Ga naar inhoud


Wie heeft ervaring met deze nieuwe LED verlichting?


AEO

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb weer een leuk onderwerp, LED verlichting.

Ja, ik weet wel dat er zoiets als LED verlichting bestaat, en dat er heel wat meningen voor en tegen zijn.

De kwaliteit is een punt van belang, want er is heel wat kaf onder het koren.

Toch kom je af en toe heel wat interessante dingen tegen als je op internet rondneust, en het liefst zou ik een paar linken willen plaatsen naar sites waar de verlichting te koop word aangeboden, maar het is erg link om naar die linken te linken, dus jullie zullen strakjes even moeten goochelen!

Ik gebruik overwegend spaarlampen in mijn huishouden, en dat zijn spaarlampen die je er in kan draaien, maar ook PL buisjes.

In de badkamer en in de keuken, alsmede boven de eettafel gebruik ik halogeenlampjes (type G4).

Alleen in het halletje gebruik ik een gloeilamp van (ja, je leest het goed!) 5 Watt.

De laatste tijd verschijnen er steeds meer LED alternatieven voor de type G4 halogeenlampjes.

Helaas heb ik ze nog niet in de winkel kunnen vinden, maar vaak staan deze halogeenvervangers te koop op het internet.

Ik ga nu een aantal typenummers geven, dan kom je via wat goochelen vanzelf op de websites terecht die ik bedoel:

 

 

*NIEUW* 20Watt G4 halogeen vervanger - 2,8 Watt [YW3]

 

Met trots presenteren wij het lang verwachte 360 graden LED

alternatief voor de 20Watt G4 mini halogeenlampjes.

De lichtopbrengst is nagenoeg gelijk aan het origineel

maar het verbuik is veel, veel minder!

- 2,8Watt, vervangt 20Watt

- 12 volt, extra felle SMD LED’s

- Warm-wit 3000Kelvin

- Dimbaar met onze LED DIMMER!

- Afmetingen incl. pinnen 18mm bij 40mm

 

 

10Watt G4 halogeen vervanger - 1,8 Watt [QN5]

 

- Slechts 2,0Watt energie consumptie vervangt 10Watt

- 12 volt, extra felle SMD LED’s

- Warm-wit 3000Kelvin

- Dimbaar met onze LED DIMMER!

- Afmetingen incl. pinnen 12mm bij 34mm

 

 

LED Lamp G4 18X3-Chip SMD 12V 230Lm Stift Warm White

 

Dit is een uitstekende vervanger voor uw traditionele halogeen lamp. Met zijn 18 x 3 Led SMD Chip heeft deze halogeenvervanger een lichtsterkte van ongeveer 230 lumen dit is gelijk aan een halogeen lamp van 25 tot 30 Watt!! Denkt u er wel aan, wanneer u deze lampen wilt gaan gebruiken u ook de transformator moet vervangen.Wanneer u deze lamp in een Caravan, Camper of Boot gebruikt, kunt deze Led Lamp 1 op 1 omsteken .

 

Er zijn er nog meer, o.a. een platte ronde uitvoering, die je in een inbouwspotje kunt doen.

Maar de hier genoemde lampjes zouden in de toekomst de G4 halogeenlampjes boven de eettafel moeten vervangen.

Boven de eettafel is een armatuur, waaraan zeven tiffany tulpen zitten, waarin die G4 halogeenvervangers moeten komen.

Ze moeten 12 Volt DC hebben, maar ik weet niet of ze er zomaar in kunnen.

Ik ben op zoek naar forumleden die mij goede raad kunnen geven.

Zijn er leden die al ervaring mee hebben?

Ik hou me graag aanbevolen voor goed advies, dus al vast bedankt.

 

AEO

 

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je voor je eettafellamp een conventionele(zware) trafo gebruikt,kan je die ledlampjes er zo in ploppen.

Als het een electronische trafo is,doet ie het hoogstwaarschijnlijk ook wel alhoewel er een kleine kans is dat de ledlampjes gaan flakkeren door het lage vermogen wat ze verbruiken.

De lampjes zien er trouwens wat groot uit,gaan ze niet bij je uitsteken???

Ik zou persoonlijk nog wat wachten of eentje uittesten,want mijn ervaring is dat ze vaak na een vrij korte tijd minder fel worden.

VU+ Solo2-VTI 9.02 / wavefrontier 13/19.2/23.5/28.5 / werkloze DM7000 / Minix Neo U1 met Kodi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dus niet of de trafo uitgerust is met een gelijkrichter.

Wel weet ik dat het een ronde trafo is, een ringkerntrafo.

Bij sommige van die ledlampjet van te hebben staat vermeld dat het DC is, gelijkstroom.

Ik vraag me af of die er dan in kunnen, of dat ze dan kapot zouden gaan.

Wat de vermindering van lichtsterkte betreft, daar schijnen bijna alle LED lampen in mindere of meerdere mate last van te hebben.

Wat de grootte betreft, ze zouden er wel in passen.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit heb ik gevonden bij cicuits online

 

 

Schakelingen >> Lichteffecten >> 230 V LED

230 V LED

 

Gepost door Jeroen Vreuls op donderdag 4 april 2002 17:13

 

Hier zijn twee schema's voor een LED op 230 V aan te sluiten. Het bovenste schema is voor een normale LED, het onderste schema is voor een low-current LED.

Schema 230 V LED

Begroting

 

Deze schakeling kost ongeveer € 2,05.

Onderdelenlijst

 

* R1 = 220 Ω

* R2 = 2,2 kΩ

* R3, R4 = 33 kΩ

* C1 = 220 nF/400 V

* D1 = LED

* D2, D5 = 1N4007

* D3 = low-current LED

* D4 = 1N4148

schema te vinden op het web.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...