hoger signaal moeten geven.

een schotel T90 gericht bv op hotbird

of een 88 cm triax schotel met moter en 1 lnb?

 

heeft iemand al eens metingen gedaan op beide of is er iemand die weet welke schotel de hoogste en beste meting zal geven?

 

thx

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Dat hangt ervan af, waar de LNB op de rails zit.

Van een laag rendement bij een T-90 heb ik nog nooit iets gemerkt.

 

Sattaz heeft eens een tabelletje gepost, waarin het verband aangegeven werd, tussen de positie op de rails en de vergelijkbare schotelgrootte.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DreamSat06

Meten is weten:

 

Aan het einde van deze presentatie is een rapportage opgenomen van de meetresultaten en het verschil tussen een goed afgeregelde T90 en een optimaal afgeregelde 90 cm aangetuurde DiSEqC draaibare schotel.

 

Zie http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads...t_a#Post1771438

 

 

Het niet helemaal wat je wil , maar misschien heb je er iets aan.

 

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: Sjaak(k)


De wave is dan gewoon de mindere tov van een Triax88


Ook op de 0-positie op de rails?


De Triax is een offset schotel.

De Wavefrontier een Gregorian schotel, welke volgens de lectuur bij gelijke afmetingen ongeveer 20% beter zou moeten presteren in vergelijk met een offset schotel.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou, ik zie dat er wat verschillende meningen zijn.

 

ik dacht eerlijk gezegd ook dat een triax 88 cm met 1 lnb het normaal zou moeten halen gezien deze lnb op het ideale brandpunt van de schotel gericht staat.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De triax 88 met 1 lnb kan wel in het brandpunt staan, maar een T90 is een multisat opstelling die speciaal ontworpen is om eigenlijk meerdere brandpunten te hebben.

 

Het is dus geen triax 88 met multirail, daarbij maakt het veel meer uit dan een T90. Uiteraard zal er verschil zijn verderop in de rail, maar de T90 is geoptimaliseerd voor multifeed ontvangst.

 

Inderdaad, meten is weten hoeveel het scheelt.

Xtrend ET9000 - OpenPLi 4.0
Ontvangst: 7,13,19,23,28,42E

Link naar reactie
Delen op andere sites

dus eigenlijk kunnen we ervan uitgaan dat het verschil tussen beide miniem is (op voorwaarde dat je maar één lnb en geen multirail gebruik op de triax, want met multirail op de triax ben je zeker niet beter af, die metingen heb ik al gedaan toe ik veranderde)

 

dus in principe zou iemand die maar 1 tv heeft en toch sat wil kijken beter en zeker goedkoper af zijn met een triax en 1 lnb.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer je maar een ontvanger op je schotel wilt aansluiten, en bij een rotor genoegen neemt met de wachttijd bij het schakelen tussen de diverse satelliet posities, zou je die opstelling kunnen kiezen.

 

De tendens voor de toekomst is echter, dat er steeds meer satelliet posities dagelijks gebruikt worden.

Overschakelen van bijvoorbeeld Nederland 1 HD naar bijvoorbeeld RTL 7 betekent dat je schotel moet draaien.

Een tweede ontvanger aansluiten geeft ook beperkingen, omdat je maar een satelliet positie tegelijk kunt ontvangen.

 

Bij een Wavefield hoeft er niet gedraaid te worden, en schakelt je diseqc switch nagenoeg tijdloos om tussen de diverse posities.

 

Alle recente schotels die ik geinstalleerd heb in de laatste tijd waren multi positie multi ontvanger installaties.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ceesv,

 

ik zou zeker kiezen voor een T90, nu ik zelf eentje heb, is dat grote luxe.

wachttijd = 0 seconden

 

maar ja, de vraag was nier voor mij hoor, louter theoretisch omdat het gesprek daar over ging.

 

soms krijg ik wel eens de vraag van mensen of ik wil helpen.

maar ja, ik denk dat die mensen zelf een standpunt moeten innemen.

1.9° draait de schotel per seconde.

maar ja, van 23.5E naar 4.8E = 9.8 seconden.

ik zou niet kunnen wachten, maar mensen die echt maar één ontvangertje hebben gaan toch meer dan de helft goedkoper uitkomen dan een T90 met bv 5 lnb's.

 

en zoals je zegt, de wachttijd is de het enige nadeel van een motor gestuurde schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Om nog even terug te komen op je openingsvraag, ik heb nog eens even zitten kijken naar dit verslag.

 

Origineel bericht van: DreamSat06
Meten is weten:

 

Aan het einde van deze presentatie is een rapportage opgenomen van de meetresultaten en het verschil tussen een goed afgeregelde T90 en een optimaal afgeregelde 90 cm aangetuurde DiSEqC draaibare schotel.

 

Zie http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads...t_a#Post1771438

 

 

Het niet helemaal wat je wil , maar misschien heb je er iets aan.

 

Succes.

 

 

Je ziet dan, dat de schotels nauwelijks uit elkaar liggen voor wat de versterking betreft.

Op het midden van de rails is de T-90 marginaal beter.

Ga je naar, of over, het uiteinde van de rails zie je de versterking van de Wavefrontier T-90 iets afvallen.

Op dat moment gebruik je die schotel dan ook buiten de opgegeven specificaties.

 

De overige verschillen, voor wat de sterke betreft tussen de draaibare schotel en de T-90 zullen vermoedelijk ook gedeeltelijk door strooiing in de versterking van de gebruikte lnb's komen.

 

Als conclusie kan je stellen, dat een T-90 absoluut niet onderdoet voor een draaibare 90 cm offset schotel.

 

Met dank aan "De transponder", >instellen-schotel.pdf<

Zie blz. 211 en verder.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu een draaibare installatie maar denk er inderdaad ook sterk aan om gewoon een tweede schotel bij te installeren met verschillende lnbs gericht op verschillende satposities want nu is het inderdaad soms een beetje beu dat als je iets wilt opnemen op een bepaalde sat je niet kunt kijken of er ondertussen iets interessants is op een andere sat.

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Sjaak, de vraag in dit topic was...

Origineel bericht van: SatMann
wat zou er technisch gezien hoger signaal moeten geven.

een schotel T90 gericht bv op hotbird

of een 88 cm triax schotel met moter en 1 lnb?

 

Jouw antwoord was...

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Dat wint de Triax 88 met gemak, omdat dit een single sat schotel is en de T90 een multisat schotel is met een lager rendement laugh

 

Uitgebreide metingen van de club "de Transponder" hebben hier antwoord op gegeven, met als conclusie dat er geen grote verschillen zijn.

 

De triax is een offset schotel, de T-90 een gregorian schotel.

Volgens de literatuur is een gregorian effectiever als een offset, waardoor een multipositie T-90 kennelijk hetzelfde presteert als een 88 cm offset.

 

Thats all.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Origineel bericht van: ceesv
...een Gregorian schotel, welke volgens de lectuur bij gelijke afmetingen ongeveer 20% beter zou moeten presteren in vergelijk met een offset schotel.



@ceesv,

Ik denk dat die lectuur wel de prullenbak in kan.
Nog nergens heb ik een test gezien/gelezen die dat aantoont/bevestigt.

Wel heb ik weet van ervaringen die haaks op voornoemde lectuur staan.
Denk bijvoorbeeld alleen al aan jouw recente vergelijk tussen twee Gregorians 120 cm. en een Echostar 120 cm.
De Gregorians presteerden NIET beter maar gelijk aan de Echostar.


Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...