Ga naar inhoud


Splitter vs Tap


Earthfinder

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik wil graag een tweede tuner op m'n schotelantenne aansluiten. Dit wil ik proberen dmv een splitter, met powerpass. Nu kwam ik ook een andere mogelijkheid tegen: ene tap.

 

Het doel van deze combi is dat ik kan opnemen en kijken tegelijk. Ik kijk in feite alleen naar de NL-zenders en die zijn alle Horizontaal gepolariseerd.

 

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is?

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Eigenlijk is een splitter of een (Multi) tap hetzelfde.

 

Een splitter zal het signaal normaal in gelijke verhouding verdelen.

 

Een multi-2 tap kan het signaal in gelijke verhouding verdelen, maar dit hoeft niet.

 

De multitap kan ook zo geconfigureerd zijn, dat een aftakking meer signaal krijgt als de andere uitgang(en).

 

 

Wanneer je meerdere ontvangers aansluit op een LNB(uitgang). moet je een ontvanger als master bestemmen. Via zijn antenne uitgang wordt de LNB van de nodige spanningen en stuursignalen voorzien.

Het beste zou zijn, wanneer je de 2e ontvanger via een doorlus uitgang van de eerste ontvanger zou aansluiten, dan heb je de minste kans op defecten door verkeerde spanning op de antenne uitgang. Op je 2e ontvanger zou je dan via het menu de voedingsspanning van de LNB kunnen uitschakelen.

 

Op de 2e ontvanger ben je dan wel beperkt met wat je aan programma's kunt ontvangen, maar wanneer je alleen de Nederlandse transponders kijkt op astra 19 zou dat geen probleem geven.

Wel moet, om ontvangst te hebben op de 2e ontvanger, de eerte ingeschakeld zijn. Anders krijgt de LNB geen voedings spanning.

 

Je kan ook, zoals je voorstelt, de kabel via een splitter met power pass op een in-uitgang kunnen aansluiten. Je "slave" ontvanger komt dan op de dc-geisoleerde uitgang.

 

Een tap is dus in dit geval niet toe te passen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties.

Het doorlussen is onmogelijk voor mij. Ik heb namelijk een HTPC in elkaar gezet met twee DVB-S2 kaarten erin. Één kaart heb ik inmiddels aangesloten en werkt prima. De ander wil ik dus icm een splitter aan gaan sluiten.

 

Om nog een kabel te trekken van de twee LNB's af is niet echt haalbaar.

Het gaat mij er om dat ik een zender kan kijken en één zender kan opnemen. Het gaat me dan om de zenders

NED1,2,3

RTL4,5,7,8

SBS6

NET5

Veronica

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Hirschmann is een aftakalement voor kabel tv en loopt tot 860 Mhz. Niet geschikt voor de schotel dus. Het werkt wel maar de demping zal boven de 1 Ghz enorm oplopen. Bovendien gaat dat ding roken als je er (LNB) spanning op zet. Beter is het voor de topic starter om een lnb te gebruiken met 2 uitgangen. Dan moet je wel een 2e coax trekken maar dan ben je wel overal van af.

Alles kan: Wim Kan, koffiekan, Sandokan..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien is dit ook nog een op lossing

 

De JOHANSSON MULTIBAND CONVERTER STACKER-DESTACKER

of Multi Band Converter wordt gebruikt bij satelliet installaties

waar men ofwel een Twin tuner (toestel met opname mogelijkheid) of 2

receivers wil aansluiten op een plaats waar maar 1 coaxkabel van de schotel

naar binnen ligt en waar men geen 2de kabel kan of wil bijplaatsen

Simpel, ik heb 2 kabels nodig maar ik heb er maar 1 liggen en kan of wil

er geen 2de kabel bijleggen.

post-33015-1318260697,0084_thumb.jpg

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...