Ga naar inhoud


25 cm hoogteverschil =geen ontvangst Astra 1, kan dit kloppen?


theboyk

Aanbevolen berichten

Goedemiddag allen, zaterdagmiddag iets meegemaakt wat wel logisch is maar mij in de praktijk nog niet overkomen was.

Ik ging een schotel plaatsen bij familie die de schotel het liefst zo laag mogelijk in de tuin wilde.

Opstelling; Schotel is Triax 78 met monoblock 4 lnb's en Dreambox 800

Het huis heeft een best wel hoog schuin dak (zolderhoogte 5 meter) en de schotel is gericht precies naar het huis toe.

Een andere oplossing is niet mogelijk ivm schotelverbod daar.

 

Op de grond had ik ontvangst van de Hotbird, dus Astra 1/2/3 moest geen probleem zijn...dacht ik.

Vervolgens alles netjes in de hoek geboord en vastgezet op hoogte van 1.50 meter.

ff ronddraaien en zoeken....Sirius en Hotbird kwamen binnen maar Astra voor geen mini piepje.

Uiteindelijk na een urr of langer (het begon donker en koud te worden) gestopt en de schotel op de Hotbird gelaten.

 

De volgende dag terug; eerst met een handschotel (35 cm) boven de schuur gestaan en gelijk bingo voor de Astra 1.

Nu alles losgemaakt en de beugel 25 cm hoger vastgezet (ff op 2 schroeven ipv 4), hoogte is dus nu 1.75

Nu bij het ronddraaien Sirius, Hotbird en Astra 1 gevonden, maar, geen Astra 2 of 3.

 

Nu weet ik dat de lnb houder altijd schuin gezet moet worden om Astra 1+2+3 te vinden (heb 10+ schotels wel zo succesvol geplaatst)

Volgend weekend de schotel nog iets hoger zetten en hopen dat de buren niet klagen.

 

Om een lang verhaal kort te maken (sorry voor de lange intro);

Komt het wel eens voor dat 25 cm hoogteverschil ervoor kan zorgen dat je de Astra niet vind?

Of dat je wel de Astra 1 vind maar de rest nog niet?

Luistert dat zo nou tussen Astra 1 en 2 en 3?

 

hoogte 150 cm = Hotbird (geen Astra 1+2+3)

hoogte 175 cm = Hotbird+Astra 1 (geen Astra 2+3)

Hoogte 200 cm = komend weekend voldoende voor alle Astra's ?

Hoger kunnen we echt niet gaan ivm bouwregels mbt schuttingen etc.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Stel: tuin = 10 meter diep, en Astra 1 ligt achter het dak.

Dan moet je al een hoogteverschil van 5,6m overwinnen om de sat te zien.

Is het huis in totaal dus 8m hoog, dan moet de schotel minimaal op 2,4m hoogte komen te staan.

 

Ga naar dishpointer-dot-com, zoek je plaats en satelliet, sleep de groene ballon naar het huis en activeer 'obstacle'

Het rode ballonnetje zet je op het dak, en je weet precies wat je moet weten.

 

En een schotelverbod voor een tuin is discutabel..........

 

 

VU+ Duo - OpenPli 4.0 - VU+ Solo - OpenPli 4.0

TeVii DVB-S2 - MyTheatre - DVB Dream
Wavefrontier T90 (0,8W - 28,5E) - Triax 88(30W) - 2x EMP 168-w V2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor kan.

Ik heb dit zelf al vaker meegemaakt maar heb er dan ook enkele honderden geplaatst.

Zelfs ergens gehad dat we tussen de bomen geen 25 centimeter naar links of rechts konden zonder dat het beeld weg viel.

Ook wel eens astra 19 niet en 23 wel en andersom.

 

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties.

Verder naar achteren gaat helaas niet ivm einde van de tuin.

hoger zou heel misschien kunnen, maar dan nog 20 cm max.

De woningbouw verbied schotels bij hun, is een nieuwbouwwijk.

mag zelfs niet eens boven de schutting uitkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bepaling van de woningbouwvereniging lijkt mij in strijd met het recht op vrije nieuwsgaring, en een beperking van de individuele vrijheid. Verbod aan een gevel kan ik me nog iets bij voorstellen, maar in een tuin?

 

Misschien eens langs een juridisch loket voor wat advies?

VU+ Duo - OpenPli 4.0 - VU+ Solo - OpenPli 4.0

TeVii DVB-S2 - MyTheatre - DVB Dream
Wavefrontier T90 (0,8W - 28,5E) - Triax 88(30W) - 2x EMP 168-w V2

Link naar reactie
Delen op andere sites

als het aan mij ligt zou ik hem gewoon op het schuurdak zetten, zeker weten dat hij ontvangst heeft.

Maar dat wil hij niet ivm de woningbouw.

 

Maar belangrijker;

Nu ik ontvangst heb van de Astra 1 (over het dak heen), hoeveel zou ik nog moeten verhogen om ook de Astra 2 en 3 te pakken?

Dat kan toch nooit veel zijn (uit ervaring gesproken)?

Ik weet dat de lnb's voor de Astra 2 en 3 iets hoger komen op de lnb rails; dus is de hoek waarmee de lnb kijkt minder. Sorry, beetje rommelig omschreven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Via Dishpointer kan je voor de betreffende lokatie vrij gemakkelijk uitrekenen welke extra hoogte je nodig hebt via obstacle.... Neem eerst Astra 1. Vb op 50 meter een boom van 27.9 meter hoog. Klik dan Astra 3 en later Astra 2 aan. Vb 26.8 meter en 26.1 meter bij gelijkblijvende afstand. Je ziet dat het obstakel (de boom) lager wordt. Deze verlaging is dan ongeveer gelijk aan de verhoging van de standplaats van de schotel. De schotel moet dan voor Astra 2 1,8 meter omhoog als je alleen net Astra 1 ontvangt. Dus voor jouw situatie 1.75+1.80=3,55. Van belang is nog of het obstakel exact haakt op de sats staat. Bij huizen als obstakel kan dit veel schelen.

Digenius satbox1,Maxdigital 220S,Maxplus 2100,Triax 88 ALPS quad+Inverto Silverline quad+Smart Titanium II,90cmNN draaibaar MTI twin High Line,55cmNN Edision QSL6.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...