Ga naar inhoud


[VU+ DUO] ventilator blijft draaien in standby


Gast lot

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Sinds zaterdag de trotse bezitter van een VU+DUO. Bij aanschaf direct een harde schijf van 320gb laten inbouwen. Nu merk ik dat de ventilator in standby blijft draaien (tenminste dat veronderstel ik, de VU maakt ook in standby geluid).

 

Als ik de televisie aanzet (de VU staat nog in standby) dan zie ik het laatste beeld voordat ik de VU in standby heb gezet nog vaag op het scherm verschijnen.

 

Iets om me zorgen over te maken, of is dit normaal?

 

Ik was voorheen bezitter van een Inverto 7000 dus ik heb totaal geen ervaring met dreambox of daar op lijkende ontvangers.

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat is inderdaad normaal bij de Vu+, alleen begin ik me er al mateloos aan te irriteren en heb een nieuwe fan gekocht welke meer lucht kan verplaatsen, deze laat ik op 5 volt draaien zodat hij nagenoeg niet meer te horen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een VU+ kent alleen uit of aan.

Deep standby is gelijk aan uit.

De normale standby is gelijk aan "aan" want dan staat de receiver feitelijk nog helemaal aan, maar is alleen het beeld zwart. Dat zie je ook aan het stroomverbruik dat vrijwel gelijk is aan het normaal verbruik.

Dat zal dus ook wel verklaren dat de ventilator draait als je in de normale standby staat. De VU+ heeft daarvoor helaas geen "slimme" schakelingen (front processor) zoals een Dreambox DM8000HD.

Daar is voor zover mij bekend helaas niets aan te doen. Misshien is de ventilatoraansluiting wel zo gemaakt dat er iets aan gedaan kan worden, maar ondersteund de driver dat niet. Ikke niete weet.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook niet dat je dan wil dat die fan uitgaat. Hoe warm wordt de box eigenlijk wanneer je de ventilator loskoppelt en de HDD in suspend zet?

 

Werken de timers eigenlijk wel in deepsleep?

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De VU+ met afgekoppelde ventilator en een HDD in standbye wordt

minder warm dan een DM 800HD (waar de extra ingebouwde vent tijdelijk zijn uitgezet)

Dit na 10 minuten gevoelsmatig vastgesteld

(zal tzt er eens een thermometer bij houden)

(indien ik de boxen aan de rest van het huishouden kan ontfrutselen)

 

De timers werken niet als de box via de AB wordt UITGESCHAKELD/deepsleep

nobody is perfect, I ain't nobody

 

feedback doet wonderen
vu solo2, Vu duo 4K SE, vu uno 4k,  ultimo voor hobby

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: lot
Nu merk ik dat de ventilator in standby blijft draaien (tenminste dat veronderstel ik, de VU maakt ook in standby geluid).
Iets om me zorgen over te maken, of is dit normaal?


@lot,

Eventueel kun je een automatische temperatuurregeling in (laten) bouwen.


Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Murdock
Ik denk ook niet dat je dan wil dat die fan uitgaat. Hoe warm wordt de box eigenlijk wanneer je de ventilator loskoppelt en de HDD in suspend zet?

Werken de timers eigenlijk wel in deepsleep?


Nee, de timers werken dan niet. In geval van de VU+ zou die slaapstand eigenlijk wel uit enigma2 gehaald kunnen worden, of beter nog enigma2 een melding moeten geven indien je timers hebt geprogrammeerd, waar de melding je waarschuwd dat je vóór het eerste timer event handmatig weer aan moet schakelen.
In een DM8000HD zit een speciele frontprocessor die de temperatuur kan monitoren, het toerental van de fan kan regelen, naar IR luistert, een real-time klok simuleert zodat timers de box weer aan kunnen schakelen en ik geloof zelfs wake-on-lan ondersteund (hou me dat ten goede, want dat weet ik niet 100% zeker).

Ron
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou ook softwarematig geregeld kunnen worden.

Een standby waarbij je enkel de processor levend houdt en dan met cron bvb bepaalde zaken bewaakt.

Op dat moment zou het verbruik bijna nihil zijn en hoeft de ventilator ook niet te draaien daar de processor geen grafische handelingen met doen en dus niet warm wordt.

 

VU+ Duo, veruit het beste wat ik de laatste jaren gekocht heb.

ET9000 uiteraard met OpenPli

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...