Ga naar inhoud


Verdwijnt cash geld?


chevrolet

Aanbevolen berichten

http://www.tijd.be/nieuws/commentaar/Duivels_werk.8297458-620.art

Om maar even aan te geven dat zonder contantgeld de wereld niet beter word eerder slechter is weer een ideefix van de fijne overheid en de banken uiteraard.

Zolang mogelijk met contant blijven werken is de boodschap winkels die t niet meer hebben boycotten dan hebben ze zo weer een kassa.

De bijdehandten in de samenleving denken dat ze alles maar naar hun hand kunnen zetten daar komen ze wel achter.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 125
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

"Cash geld" is ook gewoon onzin. Dat maakt niet dat het verdwijnen ervan een verbetering is.

Wat wij munten en papier geld noemen, is in feite niet meer waard dan het eigenlijke papier of metaalwaarde.

Bitjes en bytjes zijn nou eenmaal niet beter dan wc-papier.

Het is aan de overheid/centrale bank om er voor te zorgen dat in de hoofden van mensen het iets waard is.

En persoonlijk vind ik dat ze slecht werk leveren.

 

Maar dat houd niet in dat de euro het goed doet, alleen is dat wel heel veel beter dan de pond of de dollar. Die zijn hopeloos. Als we kijken naar de vergelijking dollar/euro of pond/euro, is de euro heel veel beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Griekenland is leuk, het zijn vooral de Britse media die dat soort dingen verspreiden. Die hebben altijd problemen gehad met de euro, en schrijven daar graag over.

Wie weet nog dat 1 jaar geleden heel Oost-Europa onderuit zou gaan en de euro meetrekken??? Zo hebben ze iedere paar maanden een nieuw verhaal.

 

Griekenland doet het niet heel slecht, hangt ervan af waar je mee vergelijkt.

Eigenlijk moet je kijken hoeveel potjes met geld elk land heeft, en hoeveel potjes met schuld.

 

Neem Nederland bijvoorbeeld:

+ overheidsschuld

+ pensioenen

+ spaargeld/beleggingen

+ economie/werkloosheid

- hypotheken

 

Belgie:

+ economie/werkloosheid

+ spaargeld/beleggingen

- overheidsschuld

- pensioenen

 

Zo heb je ook Griekenland, waarvan ik weet dat de overheidsschuld hoog is, maar werkloosheid en economie redelijk zijn. Bij mijn weten hebben mensen ook relatief weinig schuld en relatief veel spaargeld.

(een land is altijd de combinatie van zowel bevolking, bedrijfsleven en overheid).

 

In Italie is de hypotheekschuld zelfs heel erg laag (20%BBP, terwijl die in Nederland 100%BBP is).

 

VS is het meest extreme eigenlijk. Maakt niet uit waar je naar kijkt, het is altijd slecht.

Overheidsschuld en begrotingstekort, hypotheken, bedrijfsschuld, kredietschulden, pensioenen, handelsbalans, ... kijk hier maar eens:

http://mwhodges.home.att.net/nat-debt/debt-nat.htm

 

VK is niet veel beter. Daar zie ik momenteel weinig geld zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Stoker
VS is het meest extreme eigenlijk. Maakt niet uit waar je naar kijkt, het is altijd slecht.
Overheidsschuld en begrotingstekort, hypotheken, bedrijfsschuld, kredietschulden, pensioenen, handelsbalans, ... kijk hier maar eens:

Die link is een beetje link

vGnp

post-40989-1318260733,9379_thumb.jpg

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's knap, is eigenlijk best wel een simpele site. Het linkje waar naar verwijst wordt staat niet in de documentbron, maar bestaat wel (is dezelfde site weer).

 

Ik heb ook ooit al eens met de persoon gemaild, niks gemerkt dat iets niet goed zat.

Het is gewoon een grootvader die de problemen voor z'n kleinkinderen probeert in te schatten.

 

Maar tsja, heb zo geen antivirus software of internetblockers of zo, heb ik niks aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: chevrolet


Contant geld is aan het verdwijnen, zegt de consumentenbond maar kan dat zomaar?
Kan een bedrijf je verplichten om te pinnen? Tenslotte is geld toch een wettig betaal middel.



In principe is dat waar, maar papiergeld heeft al een tijdje geen enkele waarde meer, omdat het niet meer gedekt is door een vastgestelde hoeveelheid fysiek goud. Vroeger stond dat zelfs op papiergeld gedrukt. Al die tijd hebben we dus alleen een stukje papier in handen gedrukt gehad, wat je vervolgens weer kon uitgeven. Let wel: volledig ongedekt. Een ander had het dus kunnen weigeren als betaalmiddel, maar deed dat uiteraard niet, omdat de volgende er ook weer intrapte wink

Geld is dus feitelijk geen wettelijk betaalmiddel, maar een ongedekte schuldbekentenis op een stukje papier. Noem het desnoods een ruilmiddel, maar nog steeds zonder enige fysieke waarde. Een pinpas is weer een ongedekte schuldbekentenis, maar dan in de vorm van een stukje plastic, met daarachter een elektronische registratie via je bank.

Wat nu dus aan de hand is dat we het ene stukje gebakken lucht voor het andere gaan verruilen. Wat is het verschil tussen die twee: niets. Alleen met dat stukje plastic en de elektronische registratie erachter is jou koopgedrag vast te leggen. Een stukje papier heeft een meer anonieme benadering, waarmee onderhandse schuldbekentenissen mogelijk waren. Met plastic schuldbeketenissen is dat definitief de nek omgedraaid.

Lees dit eens rustig terug en trek vervolgens de eindconclusie.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is weer echt kortzichtig denken ,niet langer als de neus

lang is.

 

Om te betalen heb je iets nodig wat op de hele wereld

aanvaard wordt.

 

Die pin pas toestanden zijn nationaal gebonden ,denk maar niet

dat ze in papua meastro op waarde stellen .

 

Als de euro geen cash geld heeft moet ik uitwijken naar

b.v. dollar britse pond mijn part de keniaase pond (of wat

hebben ze daar).

Als ik maar iets in handen heb wat ik als ruilmiddel kan

inzetten en dan maakt het mij niets uit of het gedekt is

of niet als ik maar een stuk brood ermee kan ruilen anders

verhonger ik.

 

Ik wordt dood ziek van die nationale bekrompen gedachten ,als

de cash inderdaad weg is kan geen duitser meer bij b.v. (al)di

in venlo bootschappen doen of een nederlander in belgie goedkoop tanken .

En nog verder gedacht niet meer met de auto naar spanje op

vakantie omdat je in frankrijk niet meer kan tanken (die klote

nl pasjes werken vaak niet in het buitenland).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Wat is het verschil tussen die twee: niets

Waar kom je vandaan van de maan?
Geen contant meer betekend meer macht van de bank en de overheid.
Werk je ergens niet mee druk op de knop en je hebt helemaal niks meer.
Hier niet en ook in t buitenland niet.
Je legt dus je eigen lot in de handen van anderen.
Dat gaat goed zolang daar redelijke mensen zitten.
Alleen heb je daar nu juist geen invloed op.


"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pukje
Dit is weer echt kortzichtig denken ,niet langer als de neus
lang is.

Om te betalen heb je iets nodig wat op de hele wereld
aanvaard wordt.

Die pin pas toestanden zijn nationaal gebonden ,denk maar niet
dat ze in papua meastro op waarde stellen .

Als de euro geen cash geld heeft moet ik uitwijken naar
b.v. dollar britse pond mijn part de keniaase pond (of wat
hebben ze daar).
Als ik maar iets in handen heb wat ik als ruilmiddel kan
inzetten en dan maakt het mij niets uit of het gedekt is
of niet als ik maar een stuk brood ermee kan ruilen anders
verhonger ik.

Ik wordt dood ziek van die nationale bekrompen gedachten ,als
de cash inderdaad weg is kan geen duitser meer bij b.v. (al)di
in venlo bootschappen doen of een nederlander in belgie goedkoop tanken .
En nog verder gedacht niet meer met de auto naar spanje op
vakantie omdat je in frankrijk niet meer kan tanken (die klote
nl pasjes werken vaak niet in het buitenland).


Je bedoelt buiten credit cards, euro cards, pinpas wereldkaart, pinpas europa kaart?

Kaarten waarmee ik overal ter wereld in elke supermarkt kan pinnen?

Daarnaast, denk je nou echt dat ze cash afschaffen voordat dit simpele probleem uit de wereld is? Je haalt constant minuscule obstakels aan waarvan de technology allang bestaat, wordt gebruikt en slechts in enkele gevallen door een bank in een land wordt geweigerd.

ING zit b.v. nu ook in Turkije. Als ik hier een 'pinautomaat' voor mijn zaak bij hun aanvraag kun jij gewoon met je NL pas betalen...

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gigantaandemuur
Citaat:
Wat is het verschil tussen die twee: niets

Waar kom je vandaan van de maan?
Geen contant meer betekend meer macht van de bank en de overheid.
Werk je ergens niet mee druk op de knop en je hebt helemaal niks meer.
Hier niet en ook in t buitenland niet.
Je legt dus je eigen lot in de handen van anderen.
Dat gaat goed zolang daar redelijke mensen zitten.
Alleen heb je daar nu juist geen invloed op.


Ik denk dat je in een illusie leeft... het enige wat ze nu niet van je kunnen afpakken met een druk op de knop is je zwarte geld. Als je andere cash is gewoon bekend, kunnen ze beinvloeden en precies mee doen wat je hierboven aangeeft.

Niemand, op drugs dealers na, heeft genoeg cash liggen om dit probleem te overwinnen.

Je hebt wel gelijk tot op zekere hoogte. Door cash af te schaffen roeien ze ook het zwarte geld uit en dus meer macht, meer belasting, meer inzicht.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjattuh

Je hebt wel gelijk tot op zekere hoogte. Door cash af te schaffen roeien ze ook het zwarte geld uit en dus meer macht, meer belasting, meer inzicht.

onzin ik kan je tig banken noemen (vooral in zuidamerika) waar
je een rekening kan openen op een valse naam waar jij alleen
teken bevoegd bent.

Hoe dan ook cash blijft gewoon altijd bestaan anders wordt uitgeweken
naam een munt die wel nog cash heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"geld op de bank" is als uitdrukking net zo min iets waard als "geld in het handje".

De munten en briefjes werken op hetzelfde principe als coupons voor korting in de winkel. Ze zijn in de basis compleet waardeloos tenzij de verkoper er een waarde aan plakt.

En tenzij je op die maan gezeten hebt, heb je gemerkt dat winkeliers steeds minder product geven voor dat geld (dat heet dan inflatie, maar eigenlijk is het een verdwijntruuk).

 

Nu leggen verkopers de waarde van dat geld niet op, maar juist die overheid en banken waar jij naar wijst.

 

Dus in de praktijk is er idd. geen verschil tussen de twee methoden, alleen het gevoel bij geld is beter omdat je iets in je handen geduwd krijgt. Maar veel hebben van niks betekend nog steeds dat je niks hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pukje
Origineel bericht van: Sjattuh

Je hebt wel gelijk tot op zekere hoogte. Door cash af te schaffen roeien ze ook het zwarte geld uit en dus meer macht, meer belasting, meer inzicht.

onzin ik kan je tig banken noemen (vooral in zuidamerika) waar
je een rekening kan openen op een valse naam waar jij alleen
teken bevoegd bent.

Hoe dan ook cash blijft gewoon altijd bestaan anders wordt uitgeweken
naam een munt die wel nog cash heeft.


Je bedoelt net zoals in Zwitserland waar ze nu mee bezig zijn om openheid te krijgen?

Nogmaals, je blijft alleen maar obstakels aandragen wie erg simpel te overwinnen zijn. En denk even na, heel simpel.

Er is geen cash meer. Alleen giraal vermogen. Ik schrijf 1000 euro over na 1 van de door jou genoemde semi corrupte banken. Dan staat het geregistreerd slimmerik. Dan, indien nodig, weten ze binnen een paar minuten waar dat geld is.

Daarnaast zullen al deze corrupte bankjes langzaam maar zeker verdwijnen. Grote jongens spreiden zich meer en meer en kleine jongens worden opgekocht, weggedrukt.

Het is ook geen plan voor 1 week, je hebt het hier over een x aantal jaren waar ze ook al een x aantal jaren mee bezig zijn. En als je nou je ogen eens opendoet zie je dat ze er mee bezig zijn. Chipknip is b.v. een goed voorbeeld waarmee ze iets hebben geprobeerd.

Cash blijft absoluut niet bestaan. En voor al die mensen die zich zorgen maken over de zwart/grijse praktijken... denk je nou echt dat dit niet vervangen gaat worden door iets anders?

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjattuh

Je bedoelt net zoals in Zwitserland waar ze nu mee bezig zijn om openheid te krijgen?

Dit is het topje van de ijsberg ,CH kent ook nummer konto's dat
zijn rekening nummers waarvan de eigenaar onbekend is.
Als de eigenaar niet bekend is kunnen ze ook nooit de eigenaar
doorgeven laugh

Zwart geld ban je niet uit door het cash te verbannen.

Usa geeft de garantie dat de dollar biljetten altijd blijven
bestaan en Nooit ongeldig worden (ook niet voor niets)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjattuh
Origineel bericht van: gigantaandemuur
Citaat:
Wat is het verschil tussen die twee: niets

Waar kom je vandaan van de maan?
Geen contant meer betekend meer macht van de bank en de overheid.
Werk je ergens niet mee druk op de knop en je hebt helemaal niks meer.
Hier niet en ook in t buitenland niet.
Je legt dus je eigen lot in de handen van anderen.
Dat gaat goed zolang daar redelijke mensen zitten.
Alleen heb je daar nu juist geen invloed op.


Ik denk dat je in een illusie leeft... het enige wat ze nu niet van je kunnen afpakken met een druk op de knop is je zwarte geld. Als je andere cash is gewoon bekend, kunnen ze beinvloeden en precies mee doen wat je hierboven aangeeft.

Niemand, op drugs dealers na, heeft genoeg cash liggen om dit probleem te overwinnen.

Je hebt wel gelijk tot op zekere hoogte. Door cash af te schaffen roeien ze ook het zwarte geld uit en dus meer macht, meer belasting, meer inzicht.
Hoe bedoel je alleen drugsdealers hebben genoeg cash geld liggen om dat probleem te overwinnen er hoeft nu niks overwonnen pas als men serieus aan de gang gaat om t af te schaffen.
Verder is t wel erg kort door de bocht om zakenmensen die contant hebben allemaal als drugsdealer te bestempelen.
Als ik mijn geld van de bank haal maak ik tot 10000 euro uit wat er mee gebeurd dit is t maximum wat je mag in en uitvoeren over de wereld buiten t schengen gebied.
Binnen de schengen landen is t 20000 euro.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...