Ga naar inhoud


Houtkliever zelf gemaakt?


Jan Ambers

Aanbevolen berichten


mijn zwager heeft er zo een gemaakt.

Cilinder van een oude kuilvoersnijder en ook de ventiel blok daar van gebruikt.

Gewoon horizontaal gemonteerd op een frame.

Als je de druk van de tractor weet kun je berekenen wat de kracht op de constructie word.

Dit is per bar 1 kg per vierkante centimeter.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een elektromotor met een pomp gebruikt, motor is 4,5kW pomp levert 95 bar en komt van een vrachtwagenkraan, daar heb ik ook het handbediend ventiel van. Cilinderdiameter is 80mm of zo.

 

Kliever is een stalen H-balk horizontaal bevestigd op stalen poten ongeveer 1,30m hoog, houten blok op de balk leggen, vingers weg en klieven maar.

 

Vermogen is goed, volledige slag in 3-4 seconden. Is niet zo heel snel maar maakt het wel veiliger.

 

Ik heb wel wat moeten zoeken om een geschikt mes te vinden, gewone staalplaat van 10mm scheurde gewoon af boven de las.

Het enige wat sterk genoeg is om een mes van te maken is het staal waar een ploegschaar van gemaakt is, super flexibel en toch sterk genoeg.

 

Denk wel aan de veiligheid, de benodigde kracht is behoorlijk groot.

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op you tube zoeken met wood splitter homemade en je vind de mooiste creaties

 

Ik ben al 3 weken met 2 eikenbomen 8 meter hoog en 90 cm dik,het kloven doe ik met de normale kloofbijl en een logmatic ( leuk ding voor de niet al te grote blokken )

compu's leuke dingen,had ik er maar meer verstand van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: goto
Op you tube zoeken met wood splitter homemade en je vind de mooiste creaties


Ik ben al 3 weken met 2 eikenbomen 8 meter hoog en 90 cm dik,het kloven doe ik met de normale kloofbijl en een logmatic ( leuk ding voor de niet al te grote blokken )


als je ze eerst velt, gaat het in een week laughlaugh

Gr Bart.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast dischdriver
Origineel bericht van: bartshit
Origineel bericht van: goto
Op you tube zoeken met wood splitter homemade en je vind de mooiste creaties


Ik ben al 3 weken met 2 eikenbomen 8 meter hoog en 90 cm dik,het kloven doe ik met de normale kloofbijl en een logmatic ( leuk ding voor de niet al te grote blokken )


als je ze eerst velt, gaat het in een week laughlaugh


Kijk en dan pak je deze kettingzaag :D




Mvg Dischdriver
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Houtkliever is gemaakt, en doet het mmmmja redelijk!!!

Als het een stomp hout is van 50 cm hoog, zonder weren (wat is eigenlijk de ABV term hiervoor?)dan lukt het vlot.

 

Zodra een blok met een weer genomen wordt, gaat het kliefmes d'r in en blijft steken...

Het systeem is aangesloten op de hydraulik van een Massey-Ferguson MF-285 traktor.

Zou het kunnen dat er in de traktor een veiligheid zit die te vroeg opengaat zodat de druk van vb 200 bar niet gehaald wordt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je foto´s? Er zit inderdaad een overstort in het systeem. Maar dit is niet echt storingsgevoelig normaal gezien. Wat wel kan is dat je kliefmes te dik is, dan krijg je wel erg grote krachten op je systeem. Ik heb zelf een mes van een ploeg gekozen, enig wat sterk en toch flexibel genoeg was.

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hydraulic pump geeft 205 bar en de inwendige begrenzing staat volgens Massey-Fergusson ingesteld op 195 bar....

 

Nu was/is onze schrik dat ofwel de pomp niet genoeg druk geeft, of de interne drukbegrenzer lekt...

Ook kan de piston inwendig lekken...

Dus zonder hulpmiddelen zie ik het nog niet te testen!

Foto's komen later nog.

 

Het mes is een zelf gemaakte spie(puntige driehoek die op z'n kop staat) van een 25cm snijlengte, met een tophoek van 30°.

Heeft een goede scherpe snee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de spie het probleem zal zijn, dat was ook mijn eerste ontwerp. Ondanks dat de spie op zich scherp genoeg kan zijn krijg je toch een erg grote weerstand. Het mes wat ik gebruik is 10mm dik.

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zuiger komt van een kraanarm, en is ca 10cm diameter-1m lang.

Gisterenavond heeft ie de drukslang losgemaakt en er kwam vuil uit...

Desondanks de voorgaande tractoreigenaar had beweerd dat de hydraulicolie vernieuwd was (50L)...

Maar we hebben al meer meegemaakt... dus het zal verversen zijn van de olie zijn en kuisen van de leidingen en perspomp en drukbegrenzer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...