Ga naar inhoud


Nieuwe Dreambox of HTPC-project


Aanbevolen berichten

Ik heb enkele vraagjes betreffende een HTPC, die ik eventueel wil realiseren.

Mijn situatie nu;

1; een laptop die in de jaren gekomen is, met een defect toetsenbord, waar ik een usb-toetsenbord bijgeplaatst heb.

2; een nieuwe Sony HDtv

3; een dreambox 7020,

 

Ik kan het volgende doen, een nieuwe laptop en een DM800 of nog beter, een DM8000 kopen. Wat mij in totaal zo'n 1500 tot 2000 euro zou kosten. Of kan ik met dit bedrag een mooi htpc-tje samenstellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat zijn je belangrijkste criteria? Misschien dat we je dan wat beter kunnen helpen. Te denken valt aan:

- stroomverbruik

- kast grootte

- media support

- GUI uiterlijk

- benodigde linux/windows kennis

- stabiliteit

- gebruiksgemak

- mogelijkheden

- community support

- blue ray support

- hobbyisme

- zap snelheid

- geluidsproductie door actieve koeling

- blijvende updates in toekomst

- etc.

 

 

Een htpc-linux bak vergt wel wat doorzettingsvermogen om op te zetten (kan ik je uit eigen ervaring vertellen); een windows-htpc bak zal wat sneller voor elkaar zijn (denk ik, ik heb hier echter geen ervaring mee).

 

gr, Ed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met zo een bedrag zou ik denk ik gaan voor een dijk van een HTPC. Van hetgeen je overhoudt kan je denk ik nog wel een laptop erbij kopen. Ik weet niet wat de HTPC moet kunnen? Hier gebruik ik hem als decoder voor kabel en sateliet, wil ik iets opnemen op sat of kabel of beiden geen probleem. Als dochterlief thuis is kijkt ze vaak dvd of film via de HTPC.

Verder leuk voor tonen van foto's in windows oid. mijn HD ontvanger van de kabelaar heb ik nooit aangesloten sterker nog staat nu te koop.

 

Martin

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Skystar, mijn ideale htpc-tje mag een mix zijn van een DM8000 en een multimedia-pc, die ook overweg kan met Photoshop.

- 2 HD-satontvangers

- 1 Kabelontvanger

- audio-uitgang naar mijn versterker

- een kaartlezer voor mijn TV-Vlaanderen abbonnement

- htpc-kast, met remote-controle en eventueel lcd-display

- goede videokaart,

- Blue Ray schrijver

- belangrijk is ook een gemakkelijke bediening

Mijn kennis van Linux is, af en toe een nieuwe image in mijn dreambox laden, cccam installeren en enkele regeltjes in de config schrijven. Dus da's een beetje beperkt,lol.

 

groetjes

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even gekeken bij systeemvereisten Photoshop. Lukt mij zelfs nog met een systeem van 5 jaar oud. Dus dat mag de pret niet drukken.

De rest is met huidige technieken makkelijk te realiseren.

Een beetje moederbord heeft tegenwoordig al een optische uitgang voor geluid. De HD ontvangers zijn ongeveer 60 euro per stuk. Kabelontvanger zit ook ronde de 60 euro. Een leuke kast koop je voor 650 euro incl 7 inch touchscreen. Hoeft je tv niet aan voor bediening afspelen muziek. Kaartlezer zou ik een smargo reader voor kopen rond de 40 euro. Tv kaart is een beetje afhankelijk van je mobo maar rond de 70 euro oor een PCIe uitvoering. Mobo incl cpu en koeling kost rond de 150 euro. Blue ray komt op ongeveer 75 euro. Geheugen rond de 70 euro4 GB. Zit ik rond de 1050 euro ex besturing en software. Heb je een leuke HTPC op basis van een Intel Mobo en socket 755 cpu dual core die een tijd meekan en photoshop aankan.

 

Martin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met zo'n budget zou ik zonder enige twijfel een DM8000 kopen omdat die als satellietontvanger veruit superieur is aan welke HTPC dan ook. In de DM8000 zet je dan een 500GB of 1 TB disk en geen DVD speler (heeft geen echte meerwaarde als je er toch een HTPC naast zet).

Omdat een DM8000 (net als iedere andere satellietontvanger) nou niet echt een multimedia beest is, zou ik als mediaplayer een ION gebaseerde HTPC (windows 7?) inzetten.

Alles bij elkaar hou je dan nog 500 euro over en daar kan je dan andere leuke dingen mee doen:-)

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Mijn HTPC kost ongeveer 335 euro.

 

mobo 110

kast 70

mem 50

hdd 70

afstandsbediening 35

 

XBMC-Live is gratis en het houd je zeker een uur van de straat.

(Tijdens de installatie, daarna als het goed is nog een paar uurtjes.)

 

-EDIT- Ik heb geen DVB-x in de HTPC.

Assumption is the mother of all fuckups

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...